59deluxe

  • Grattis till en riktigt fin OG 900!
    Det som är extra trevligt är att se att även sugisarna har fått ett uppsving.
    Det fanns en tid när något annat än T16 och skinnklädsel inte var okey och dom ”vanliga”
    kunde man lika gärna låta slita vinterbil,tur att den tiden är förbi.

    Håkan.

  • Fälgen på bild 1 är tidig fälg alltså till tt bild 2 visar den senare fälgen alltså den som kallas
    v4 fälg. Du kan blanda och ge mellan fälgskruv dom passar hur som.
    Men min personliga uppfattning är att tt fälgen sitter bättre eftersom den har bättre centrering.
    En sliten v4 fälg och då menar jag sliten i anliggningsytan till fälgskruven är…[Läs mer]

  • Då föreslår jag att du bygger om till elpump.
    Täckbricka över vakuumhålet på motorn och montera en uppgraderad elpump som säljs genom klubben.
    Den glashållare du haft på din bensinpump är inte original utan eftermarknad, jag har ju sett din bil.
    Med elpump rättar du till en dålig konstruktion som kom med långnosmotorn.

    Mvh. Håkan.

  • Hej!

    Original SAAB värmekran hos klubben kostar 615:-
    eftermarknad hos klubben kostar 495:-
    eftermarknad hos Speedparts kostar 485:-.
    Jag vet inte om det är lika eftermarknadsventiler hos Speedparts och Saabklubben
    men när det skiljer som mest 130:- skulle jag välja en original så länge den finns att få tag i.

    Mvh.

    Håkan.

  • Om jag inte minns fel så är instrumentbelysning kopplad över
    parkeringsljus.
    Börja med att plocka säkringar en efter en och kolla,
    Parkeringsljus har inget relä vad jag vet.
    Kan ju också vara sönderbränt kretskort i instrumentklustret som kan bli kortslutet.
    Eller kortslutning i kontaktstycke till tändningslås.
    Enbart snabba gissningar lycka till.

    Håkan.

  • Passar bra enligt min uppfattning,men använd inte dom hårda upphängningsgummin som är med
    i satsen utan kör med dom som är till standardsystem så slipper du få så mycket vibrationer.
    Flytta gärna fram det mittre fästet till ungefär där motorrumsgolvet slutar.
    Och ja det låter mer än standard så om du är en smygare så skall du inte åka tvåtum.…[Läs mer]

  • Du behöver kontaktstycken från trubbnos sedan klipper du bort de befintliga från bilen
    skarvar ihop kablarna i bilen med trubbnoskontaktstycken som du sparat lite sladd på.
    Koppla ihop jorden först så kan du prova sedan vilken som går till blinkers eller p-ljus.
    Mvh. Håkan.

  • Något som kan vara intressant att tänka på är att förutom det tekniska som redan
    svarats på är att det normalt inte är problem att typbesikta med t16 om bilen man bygger om
    inte är registrerad senare än 1992.
    Efter 1992 krävs intyg från tillverkare,kan ju vara lite svårt att få tag på.
    Men varför inte köra på fulltryckare med en gång när man ändå…[Läs mer]

  • Däckonline Har Vredestein Classic dubbat 155/15 dock lite kostsamma.
    Men jag hade precis som tidigare sagts här kört på 165/15 för ungefär halva priset

    Mvh. Håkan

  • Hej Öystein.
    Spännbanden skall monteras längre ut mot gavlarna på tanken du ser var dom suttit tidigare på tanken,
    sedan spänner du spännbanden med en krok till varje spännband med vingmutter igenom dom yttre hålen.
    Du skall alltså inte skruva i dom hål du tror,ta bort ryggstödet och arbeta inifrån cupe’n.
    du saknar troligtvis två krokar med vi…[Läs mer]

  • Tack Sibylla och Lasse för en mycket trevlig dag,fantastiskt med ett så stort antal besökare
    trotts ett väglag som bestod av en centimeter is på många platser runt om i Småland.
    Mycket trevligt att svänga in i villakvarteret och se att det står Saabar precis överallt.
    MVH.
    Håkan.

  • Prova att stava Safarigälar med g i stället för j så får man lite fler träffar.
    Mvh. Håkan. Ps. Tropikgälar är ju ett annat namn på Gälarna också.

  • Läste någonstans att det sitter någon form av fördelnings enhet för det elektriska bak
    var vet jag inte,men det kunde komma in fukt i den och då kunde en massa konstiga grejer hända.
    Mvh Håkan.

  • Precis som överskriften säger så har Svenska Saabklubben återinfört funktionen Klubbmästare.
    Klubbmästares roll kommer att vara spindeln i nätet när medlemmar vill anordna träffar.
    Klubbmästare kommer att ha delegation på träffbidrag på upp till 5000:- krav på träffen är att Saabklubben
    syns på plats och bidrar med ett reportage till Bakrutan,doc…[Läs mer]

  • Här är alla adresser man kan behöva när man vill nå funktionärer i Svenska Saabklubben: https://saabklubben.se/medlem/funktionarer/
    Att jag bad dig maila mig vid behov betyder inte att alla frågor skall gå till ledamotsmailen utan att om du behöver hjälp med
    något så står jag personligen till din tjänst.
    Mina bästa hälsningar.
    Hå…[Läs mer]

  • Ta bort den gamla och ersätt den med kontaktplast från panduro artikelnummer 101463 i valnötsimitation
    det blir kanon ser ut som original.
    Mvh. Håkan

  • Självklart är inte forumet dött! köpte själv en 9-3 sc -07 här till sonen för två dagar sedan av en trevlig säljare i Göteborg.
    Men självklart är det naturligtvis så att vad man har till salu och till vilket pris har betydelse men det har det överallt oavsett
    vilken kanal man väljer att använda. jag har köpt däck flera bilar dragkrok skärmar…[Läs mer]

  • Köp ett skuffgolv till en 96a mät ordentligt ta golvet till din lokala plåtslagare så knäcker
    dom om det så det passar din 95a. Eftersom 96a golvet är större så finns det material så att du kan gå upp på sidorna
    eftersom det ser ut som att rosten ätit sig upp en bit. kolla klubbens reservdelar om det finns hemma.

    Mvh. Håkan.

  • För att kunna uppskatta ett pris på den bilen behövs mer kött på benen exempelvis foto beskrivning
    av utrustning vilket utförande är det.När du skriver i princip ingen rost så undrar man var sitter den lilla rost som finns?
    är bilen lyft och kontrollerad undertill? är den besiktad och när?

    Mvh. Håkan.

  • Tjänare du har en 9000 classic med aeromotorn.
    mycket ovanlig,A50-97 och classic -98 är likadana i spec,

    Mvh. Håkan.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng