Svar till: Saab 9000 CS 2.0 Turbo startar inte

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Saab 9000 CS 2.0 Turbo startar inte / Svar till: Saab 9000 CS 2.0 Turbo startar inte

juni 20, 2025 kl. 10:42 #522118

Hej igen. Om jag tolkar det rätt så påminner larmet på din bil av årsmodell 1996 om larmet på min bil av årsmodell 1995, dvs inte dubbla blinkningar i dioden varje sekund även när bilen är olåst så som det är på årsmodell 1998. Jag uppfattar det alltså som att dioden är helt släckt på din bil så länge du inte har larmat den med fjärrkontrollen.

Jag gick ut till min bil årsmodell 1995 och lyssnade på bränslepumpen. När jag vrider på tändningsnyckeln så hörs pumpen 2-3 sekunder för att sedan tysta. Det är väl av säkerhetsskäl som pumpen bara ska bygga upp tryck och sedan inte starta igen förrän motorn går. Hörs bara första gången jag vrider på nyckeln,  inte om jag vrider på nyckeln en andra gång innan bilen startar. Sannolikt för att då är det redan tryck.

Testade också att låsa in mig i bilen med fjärrkontrollen och sedan vrida på tändningsnyckeln. Då hörs ingen bränslepump alls för då går larmet med blinkers och tuta. Hoppas att inte grannarna hörde mig…

Om inte immobiliseringen hängt sig som Sven beskriver ovan så kanske det helt enkelt är bensinpumpen som gett upp? Vet inte om beskrivningen ovan hjälper dig men då vet du i alla fall hur årsmodell 1995 fungerar.

Lycka till. Mvh Bengt