Weber IDA på kortnos

Forum Övrigt SSR Weber IDA på kortnos

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-07-04 09:28.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16300

    Martin
    Deltagare

    Fortsätter trimdelen av Lindholmentråden här och börjar med att citera Sten Arvid.

    Intresserad av mer information!

    Ser ju att det är ett kortnosblock. Sportdito? Annars; hur få dit tre gasare?
    Verkar ha svetsad tändfördelare också; ser ingen vacuumdosa sticka ut.
    Tydligen vxlströmsgenerator o el.vattenpump också (som min Piggy just fått). (Fästhålen för generatorn ”pluggade”). Antar att luftrenaren är avtagen för fotografering.

    Nyfiken som tusan!

    Jagar nu en el. kylfläkt till Piggy. OK, vet att det finns nya. Har satt en sådan på Kermit. Men lite skrotletande är alltid kul 🙂

    Måste också kommentera till snyggt bygge 🙂 🙂

    Håller absolut med om att det var ett snyggt och prydligt bygge! :applause: Luftrenare saknades. Insuget är specialtillverkat. Förgasarna verkar vara Weber 40IDA för Porsche. Munstycken var strl 140.

    En speciell anordning för att snapsa/choka motorn hade monterats för att öht kunna starta den. Allt snyggt och prydligt utfört. Hann inte forska vidare, men veven var ivf balsafylld. En XP-dekal satt på sidorutan. Mer bilder imorgon då jag sitter vid ”rätt” dator. Appetizer

    Kylfläkt;
    Vill du hålla dig inom Saabfamiljen rekommenderas en kylfläkt från 99T och 900 turbo.
    Den är kompakt och har hög effekt. Jag hade en sådan på min långnos på kylets framsida.

    #108603

    Tack för info Martin! Ser fram mot mer! Var det ett 3-pip block?

    Ska ut på skrotjakt imorgon!

    Följdfråga. Hur kallt/varmt ska/får en trimmad 60 hästars kortnos gå?
    Har byggt om ett termostathus där termostaten opererts bort, men där jag istället har lött in en mutteranslutning för termokontakt för att styra den tilltänkta el.fläkten. Vad händer utan termostat? Har två termokontakter att välja på: 87 – 75 grader och 92 – 87 grader. Lägger frågan i annan tråd också!

    Natti-natti!

    Alltid kul att uppgradera våra gamla TT-snurror 🙂

    #108606

    pelle s
    Deltagare
    Martin wrote:
    Håller absolut med om att det var ett snyggt och prydligt bygge! :applause: Luftrenare saknades. Insuget är specialtillverkat. Förgasarna verkar vara Weber 40IDA för Porsche. Munstycken var strl 140.

    En speciell anordning för att snapsa/choka motorn hade monterats för att öht kunna starta den.

    Porsche 356 GT och Carrera hade två st Solex 40 PII! Det är en populär förgasare att trimma VW med och är inte omöjliga att få tag på.

    Jag har lite ideer till att bygga ett insug till min kortnosmotor för en sådan förgasare (som jag har liggande). Jag har tänkt att koppla bort länkaget till accpumpen men låta mekanismen sitta kvar och dra en vajer dit för att på så sätt kunna snapsa motorn.

    Eftersom den här förgasaren är dubbel tänkte jag inte dela insugsportarna, men det kan inte vara omöjligt att göra om man vill använda en trippel, som en kamrat i motortrimmarbranchen sa: ”man kan göra underverk med kemisk metall”. 😉

    Pelle

    #108610

    Martin
    Deltagare

    Detta var en trippelförgasare. Blocket standard. På en av bilderna syns ”Elsnapsen” på kylarmellanväggen.

    #108613

    pelle s
    Deltagare
    Martin wrote:
    Detta var en trippelförgasare. Blocket standard. På en av bilderna syns ”Elsnapsen” på kylarmellanväggen.

    Jo, jag vet, den förknasaren satt på 911:orna. Men frågan är ju om insuget och blocket är modifierat med mellanväggar mellan cylindrarna, så att man får en förgasare per cylinder eller om trippeln tillsammans matar alla tre cylindrarna via en gemensam insugskammare.

    Lågvarvsegenskaperna skulle ju kunna bli lite skumma…

    Elsnaps!? Seriöst! 😀

    Pelle

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng