Svar till: Min 99:a från -72 startar inte

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Min 99:a från -72 startar inte / Svar till: Min 99:a från -72 startar inte

april 3, 2026 kl. 21:26 #527159

Hej Mathias,

Jordfel kan vara ett möjligt problem om den dog vid tomgång då jordkablen kanske skakat sig loss. Om bilen skulle dö vid körning kunde det tyda på att generatorn lagt av eller att den slutat ladda.

Nu ser jag att du har en Automatväxlad bil, jag vet inte om dessa har någon säkerhetsfunktion som att man måste hålla ner bromspedalen eller ha växellådan i ”P” eller ”N”, och att det då skulle vara någon givare som spökar.

Normalt sätt om det bara klickar när man försöker starta den så tyder det ofta på att man har för lite ”kräm” i batteriet. Nu har du ju provat med startkablar utan resultat så du kan börja med att kolla Jordkablen.

Sitter den fast i växellådan ordentligt, är flätan/kablen/polskorna skadade?

Kolla även den positiva kabeln till startmotorn.

Man kan även göra en klassiker och knacka lite FÖSIKTIGT på startmotorn med en gummiklubba eller hammare medans någon prövar att starta bilen.

Startreläet kan också orsaka startproblem, men den skall inte påverka motorn när denna är igång så man kan prova med ovanstående.

Jag hade börjat med kablarna och även kollat om säkringarna är ärgade.

Mvh

Oscar