vindrutetorkare, Saab 900

Forum / Övrigt / Allmänt / vindrutetorkare, Saab 900

Forum / Övrigt / Allmänt / vindrutetorkare, Saab 900

  • Författare
    Inlägg
    • juni 3, 2005 at 06:47 #12710

      Köpte i måndags en nytt projekt, en Saab 900i 16v av årgång 1989.
      Ett problem (förutom upprostade dörrar) upptäckte jag redan på plats, vindrutetorkaren på förarsidan funkade inte (upptäcktes av en lillebror som inte kunde hålla fingrarna borta från spakarna). Hur är den inkopplad? är det någon wire som ska gå mellan torkararmen och staget från den andra torkaren? (låg en kort wire lös när jag öppnade huven)

      Någon som kan hjälpa denna körkortslösa pojk?

        juni 3, 2005 at 07:17 #87121

        Hej

        Ja det sitter en kort wire runt ett hjul som en länk mellan armen som går mellan torkarna och axeln som torkaren är fäst på ….

        Enklast är att ta bort hela torkar annordningen då man kan göra det från motorrummet.

        Lossa torkararmarna och ta bort gummigenomföringarna därunder har du en skruv på varje sida

        Lossa kontakten till torkarmotorn

        Lossa de nedre skruvarna som håller hela torkarpaketet nu skall allt gå att lirka ut …..

        Nu när du har allt ute och kan jobba på bänken är det mycket lättare att få dit den nya wiren, du bör också smörja bussningarna där torkaraxeln går igenom så att det går lätt.

        Det rinner ibland in vatten genom gummitättningarna och då kärvar axeln fast med
        wirebrott som följd.

        Hoppas du förstår vad jag menar det är dock något år sedan jag tappade hela min torkararm med axel och allt i fullfart och behövde renovera torkaranordningen ….

        Det låter svårare än det är … ganska enkel jobb och betydligt trevligare placering av prylarna än många andra bilar som det sitter långt upp under instrumentbrädan

        Lycka till

        mvh fredde

      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.