991aero

  • Jag tror att Mr_SunBear har fel att rutan är limmad. Däremot sitter det som ett par extra hållare för rutan i underkant som är ordentligt svåra att få tillbaka rutan i när den ska monteras. Antagligen för att rutan inte ska flyga ur om airbagen smäller. Vet inte om det är tänkt att man ska montera ur hållarna för att få i rutan men jag gissar att…[Läs mer]

  • Det stämmer att det har varit problem att få fram startkontakter med nr 4943692 till din bil men den är sedan länge nummerändrad till 32021798. Då får man en annan startkontakt med ett adapterkablage till så att det passar i 9-5. Den nya kontakten finns i lager i Nyköping. Hoppas det löser sig för dig.

  • Innan du börjar så trampa ur trycket med tändningen avslagen. Sedan ska du slå på tändningen, trampa på bromspedalen och öppna luftnippeln där bak. Då kommer pumpen att pumpa ut oljan i en stråle genom nippeln. När det inte kommer någon luft längre så stäng nippeln och slå av tändningen. Som du märker är det bäst att vara två personer. Jag läste d…[Läs mer]

  • Menar du att hylsa #8 på bilden saknas i din cylinder? Det är ju den som tillsammans med skruven #9 ska hålla fast fjädern #5 till kolven. Ligger fjädern bara löst ilagd i cylindern eller vad? Så ska det ju inte vara i så fall. För fjädern finns väl?

    Angående att det blev så konstig broms efter att du tog isär cylindern så känns det ju ändå som…[Läs mer]

  • Försökte svara med citat på inlägget som var riktat till mig men det blev inget inlägg och sedan kunde jag inte svara igen för datorn sa att jag redan svarat. Hur som helst så är det mycket riktigt den skruven #9 jag menar. Angående den vita plastringen så har jag för mig att den kan vara dum att få bort. Det som kan funka är att ta bort skruven…[Läs mer]

  • För många år sedan hade jag en kundbil V4-77 med exakt samma symptom som du har. Alltså verkligen exakt samma. Felet satt inne i huvudbromscylindern. I en av kolvarna sitter en lång skruv. Tror att den håller en fjäder eller nåt. Skruven hade gängat ur sig en bit så att typ avståndet mellan kolvarna blev fel. Syntes inte med blotta ögat utan…[Läs mer]

  • Ett dåligt hjullager yttrar sig som ett konstant malande/dånande oljud som oftast låter som mest runt ca 40-70 km/h. Man kan prova när man kör ca 50 km/h att svänga mellan höger och vänster. Oftast blir ljudet starkare åt ena hållet och svagare åt andra. Det beror på vilken sida som belastas. Det är oftast mycket lätt att avgöra om ett hjullager…[Läs mer]

  • Finns nya tändlåskontakter att köpa på Orio. Bara så du vet

  • 991aero svarade på ämnet Felkod P0300 klurig i forumet NG9-3 3 månader sedan

    Felkod P0300 är väl misständningar på flera cylindrar om jag minns rätt. Det verkar ju som den får alldeles för mycket bensin. Kolla bränsletryckregulatorn som sitter på fuel railen. Det kan gå hål på membranet i dom så den pumpar bensin genom vacuumslangen in i insugsröret. Tag av vacuumslangen till regulatorn när motorn går. Det ska inte komma…[Läs mer]

  • 991aero svarade på ämnet Verktyg/Reservhjul i forumet OG9-5 3 månader sedan

    Om jag minns rätt så ska det finnas domkraft, vev, verktyg till hjulbultarna, bogserögla, ett skruvmejselhandtag med två utbytbara vändbara bits.

  • Javisst om du matar dom med 12 volt så ska dom snurra. Prova att knacka på pumpen medan strömmen ligger på så kanske dom hoppar igång men tänk på att vara försiktig med gnistor i närheten av bensin. Pump nr 3 på bilden ser ju enormt dålig ut. Har den legat på sjöbotten kan man undra, haha?

  • Dom första sex siffrorna hör inte till artikelnumret. Det är dom 10 siffrorna som börjar med 0 som du ska tittta på. Sen kanske inte alla skrotar skriver ut nollan men du fattar. Jag kan bara tillägga att jag brukar alltid gå in med tech2 datorn och kolla att det inte ligger några felkoder i minnet. Alltså bara som en extra koll att det verklige…[Läs mer]

  • Nej du ska inte skruva bort det som bromsrören sitter fast i. Du ska bara skruva bort styrdonet dvs den svarta plastdosan med en stor elkontakt på ovansidan/framsidan och en liten på undersidan. Styrdonet är monterat på framsidan av abs-enheten med 6 skruvar.

  • Kan inte påstå att jag känner igen att dom brukar bete sig så när styrdonet är paj. Men det kan ändå ha med styrdonsfelet att göra. Stannade bilen när du släppte på gasen och frikopplade? För på 9000 t.ex så blir det strul med tomgången när motorn inte får någon hastighetssignal. Så man kan tänka sig att det kan bli samma med 9-3 även om jag inte…[Läs mer]

  • Styrdonet behöver inte giftas in eller programmeras. Men du måste läsa av Boschnumret och se till att du får ett styrdon med samma nummer. Tror att det står på undersidan av styrdonet så ev måste du ta bort det för att kunna läsa av.

  • Med 95% säkerhet är det styrdonet på ABS-enheten som är trasigt. Då blir det precis som du beskriver. Styrdonet är en del av ABS-enheten men går att byta separat. Det är inte så svårt. Vill man inte leta begagnat så finns det firmor som renoverar styrdonen t.ex. innosund.com. Väljer man att skicka styrdonet på renovering brukar det ta ca 5 dagar f…[Läs mer]

  • Först och främst måste du kolla varför motorlampan lyser. Alltså läsa ut felkoden så man vet om det har något med motorstoppen att göra. Sen är det ju möjligt att du har nåt knas med tändningslåset men det är inte därför motorn stannar. Om det känns som att det finns något samband mellan låset och motorstoppen så kan det vara strömbrytaren/startk…[Läs mer]

  • Kom på att det bara följer med en oring på det nya röret. Helst kanske man ska byta o-ringen i andra änden också.

  • Lite bökigt att byta är det allt. Som du säger så måste fronten (grill, strålkast, blink, strålkastartork, stötf)och intercoolern bort. Fronten är inte så svår. Slangklämmorna till intercoolern kan vara lite dumma att lossa på om dom har rostat och man inte har bra verktyg. Var försiktig när du ska få det nya röret att ta gänga i servopumpen och r…[Läs mer]

  • Oj det var billigt för felsökningen. Skönt att det verkar lösa sig bra.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng