Viktiga delar SAAB Sport -63 ngn som kan hjälpa?

Forum Klubbinformation Styrelsen informerar / Hemsidan Viktiga delar SAAB Sport -63 ngn som kan hjälpa?

  • Detta ämne har 19 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-23 08:31 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6049
    timo m
    Deltagare

    Öppnar en tråd här. Jag har kontaktat reservdelsförsäljningen vid flera tillfällen för att få hjälp med delar till min SAAB Sport 1963. Helt utan resultat tyvärr… Jag har som mål att komma till start 1000 Cupen Gelleråsen. Utan delar, svårt att klara det.

    Jag klipper in mitt (senaste) mail till ” order.saabklubben@hotmail.com” här. Kanske känner någon ansvar för saken och kan hjälpa mig:

    Start ***

    VATTENSLANG:

    Det sägs att Klubben har en vattenslang för SAAB Sport 1962…. 1963, den mellan motorn och vattenpumpen, som går under motorn och har ett par böjar. Vänner såg den på bordet på marknaden efter årsmötet. Jag kan däremot inte hitta den på hemsidan/webbshopen.

    Den rätta borde ha nummer 717 882. Finns den så gärna 2 st.

    Om den rätta inte finns kan ni skicka 1 st; 717881, SLANG TERM-VKRAN 63-64 502

    Så kan jag kanske modda till den men det är inte optimalt. Eller har ni ngn annan idé om den rätta slangen inte finns?

    LUFTFILTER:

    Behöver 6 st av 717903 om det är den rätta, alltså till hållaren som har 3 + 3 filter på vardera sidan. Summa sex st alltså. Vv kolla och skicka om de är de rätta.

    Har allt mer brådis att få ihop bilen till första racet Karlskoga. Är ni bussiga och kollar så fort ni hinner och återkoppla (fråga om det behövs) är jag glad. Och det ni har av ovan köper jag gärna och snabbt.

    *** Stopp

    Tusen tack! / Timo M

    #42694
    timo m
    Deltagare

    ….ännu inget svar men 45 pers som kollat tråden… är ingen av er ansvarig/i styrelsen och kan återkoppla? Tack.

    / T.M.

    #42697
    simona50
    Deltagare

    Det finns faktiskt folk som jobbar. :TY

    #42698
    lars-erik
    Deltagare

    Tat det lugnt ! :duck Tävlingen på Gelleråsen är ej nästa vecka utan om 2 månader. 🙂 Har för mig att filter går att köpa någonstans, en beggad slang har jag nog.

    #42704
    le20 thomas
    Deltagare

    @Timo M wrote:

    Öppnar en tråd här. Jag har kontaktat reservdelsförsäljningen vid flera tillfällen för att få hjälp med delar till min SAAB Sport 1963. Helt utan resultat tyvärr… Jag har som mål att komma till start 1000 Cupen Gelleråsen. Utan delar, svårt att klara det.

    Jag klipper in mitt (senaste) mail till ” order.saabklubben@hotmail.com” här. Kanske känner någon ansvar för saken och kan hjälpa mig:

    Start ***

    VATTENSLANG:

    Det sägs att Klubben har en vattenslang för SAAB Sport 1962…. 1963, den mellan motorn och vattenpumpen, som går under motorn och har ett par böjar. Vänner såg den på bordet på marknaden efter årsmötet. Jag kan däremot inte hitta den på hemsidan/webbshopen.

    Den rätta borde ha nummer 717 882. Finns den så gärna 2 st.

    Om den rätta inte finns kan ni skicka 1 st; 717881, SLANG TERM-VKRAN 63-64 502

    Så kan jag kanske modda till den men det är inte optimalt. Eller har ni ngn annan idé om den rätta slangen inte finns?

    LUFTFILTER:

    Behöver 6 st av 717903 om det är den rätta, alltså till hållaren som har 3 + 3 filter på vardera sidan. Summa sex st alltså. Vv kolla och skicka om de är de rätta.

    Har allt mer brådis att få ihop bilen till första racet Karlskoga. Är ni bussiga och kollar så fort ni hinner och återkoppla (fråga om det behövs) är jag glad. Och det ni har av ovan köper jag gärna och snabbt.

    *** Stopp

    Tusen tack! / Timo M

    Hur ska vi börja……
    Ja detta är en ideell verksamhet och jag har ett annat jobb.

    För att förtydliga varför du inte fått svar på ditt mail från den 17/4 (sju dagar sedan) så har jag helt enkelt inte hunnit.
    Detta beror till stor del på att jag är ensam att svara i telefon, kolla mail och lägga in manuella ordrar för tillfället (Efter allt lagerstrul som vart så är det inte så lite samtal/mail). Det kommer att bli fler men tex Hasse och Åke mfl har haft fullt upp med att fixa så lagret är i ordning. Dessutom har det inventerats under så sent som förra veckan.

    Agående dina tidigare mail (feb) så hade du en konversation med personer som inte längre är med i resgruppen. Därför såg jag inte dom ”gamla” frågorna då jag inte lusläser mail som någon annan redan läst/svarat på.

    Det går dessutom att ringa mig (helst teletiden på torsdagkvällar).

    Angående dina delar så finns slang 717882 på lager så även filter 717903.

    Thomas
    Resesrvdelsgruppen

    #42705
    timo m
    Deltagare

    @Lars-Erik wrote:

    Tat det lugnt ! :duck Tävlingen på Gelleråsen är ej nästa vecka utan om 2 månader. 🙂 Har för mig att filter går att köpa någonstans, en beggad slang har jag nog.

    Jodu… om slangen vore det enda 😉 På de två månader som återstår skall bilen (som har varit helt nerplockad) bli färdig med allt det ”småpill” som tar mer tid än man tror, den skall startas, kontrolleras, grovjusteras, köras in, finjusteras och allt som upptäcks, rättas till. Har du en slang som är bra och vill hjälpa så gärna PM.

    Ingen fr Klubben/shopen som ser detta?

    #42706
    Beeos
    Deltagare

    @Timo M wrote:

    @Lars-Erik wrote:

    Tat det lugnt ! :duck Tävlingen på Gelleråsen är ej nästa vecka utan om 2 månader. 🙂 Har för mig att filter går att köpa någonstans, en beggad slang har jag nog.

    Jodu… om slangen vore det enda 😉 På de två månader som återstår skall bilen (som har varit helt nerplockad) bli färdig med allt det ”småpill” som tar mer tid än man tror, den skall startas, kontrolleras, grovjusteras, köras in, finjusteras och allt som upptäcks, rättas till. Har du en slang som är bra och vill hjälpa så gärna PM.

    Ingen fr Klubben/shopen som ser detta?

    Svaret ovan ditt inlägg säger det mesta :wrench

    #42708
    timo m
    Deltagare

    Svaret ovan ditt inlägg säger det mesta

    Hej på er! Sedärja, ”svaret ovan” rasslade nog in samtidigt som satt och skrev min post och tryckte ”Skicka”.

    LE2,0 Thomas, du har ett PM + mail. Hoppas att det löser sig. För mig. Den här gången.

    Men mer allmänt om arbetsbelastning, ideellt, mm. Vill vi som klubb ha det såhär? De som ställer upp på ideell basis skall ha all heder – men får också en väldig belastning på sig, som kanske inte är rimlig. Inget jag själv kan se har ju förändrats till det bättre utan situationen är som den är, år efter år. Det är beklagligt att så många, så ofta skall behöva förklara eller bortförklara sig för något man gör av hjärtans lust och helt frivilligt. Det måste kännas bedrövligt.

    Utöver SAAB har jag klassiska bilar från ett par andra märken. Låt vara att de är betydligt större än SAAB men där är reservdelsfrågan inte alls problematisk på det sätt som den är med SAAB. Reservdelar finns och de tillhandahålls (snabbt) av professionella aktörer.

    Våra SAAB-bilar åldras och slits. Delarna mals ner och omsätts i en ständig karusell på tradera, Blocket, på marknader, direkt mellan privatpersoner för att till sist inte vara mer än skrot. Medan det sker har reservdelsfrågan ältats utan att något väsentligt har hänt.

    Nya SAAB tillverkas inte längre – kanske sker det aldrig mer. För att våra klassiska SAAB skall förbli klassiker som någon orkar att hålla liv i behövs avsevärt mycket bättre ordning på reservdelsförsörjningen än idag. Den som vill ha en klassisk bil frågar sig rimligen hur besvärligt (eller enkelt) det är att få ihop den och behålla den körbar. I en sådan jämförelse ligger SAAB ganska dåligt till. Genom dagens initiativ (eller brist på) lägger alltså Klubben grunden för hur livaktig SAAB hobbyn kommer att bli i det långa loppet.

    I det perspektivet tror jag på mer professionalism, kommersiella aktörer och en ändrad inställning om vad delar till klassiska SAAB behöver kosta för att kalkylen skall gå ihop. Sedan kan vi med ideella krafter vårda SAAB kulturen på tusen och en andra sätt. Säkerställa att det finns aktiviteter, träffar, kunskapsutbyte och utbildningar…. så att SAAB lever vidare.

    #42709
    phermansson
    Deltagare

    Om du bara visste hur otroligt många timmar som lagts ned på detta de senaste fyra åren… Och även innan dess, vad vi förstått lade Rolf Jensen ned ett helt otroligt jobb på sin tid. Så det känns tråkigt när du skriver att inget väsentligt har hänt. Vi har flyttat 92/96-lagret två gånger. Lagt upp hela lagret med minst tusen artiklar i ett nytt standardiserat lagersystem. Gjort om, gjort rätt. Fotograferat nästan allt. Tvingats börja om nästan från början när till synes professionella aktörer svikit. Inventerat, plockat, märkt hyllor… De som jobbat med detta har lagt ned ett beundransvärt stort arbete, min andel har varit väldigt liten.

    #42740
    timo m
    Deltagare

    Jag tror mig veta Patrik. Inkl rengöring av gamla delar, som återfettats med vapenfett, packats i nya plastpåsar…. verkligen beundransvärda insatser. Men för oss medlemmar är faktiskt läget det att inget väsentligt har hänt som innebär förbättrad tillgång till delar.

    Jag tror att klubben skall fråga sig om vi vill ha det såhär. Det skulle ju kunna vara så att uppgiften att rigga fungerande reservdelsförsörjning för våra bilar faktiskt är övermäktig dem som arbetar ideellt med saken. Alltså att det otacksamma slitet inte kan annat än fortsätta utan att saken rör sig framåt nämnvärt sett ur medlemmarnas perspektiv.

    Alternativ deklarerar SSK att klubbens inriktning är att det skall förbli som det är, att klubben skall göra det som göras kan med ideella krafter och att ägandet av klassiska SAAB skall kännetecknas av denna oförutsägbarhet, bristande tillgänglighet och kvalitet kanske. I så fall står det då också mellan raderna att man för att kunna äga klassiska SAAB, hålla dem rullande bygger på tur och skicklighet i fråga om att hitta delar. Likaså att man får räkna med att risken för att bilen blir stående till följd av brist på viktiga delar ökar för varje år som går. Om så, skulle det ju kunna tänkas att det på ett eller annat sätt påverkar intresset hos nästa generations veteranbil-entusiaster att överhuvudtaget äga och hålla liv gamla SAABar, själva fundamentet för SSK…

    Jag tror att de flesta med en någorlunda gammal SAAB har ett antal detaljer man gärna hade bytt ut om det funnits delar. Jag själv har t ex ägt min tvåtakts-SAAB sedan 2008 och önskar en rutlist fram till den sedan dess. Under dessa fyra år har de varit på gång, nästan klara, någon detalj återstår, limningen höll inte, leverantören hade gjort fel, etc.

    Visst kan man ha det fortsatt så men jag tror på en inriktning som innebär att Klubben håller i den kompetens som behövs för att designa, speca och beställa delar för oss SAAB ägares räkning. Men att produktion och logistik läggs på andra aktörer.

    #42753
    rally
    Deltagare

    Många Många timmar har lagts ner i onödan!

    Varför T.e.x levereras hjulbultar som en & en i varsin plastpåse??? Detta gäller även när man beställer en komplett sats.

    Sjukt onödigt samt resurs slöseri på hög nivå! miljövänligt???

    Har alla delar hanterats på samma sätt så förstår jag att det tar lång tid att få ordning på delarna.

    Har för övrigt stor respekt för alla idiella timmar som har lagts ner men de borde inte slösa med dessa för då blir de aldrig färdiga.

    /Fredrik

    #42762
    Karl Ask
    Moderator

    Ja det är många timmar som läggs ner. Just av den anledningen som du skriver Timo så håller vi på att ändra det. Tidigare byggde allt på frivilliga insatser. Nu skall allt som hör till lagrets dagliga drift, allt från it till packa och skicka varorna skötas av olika firmor. Det MÅSTE bara fungera. Det är för stort idag för att kunna skötas som det gjorde tidigare. Men det är ett berg som man måste komma över först med frivilliga insatser. Dels kostar det mycket att lägga upp allt om vi skall debiteras per timme och sedan har de ingen koll på vad det är för något och vilket som redan är inlagd med bilder och vilket som inte är det. Nu är det it biten som vi väntar på.

    Tanken är att SSK personer skall ta fram nya delar och sköta mail och telefonkontakten med medlemmarna, resten skall skötas av de olika firmorna. Men där har redan idag Thomas allt för mycket att göra och det håller inte i längden så mer personer sökes det efter. Så kan du svara på mail så får du gärna höra av dig. Du behöver inte kunna allt, bara du kan skriva och sedan skicka det till rätt person.

    Varför allt är så noga packat var för att när vi hade lagret på Speedparts så hade de en bläster i samma lokal. Det blev ett tjock lager av slipdamm överallt. Vi var tvungna att lägga allt i påsar och lufttäta lådor. Så den servicen med att det skall vara så packat kommer ni inte få på allt framöver.

    När det gäller delar så är rutlisten ett problem. Tillverkaren klarar inte göra den så den håller. Vi kollar nu efter andra alternativ. Vi har även ute förfrågningar på mer slangar. Vi skulle behöva slangar till 2t, v4, 99 och 900 där många slangar inte går att få tag i idag.

    #42765
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, det är ett vägval. Men samtidigt är det också så att du inte kan ställa samma krav på en ideell organisation som på ett företag. Det man kan göra är att arbeta för en förändring, som du skriver, i riktning mot att anställda hanterar reservdelarna. Får man en majoritet emot sig i den frågan måste man förstås acceptera det. Det går inte att gå till KO för att frivilliga i klubben har för mycket att göra.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #42767
    mas1
    Deltagare

    Beställde golvplåtar till min 61:a med lev. tid strax över en vecka, klart godkänt.
    Men dom kom i 3 separata kollin vilket känns lite omständligt, men jag lider ju inte av det :weld

    #42772
    Dicst
    Deltagare

    Nu börjar vi gå ner oss i detaljer som förpackningar 😀 , men det är ändå viktiga åsikter som kommer fram. Efterfrågar verkligen medlemmar möjligheten att köpa enskilda gummipluppar till motorhuven, när man kan köpa en hel sats ur samma verktyg till nära samma pris?

    Jag ser också problemet Timo, och det finns ytterligare en aspekt som behöver belysas i detta ljus; Saab som bilmärke och vi som intresserade är för få medlemmar för att uppnå den kritisk massa som behövs för att få saker att rulla på. Trots att vi är på hemmaplan så är vi en liten klubb, 2500 st. Det blir för lite medlemmar med för liten spridning i geografi, ålder och kompetens.

    Som en jämförelse är jag också VW-bussintresserad, och där finns det miljoner människor som driver på olika behov och inriktningar => marknad => intresse från många aktörer => stort utbud i olika kvalitéer.

    Lika så på vår egen hemmaplan Sverige:
    Volvo Amazonklubben har ca 2500 medlemmar enbart för denna modell(!)
    Volvo PV-klubben har 5872 medlemmar i sin senaste matrikel
    Volvo 164-klubben har 300 medlemmar angivet
    etc etc
    Då har vi inte ens kollat av det europeiska Volvointresset…
    Men SVIS verkar trots ca 4 ggr mer medlemmar i Volvosfären här hemma inte ha det problemfritt heller med att bemanna sin reservdelshantering.

    Lets face fact: Vi är som klubb betraktat lika små som en specialliserad fransk liten intresseklubb för införande av vänstertrafik i EU! :sad
    Vi kan knappast bära en tung administration på de siffrorna, alltså behöver vi hitta arbetsmodeller som stödjer detta.

    Idag hänger mycket av ansvaret på ett fåtal personer (hjältar), varav en sitter så djupt in i uppgiften och ansvaret att det är snudd på omöjligt att få ut mer av honom, då hela hans liv baseras på Saabengageanget (och då inte bara reservdelarna). Tyvärr passerar väl nästan all nytillverkning den getingmidjan han utgör, eftersom han även är som ska utföra kvalitetskontrollerna innan klubben godkänner produkterna? Rätta mig om jag har fel. Jag undrar om inte detta leder ibland till motsättningar både inom och utanför reservdelsgruppen, omprioriteringar samt förseningar då tiden inte räcker till? För mycket ansvar på en gubbe är aldrig bra och det handlar även om att ha självinsikt om när det blir så. Här behövs avlastning och mod för delegering av uppgifter och ansvar!

    Men frågan du ställer Timo är större än det här. Jag vet även att dessa frågor diskuteras med stort allvar, och det glädjer mig. På årsmötet bestämdes bl a efter input från en motion från Lars M att en ”framtidsgrupp” skulle utreda hur styrelsens utformning och storlek skulle se ut och ev arbetsutskott till denna ska organiseras. Jag var upptagen till denna grupp (tackar för förtroendet) men avstod till förmån för att en ung kvinnlig medlem skulle få utrymme. En gubbe till (jag) med bestämda åsikter skulle inte bidra till något i detta fall 🙂

    Men jag delar gärna med mig av mina idéer och ståndpunkter:
    – Jag står bakom att klubben ska äga och förvalta egna reservdelar, för vi har kunskap och ett egenintresse i detta som sätter behov och kvalitet främst och det kommersiella i andra rummet till skillnad från privata aktörer.
    – Jag anser samtidigt att Vi indirekt ska kunna tjäna pengar på detta till förmån för nya delar.
    – Jag vill att vi ska ha en transparens i det som görs.
    – Jag tror att ett arbetssätt där reservdelsgruppen utåt kommunicerar om vad man behöver hjälp med vore bra. Där reservdelsgruppen t ex har färdiga enskilda ”arbetspaket” definierade som medlemmarna kunde hjälpa till med utifrån förmåga och tid. T ex gummilisten i exemplet ovan. Då kunde man anmäla sig att genomföra ett avgränsat projekt och ro det i land utan att behöva engagera sig på livstid. På så sätt skulle var och en kunna genomföra sin ”klubbplikt” i små portioner, även i andra avseenden, utan att ha superhjältekrafter :CE

    Mvh
    /D

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng