Vita tändstift

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Vita tändstift

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Vita tändstift

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 20, 2013 at 17:33 #7858

      Hej.
      Har en långnos 65:a.
      Efter att bytt till helsyntetisk tvåtaktsolja har stiften blivit vita vilket bör betyda mager
      blandning. Har större halsring huvudmunstycke 160 liten öppning på luftburk xp-dämpare
      tvåtums system tändstift NGK A7. Tidigare då jag kört på mineral och halvsyntetisk olja
      har stiften alltid varit chokladbruna. Har ökat till 170 huvudmunstycke täppt igen tidigare
      hål i luftburk, vilket dock inte hjälper. Oljan heter Tarex 2T blu, är en helsyntetisk rökfri
      olja. Vågar knappt tala om att den är köpt på Gekås. Även tidigare halvsyntetiska och
      mineraloljor är inhandlade på samma ställe och inte inneburet några problem.
      Nu min fråga: är det skadligt att fortsätta att använda oljan eller bör jag återgå till den
      gamla rökiga oljan? Ska nämna också att det märks ingen skillnad på prestandan, motorn går
      mycket bra utan spikningar eller fyrtaktande.

      Med vänlig hälsning
      Lars-Eric

        september 20, 2013 at 17:43 #59550

        Hej,
        Vilket blandningsförhållande har du mellan olja/bensin? Är det samma som du kört tidigare, eller följer du andra anvisningar nu?

        /D

          september 21, 2013 at 04:08 #59561

          Hej Dick

          Jag kör på 3% inblandning, Samma som tidigare.

            september 22, 2013 at 13:32 #57833

            Varför inte prova en annan typ av olja? Känns tveksamt att fortsätta med oljan om du inte litar på den.
            Har du kollat att tändning och liknande inte har ändrat inställning?

              september 22, 2013 at 19:05 #59600

              Hej Lars

              Har endast testlampa att tillgå och får tändning 0,8-1 mm f.ö.d. Brytarspetsarna ser bra ut,
              brytaravstånd 0,35 mm.
              Kommer att gå tillbaka till den gamla oljan för säkerhets skull. Ville bara ha lite mindre rök.

                september 22, 2013 at 20:02 #59603

                Testa med en annan syntetolja först för att jämföra tycker jag, då vet du om det är den specifika oljan det handlar om.

                  september 23, 2013 at 18:17 #59631

                  Hej igen Dick
                  Ok jag ska prova en annan syntetolja, tror att denna jag använt är en s.k. askfri
                  olja. Läser att den även lämpar sig åt bl.a marina motorer vilket kanske inte låter
                  så bra om man läser XP-manualen. Nu sjunger vattenpumpen på sista versen, så
                  utvärdering får nog ske nästa säsong. Väntat på renoveringssats sen början av juni.
                  Tack för alla tips.

                  Med vänlig hälsning Lars-Eric

                    september 24, 2013 at 16:58 #59658

                    Byt olja. Dom billiga har i regel PINSAMT låg flampunkt!

                    Har fått erfara detta tyvärr.. Kör på Motuls 2´t oljor!
                    Du kör så pass lite 2t om året att lite dyrare olje inte kommer att försätta dig i personlig konkurs;)
                    Men jag menar inte att det är oljan som gör färgen på ditt stift, du har något annat bakom detta även om en racingolja kan färga mer i en lite mindre effektiv maskin som Saabs 2t..

                      september 25, 2013 at 19:19 #59691

                      Jag kör istället för 3% 2T olja 0,8% Triboron 2-Takts koncentrat ,
                      och tändstiften ser ut som om de kommer från en 4T motor.

                        september 25, 2013 at 21:00 #59693

                        Intressant med Triboron som jag just nu provkör. Men tillverkaren rekommenderar att man kör med halva procent satsen =1,5% och Hubbe rekomenderar 0,8% vilket är mindre än en 3:e del.

                        Nu får du förklara dig Hubbe.

                        Jag har provat de flesta oljorna men aldrig märkt någon skillnad på färgen på stiften när jag har bytt oljefabrikat! Har du verkligen kollat så att alla inställningar står 100% korrekt???

                        /Fredrik

                          september 26, 2013 at 20:20 #57939

                          Hej Fredrik,

                          just nu har jag ingen tid att svara, vi har en go kart race till helgen.
                          Därefter kommer jag med förklaringen.

                          /Hubbe

                            september 29, 2013 at 19:12 #59788

                            Hej Fredrik,

                            nu är vi tillbaka från go kart tävlingen i Harsewinkel, vi vann bägge heat. Nu tillbaka till Triboron Koncentrat i Saaben. Tommy Lindblom från Triboron rekommenderar första gangen man tanka sin bensin med Triboron Koncentrat, att använda den halva procentsatsen som man köra med vanliga 2T olja. Sen kan man gå ner till 1%. Min egen erfarenheter med Triboron Koncentratet i Saab motorer upp till 70 hk är, att 1 % räcker fullständigt. Jag själv och en del andra förare har kört standard Saabar med 1% Triboron – 2 Takts Injektion (till motorer med separatsmörjning).
                            Min trimmat Saab köra jag nu med 0,8% Triboron Koncentrat och 0,1 – 0,2 % Triboron Drivmedels-Förstärkare.
                            Peter Steinfurt från tyska tidningen Oldtimer Markt har nu tävlat över 10 000 km med 1% koncentrat och 0,1 % Triboron Drivmedelsförstärkare utan problem. Ochså hans tändstifter likna sotfria 4T tändstifter.
                            Fredrik, jag hoppas att du gör samma goda erfarenheter med Triboron.
                            Dessutom ha du Tommy Lindblom i närheten.

                            /Hubbe

                              oktober 1, 2013 at 06:47 #58065

                              Till ämnet Triboron, en rapport från vår finska vänner Saab
                              http://www.saabisti.fi/saab-96-1964/triboron-nano-boron-two-stroke-lubricant/

                                oktober 8, 2013 at 20:32 #59993

                                Hej Fredrik,

                                ha just fått en mail från Bertil Sollenskog / USA. Han använda också Triboron istället för 2T olja.
                                Bertil skrev bland annat:
                                ”Tävlade denna helg på en militär airport kom upp till 97 mph, banan var så kort vi fick inte in 4 ans växel, 7500 varv på 3 an. Rekord för klassen.”
                                Ska höra vilken färg hans tändstifter ha.

                                /Hubbe

                                  oktober 9, 2013 at 08:26 #60002

                                  @Hubbe wrote:

                                  …97 mph, banan var så kort vi fick inte in 4 ans växel, 7500 varv på 3 an….”

                                  Hej Hubbe,
                                  Lite OT, men vet du vad har han för utväxling + växellåda i bilen?
                                  Mvh
                                  /D

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.