Vita tändstift

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Vita tändstift

  • Detta ämne har 20 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-10-14 19:43 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7858
    lars-eric 96
    Deltagare

    Hej.
    Har en långnos 65:a.
    Efter att bytt till helsyntetisk tvåtaktsolja har stiften blivit vita vilket bör betyda mager
    blandning. Har större halsring huvudmunstycke 160 liten öppning på luftburk xp-dämpare
    tvåtums system tändstift NGK A7. Tidigare då jag kört på mineral och halvsyntetisk olja
    har stiften alltid varit chokladbruna. Har ökat till 170 huvudmunstycke täppt igen tidigare
    hål i luftburk, vilket dock inte hjälper. Oljan heter Tarex 2T blu, är en helsyntetisk rökfri
    olja. Vågar knappt tala om att den är köpt på Gekås. Även tidigare halvsyntetiska och
    mineraloljor är inhandlade på samma ställe och inte inneburet några problem.
    Nu min fråga: är det skadligt att fortsätta att använda oljan eller bör jag återgå till den
    gamla rökiga oljan? Ska nämna också att det märks ingen skillnad på prestandan, motorn går
    mycket bra utan spikningar eller fyrtaktande.

    Med vänlig hälsning
    Lars-Eric

    #59550
    Dicst
    Deltagare

    Hej,
    Vilket blandningsförhållande har du mellan olja/bensin? Är det samma som du kört tidigare, eller följer du andra anvisningar nu?

    /D

    #59561
    lars-eric 96
    Deltagare

    Hej Dick

    Jag kör på 3% inblandning, Samma som tidigare.

    #57833
    lars2t
    Deltagare

    Varför inte prova en annan typ av olja? Känns tveksamt att fortsätta med oljan om du inte litar på den.
    Har du kollat att tändning och liknande inte har ändrat inställning?

    #59600
    lars-eric 96
    Deltagare

    Hej Lars

    Har endast testlampa att tillgå och får tändning 0,8-1 mm f.ö.d. Brytarspetsarna ser bra ut,
    brytaravstånd 0,35 mm.
    Kommer att gå tillbaka till den gamla oljan för säkerhets skull. Ville bara ha lite mindre rök.

    #59603
    Dicst
    Deltagare

    Testa med en annan syntetolja först för att jämföra tycker jag, då vet du om det är den specifika oljan det handlar om.

    #59631
    lars-eric 96
    Deltagare

    Hej igen Dick
    Ok jag ska prova en annan syntetolja, tror att denna jag använt är en s.k. askfri
    olja. Läser att den även lämpar sig åt bl.a marina motorer vilket kanske inte låter
    så bra om man läser XP-manualen. Nu sjunger vattenpumpen på sista versen, så
    utvärdering får nog ske nästa säsong. Väntat på renoveringssats sen början av juni.
    Tack för alla tips.

    Med vänlig hälsning Lars-Eric

    #59658
    2takt_nicke
    Deltagare

    Byt olja. Dom billiga har i regel PINSAMT låg flampunkt!

    Har fått erfara detta tyvärr.. Kör på Motuls 2´t oljor!
    Du kör så pass lite 2t om året att lite dyrare olje inte kommer att försätta dig i personlig konkurs;)
    Men jag menar inte att det är oljan som gör färgen på ditt stift, du har något annat bakom detta även om en racingolja kan färga mer i en lite mindre effektiv maskin som Saabs 2t..

    #59691
    hubbe
    Deltagare

    Jag kör istället för 3% 2T olja 0,8% Triboron 2-Takts koncentrat ,
    och tändstiften ser ut som om de kommer från en 4T motor.

    #59693
    rally
    Deltagare

    Intressant med Triboron som jag just nu provkör. Men tillverkaren rekommenderar att man kör med halva procent satsen =1,5% och Hubbe rekomenderar 0,8% vilket är mindre än en 3:e del.

    Nu får du förklara dig Hubbe.

    Jag har provat de flesta oljorna men aldrig märkt någon skillnad på färgen på stiften när jag har bytt oljefabrikat! Har du verkligen kollat så att alla inställningar står 100% korrekt???

    /Fredrik

    #57939
    hubbe
    Deltagare

    Hej Fredrik,

    just nu har jag ingen tid att svara, vi har en go kart race till helgen.
    Därefter kommer jag med förklaringen.

    /Hubbe

    #59788
    hubbe
    Deltagare

    Hej Fredrik,

    nu är vi tillbaka från go kart tävlingen i Harsewinkel, vi vann bägge heat. Nu tillbaka till Triboron Koncentrat i Saaben. Tommy Lindblom från Triboron rekommenderar första gangen man tanka sin bensin med Triboron Koncentrat, att använda den halva procentsatsen som man köra med vanliga 2T olja. Sen kan man gå ner till 1%. Min egen erfarenheter med Triboron Koncentratet i Saab motorer upp till 70 hk är, att 1 % räcker fullständigt. Jag själv och en del andra förare har kört standard Saabar med 1% Triboron – 2 Takts Injektion (till motorer med separatsmörjning).
    Min trimmat Saab köra jag nu med 0,8% Triboron Koncentrat och 0,1 – 0,2 % Triboron Drivmedels-Förstärkare.
    Peter Steinfurt från tyska tidningen Oldtimer Markt har nu tävlat över 10 000 km med 1% koncentrat och 0,1 % Triboron Drivmedelsförstärkare utan problem. Ochså hans tändstifter likna sotfria 4T tändstifter.
    Fredrik, jag hoppas att du gör samma goda erfarenheter med Triboron.
    Dessutom ha du Tommy Lindblom i närheten.

    /Hubbe

    #58065
    hubbe
    Deltagare

    Till ämnet Triboron, en rapport från vår finska vänner Saab

    Triboron nano boron two-stroke lubricant

    #59993
    hubbe
    Deltagare

    Hej Fredrik,

    ha just fått en mail från Bertil Sollenskog / USA. Han använda också Triboron istället för 2T olja.
    Bertil skrev bland annat:
    ”Tävlade denna helg på en militär airport kom upp till 97 mph, banan var så kort vi fick inte in 4 ans växel, 7500 varv på 3 an. Rekord för klassen.”
    Ska höra vilken färg hans tändstifter ha.

    /Hubbe

    #60002
    Dicst
    Deltagare

    @Hubbe wrote:

    …97 mph, banan var så kort vi fick inte in 4 ans växel, 7500 varv på 3 an….”

    Hej Hubbe,
    Lite OT, men vet du vad har han för utväxling + växellåda i bilen?
    Mvh
    /D

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng