Svar till: Problem med startmotor

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Problem med startmotor / Svar till: Problem med startmotor

augusti 15, 2025 kl. 19:45 #523005

Hej!

Benämningen startrelä må vara fel. Jag är definitivt inte fena på deras namn och har inte kopplingsscheman i huvudet. Men där finns väl ett huvudrelä som även stryr om det kommer ström till solenoiden?

Om jag förstått det rätt så finns där 3 st kontakter på startmotorn 1) huvudpolen med mutter. Där går röd typ 6mm kabel in från batteriet och där kopplas även 2 st grå (4 mm?) kablar in. Den ena av dem går till B+ på generatorn den andra går nog till tändlåset(?).  2) Där finns sedan en bred flatstiftskontakt (innerst) på startmotor som är monterad under grenröret. Den styr solenoiden om jag förstår rätt. Den är gul och är ca 1.5mm. På min 99a M73 försvinner den förmodligen också in till tändlåset.

3) Slutligen finns där en smal flatstiftskontakt (ytterst). Den används på insprutare för att styra bl a kallstartsventil och accelerationskontakt. Kabeln är brun och 0.75mm

Blanda inte ihop den smala och den breda kontakten.

Som sagt jag har en startmotor till B201 H-typ motorer i till synes nyskick ötill salu.

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic