Svar till: Bränslemätare 99 1972
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Bränslemätare 99 1972 / Svar till: Bränslemätare 99 1972
Hej!
Jag har haft min mätare uppe.
Ja det är avlagringar. Hade två tankar. Den ena blev till slut kasserad. Den hade rost och det visade sig att den var genomrostad i små förädiska punkter som syntes först när man stålborstade bort den påsprutade massan. Eftersom jag byggde till elektrisk bränslepump skar jag upp ett hål i tanken.
Ombyggnaden är dokumenterad i min tråd ”Restaurering av Familjeveteran….”. Jag köpte/fick en extratank från SSKR som visade sig vara skrot när det kom till kritan. Orginaltanken är som ny i jmf. Det kan vara värt att titta i min tråd. Kolla alltså med lampa genom manluckan vilken kondition bottenplåten är i. Vid minsta rost. Stålborsta undertill och kolla att det inte håller på att gå igenom.
Mätaren sitter med typ 5 st M4 osymmetriskt placerade skruvar. Det finns en gisten gummipackning under locket. Jag använde packningssilikon för att få det tätt.
Mätaren sitter inkrånglad med sin flottör och sin sump. Man får krångla ut den och komma ihåg vilket håll den ska tillbaks på.
Ja den fungerar som ett variabelt motstånd. En hävarm slidar på en lindning om jag inte minns fel. Inte mer med det.
I min 99a är det en skarv i kabeln fram till tanken under mattan i baksätet. Vid plåtarbetena har skarvsladden kommit bort. Jag har gjort om den skarvsladden därför vet jag färgerna och har tittat i VHB.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic