991aero

  • Ett dåligt hjullager yttrar sig som ett konstant malande/dånande oljud som oftast låter som mest runt ca 40-70 km/h. Man kan prova när man kör ca 50 km/h att svänga mellan höger och vänster. Oftast blir ljudet starkare åt ena hållet och svagare åt andra. Det beror på vilken sida som belastas. Det är oftast mycket lätt att avgöra om ett hjullager…[Läs mer]

  • Finns nya tändlåskontakter att köpa på Orio. Bara så du vet

  • Felkod P0300 är väl misständningar på flera cylindrar om jag minns rätt. Det verkar ju som den får alldeles för mycket bensin. Kolla bränsletryckregulatorn som sitter på fuel railen. Det kan gå hål på membranet i dom så den pumpar bensin genom vacuumslangen in i insugsröret. Tag av vacuumslangen till regulatorn när motorn går. Det ska inte komma…[Läs mer]

  • Om jag minns rätt så ska det finnas domkraft, vev, verktyg till hjulbultarna, bogserögla, ett skruvmejselhandtag med två utbytbara vändbara bits.

  • Javisst om du matar dom med 12 volt så ska dom snurra. Prova att knacka på pumpen medan strömmen ligger på så kanske dom hoppar igång men tänk på att vara försiktig med gnistor i närheten av bensin. Pump nr 3 på bilden ser ju enormt dålig ut. Har den legat på sjöbotten kan man undra, haha?

  • Dom första sex siffrorna hör inte till artikelnumret. Det är dom 10 siffrorna som börjar med 0 som du ska tittta på. Sen kanske inte alla skrotar skriver ut nollan men du fattar. Jag kan bara tillägga att jag brukar alltid gå in med tech2 datorn och kolla att det inte ligger några felkoder i minnet. Alltså bara som en extra koll att det verklige…[Läs mer]

  • Nej du ska inte skruva bort det som bromsrören sitter fast i. Du ska bara skruva bort styrdonet dvs den svarta plastdosan med en stor elkontakt på ovansidan/framsidan och en liten på undersidan. Styrdonet är monterat på framsidan av abs-enheten med 6 skruvar.

  • Kan inte påstå att jag känner igen att dom brukar bete sig så när styrdonet är paj. Men det kan ändå ha med styrdonsfelet att göra. Stannade bilen när du släppte på gasen och frikopplade? För på 9000 t.ex så blir det strul med tomgången när motorn inte får någon hastighetssignal. Så man kan tänka sig att det kan bli samma med 9-3 även om jag inte…[Läs mer]

  • Styrdonet behöver inte giftas in eller programmeras. Men du måste läsa av Boschnumret och se till att du får ett styrdon med samma nummer. Tror att det står på undersidan av styrdonet så ev måste du ta bort det för att kunna läsa av.

  • Med 95% säkerhet är det styrdonet på ABS-enheten som är trasigt. Då blir det precis som du beskriver. Styrdonet är en del av ABS-enheten men går att byta separat. Det är inte så svårt. Vill man inte leta begagnat så finns det firmor som renoverar styrdonen t.ex. innosund.com. Väljer man att skicka styrdonet på renovering brukar det ta ca 5 dagar f…[Läs mer]

  • Först och främst måste du kolla varför motorlampan lyser. Alltså läsa ut felkoden så man vet om det har något med motorstoppen att göra. Sen är det ju möjligt att du har nåt knas med tändningslåset men det är inte därför motorn stannar. Om det känns som att det finns något samband mellan låset och motorstoppen så kan det vara strömbrytaren/startk…[Läs mer]

  • Kom på att det bara följer med en oring på det nya röret. Helst kanske man ska byta o-ringen i andra änden också.

  • Lite bökigt att byta är det allt. Som du säger så måste fronten (grill, strålkast, blink, strålkastartork, stötf)och intercoolern bort. Fronten är inte så svår. Slangklämmorna till intercoolern kan vara lite dumma att lossa på om dom har rostat och man inte har bra verktyg. Var försiktig när du ska få det nya röret att ta gänga i servopumpen och r…[Läs mer]

  • Oj det var billigt för felsökningen. Skönt att det verkar lösa sig bra.

  • Om check engine lampan blinkar betyder det att bilen har upptäckt ett allvarligare fel som kan vara skadligt för katalysatorn. Det brukar vara misständningar på en eller flera cylindrar. Då ska man helst inte köra med bilen eftersom oförbränt bränsle kan gå ut och förbrännas i katalysatorn som då kan paja. Det vanligaste felet vid misständning…[Läs mer]

  • Tydligaste tecknet på att spjällhuset har sotat igen är att motorn hackar till och vill stanna när man släpper gasen. Det är för att den smala luftspalten som ska finnas mellan spjällskivan och spjällhuset sotar igen och då hinner inte tomgångsmotorn kompensera tillräckligt fort för att motorn inte ska stanna när spjället stängs snabbt. Du behö…[Läs mer]

  • Nej det är nivåreglerande stötdämpare bak man menar. Dom flesta 9-5 har inte det.

  • Du bör absolut byta o-ringen till oljepumpen när du har remskivan borta. Det är väldigt vanligt att den läcker. Men tänk på att du måste ha en låsringstång av modell jättestor för att få bort låsringen. Kolla på bilderna så ser du vad stor den är! Och när du ändå har remskivan borta så passa på att känna så att skruvarna på baksidan av remskiva…[Läs mer]

  • Nej en skev bromsskiva skulle inte påverka ratten så mycket som på filmen. Dessutom skulle det vibrera mest när du bromsar. Tro mig, alla symptom tyder på bula på ett däck. Kolla det först innan du lägger tid på något annat. Om stålnätet i däcket har spruckit på ett ställe så kommer däcket att svälla ut på det stället. Varje gång bulan tar i mar…[Läs mer]

  • Nej bilen skulle varken dra åt höger eller ratten rycka av sig själv vid ett servooljeläckage

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng