adamz

  • Tack för rådet Bengt! Det ska bli en egen projekttråd. Måsta tänka hur jag ska organisera den. Mvh/Adam

  • Hej igen!
    Efter Bengts inlägg kände jag att jag måste själv ringa Mattias på Arons Bildemontering i Malmö för att förhindra att bilen går i ”pressen”.
    Ttvärr var jag FÖR SEN Sen tillade Mattias att det kanske hade gått att få ”dispens” om karossen skulle ha gått till ett museeum. Annars
    går det inte att köpa loss en skrotad kaross.

    GJT 03…[Läs mer]

  • Hej!
    Den bilen GJT 031 skrotades 2021-08-13 av Arons Bildemnontering i Malmö. Mätaren stod på 9939 mil. Jag har köpt drivpaketet, främre kofångaren och lite småpycke.
    Hör gärna med Mattias (040-618 17 02, hälsa från Adam ”med SAABen”) på Arons så kanske karossen kan köpas loss.
    Jag renoverar våran Familjeveteran DSF172 99L -73. Har också…[Läs mer]

  • Hej igen!
    Jag kollade på mätaren i DSF172. Där finns inte plats för en tio-tusenmila siffra. Tittade ånyo på internet på donatrobilen GJT031 på car.info. Där finns 5-6 st bilbesiktningspunkter från 2012 till närtid som ligger mellan 9.256 mil 2012 til nuvarande 9.939 mil. Men frågan kvarstår är donator motorn med sina 9.939mil i avsevärt bätt…[Läs mer]

  • Hej Bengt!
    Tack för Ditt råd. Jag tar det till mig. Jag flyttar till kategorin Projekt/Min Bil nör det gäller kronologisk beskrivning av renoveringen när det inte handlar om specifika frågor.
    I det här fallet blev jag givetvis frågande rärande mätarställningen eftersom GJT031 var en sk (om jag inte har fel för mig) första SAAB Taxi. 4 drs automa…[Läs mer]

  • Hej!
    Förra helgen lyftes drivpaketet ur DSF172 veronagrön 99L -73 med 17 490 mil på mätaren. Nu står karrossen och väntar på transport till plåtjobbet. (Det finns små undersystem som skulle kunna hoppa ur bilen innan. Exempelvis Huvudcylinder koppling, bromsservo och värme/fläktpaket samt instumentbrädan vars plastöverdrag behöver dras över och…[Läs mer]

  • Hej!
    Arons Bildemontering i Maämö fick nyligen in en SAAB 99 -73 (GJT031). Om du skyndar dig så kanske dom inte har presssat samman dent.
    Jag fick levereans i veckan på mina behov.
    Mvh
    adamz

  • Hej igen!
    Och Tack igen till Saab_ahed. Köpta 2 pinnar från Orio AB/Saab Webshop nu hemma.. Som sagt de står i Saab Webshop som passandes till SAAB 900 och 9000(?). SAAB 99 ej
    inräknad och kommer inte upp när man kollar på reg nr. Nåväl i hand kan jag okulärt konstatera att de skiljer i att orginal har en gängad tapp på ovansidan. De nya är…[Läs mer]

  • Hej igen!
    ”SMART” lösning på hur ”pressa ut konpinne ur växelförarknut” har provats och den fungerar.
    Så här ser den ut.
    1 Använd en avdragragare för typ kugghjul. Dvs två armar med klor och en central stång med fingänga. Huvud med liten pigg.
    2. Tag en bulthylsa modell större typ storlek 32. Vänd uppochner på ovansida av växelförarknu…[Läs mer]

  • Hej!
    Strppningen av familjeveteranen SAAB 99 -73 (DSF 172) inför karossjobb fortsätter. Motorn ska ut ur bil innan plåtniklas vill ta vid.

    Bergränsningar: Har inte tillgång till billyft för att komma åt bra underifrån. (främst ”kanacka ut konpinne” i växelförarknut och i mindre utsträckning lossa inre drivaxelknutar.)…[Läs mer]

  • adamz svarade på ämnet Mekanikerhjälp i forumet 90/99 2 veckor, 5 dagar sedan

    Har två st till goda SAAB mekaniker att rekommendera.
    Mats Riesel Västra Skogen (det är ett tag sen jag/familjen anlitade honom)
    Vid CirkleK i Veddesta finns det en SAAB verkstad, Nisse heter killen som driver verksatn. Han har gedigen erfarenhet.
    Vänliga Hälsningar
    Adam Zdunek (SAAB 00 och SAAB 900S)

  • Stort TACK Ingmar!
    Aha! Det är dags att återbörda utsagan om hjärnsläpp his SAAB teknikerna. Men saken finns inte dokumenterad i min klassiska Verkstadshandbok vad jag kan se (Kap 8. Kaross).
    Så nu är vi som vill lyfta på brättet på våra SAAB 99 tacksamma till Dig.

    Kan bara gratulera till din rensade kaross. Bra jobbat! Förmodar att det är…[Läs mer]

  • Forts på renovering av sAAB 99 2.0L -73 Veronagrön (DSF 172) Familjeveteran.

    Håller på att att strippa karrossen in på bara plåten inför blästring. Kommer rapportera hur det går framåt.

    Ibland har SAAB tekniknikerna haft hjärnsläpp (dom är not inte ensamma om detta), som exempelvis konstruktion av dammskyddstätningen av på styraxelknuten…[Läs mer]

  • Hej och Tack för tipset!
    Jag har börjat hålla ögonen verkligen öppna på ”nyinkomna” 99/90 och 900 till bilskrotarna.

    Har upptäckt andra ”bristvaror”. Hoppas jag har fel men jag kan varsko om att:

    1. Slutljuddämparen till 99 -73 (small cylindrisk dämpare bakom hjulaxeln) tycks inte gå att få tag på. Mitt system är ettt Ferrita rostfrott sy…[Läs mer]

  • Ny här på forumet men SAAB ägare sen 1970.
    Ska restaurera familjeveteran en SAAB 99 2.0L -73 Veronagrön 17.400 mil, 2drs.

    Någonstans aka jag börja fråga dumma och svåra frågor..

    Föga förvånande dörrarna behöver svetslagas. Hoppas innerdel plus bottenplåt räcker för plåtniklas.
    Sen, hur får man tag på nya eller fräxcha gummilseter…[Läs mer]

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng