Svar till: Oljeläckage och Övertryck i vevhuset

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Oljeläckage och Övertryck i vevhuset / Svar till: Oljeläckage och Övertryck i vevhuset

mars 31, 2026 kl. 11:27 #527067

Hej Gunnar!

Tack för tipsen!

Bilen har en enkelförgasare, så är bara en tvåvägsnippel. En grov slang till Luftfiltret och en Vakuumslsang till Insuget. Vakuumslangen till insuget är bortplockad, och utgången på nipplen är pluggad, har varit så i ett par år/många mil utan problem så tror inte det har haft så stor påverkan. Är fritt blås i den grova slangen.

Jag läste att det inte är helt ovanligt att 4-cylindriga motorer “fladdrar” lite i Oljepåfyllningsghålet på Ventilkåpan, så detta är kanske normalt. Provade att hålla ett kvitto ovanför och de fladdrade upp och ner på tomgång, är dock inte fullt blås där ur.

Kommer ingen rök ur varken Oljepåfyllningsghålet eller Oljestickan, Varm eller Kall motor.

Bilen går riktigt bra förövrigt, startar lätt och drar på fint så bör nog finnas liv kvar i motorn, den nyare växellådan är jättetrevlig att köra med också vilket gör att riva ner allt känns motvilligt.

Jag skall mixtra lite med vevhusventilationen igen, byta främre packboxen igen (går att göra med motorn i om den kommer upp och fram lite).

I värsta fall som sista försök får jag prova med någon invändig motorrengöring.

Påskhelgen är räddad antagligen 😅

Mvh