alexander

  • Det skall inte vara o-ringar till spridarna, utan gummikragar.

    På en gammal turbo-B-motor finns det 1000 anledningar till misständningar, och allt har betydelse… Ofta blir gången renare/stabilare om man ökar CO-halten över den rekommenderade, men det är egentligen bara att dölja symptomen – inte att laga felet!

    Motorn har ett mycket lågt g…[Läs mer]

  • Styrväxeln är MINST trolig felkälla, av din beskrivning. Den brukar alltid bli ”hackig”, som Samuel säger. På mellanplats ligger knuten, men det mest troliga (enligt din beskrivning) är att något i framvagnen går trögt.

    /Alexander

  • Nej – 900c var inte basmodellen. Basmodellen hette bara 900. Bovy och Bernto har rätt, c betydde att den hade ”comfort”-utrustning, bla servostyrning och 5-växlad låda.

    Lägg märke till att basmodellen inte kunde utrustas med taklucka eller centrallås efter 1986. Ville man ha det fick man köpa en ”c”.

    Audi 100cc = 1 dl? (de Luxe…)

    /Alexander

  • Du kan ta spridare från vilken 8-ventilers SAAB som helst. (Ja inte gamla 99 med D-Jetronic så klart.) Det finns två olika öppningstryck av ”originalnumren”, där det nyare numret har högre öppningstryck. Detta påverkar inte mängden bensin, men minskar risken för ånglås och varmstartsproblem. Ännu nyare SAAB-spridare har Vitontätning…[Läs mer]

  • Jag tycker du skall lossa styrstagen och känna så att inte det är spindellederna som kärvar. (Hissa upp bilen, lossa stagen och känn att hjulen går lätt att svänga.) Det är ett rätt vanligt fel, och då går så klart även styrningen trögt.

    /Alexander

  • Varför kommer ni med ”hemmasnickrad” ”kunskap” i så viktiga frågor som bromsar? :nono:
    Ytorna SKALL smörjas! Kolla i original verkstadshandbok eller servicerekommendation. Annars blir dessa ”flytande ok” snabbt ”saltfyllda, kärvande ok”.

    Vad ”kopparfett” skulle vara vet jag inte, men kopparpasta (från tex CRC) är en syntetolja som man mättat…[Läs mer]

  • Prova värma vaselin till 80-90 grader eller mer, men var beredd med något att hälla över det i, för det rinner… Sånt vill man INTE ha på utsidan av bromsoken!

    Vilka damasker är du rädd att skada med fettet?

    /Alexander

  • Kan man verkligen det? Olika sidobakrutor, C-stolpar och bakruta, och taket passar ändå?
    De sista 90:orna har ju dessutom en innerbelysning mitt i taket.

    /Alexander

  • Håller med melwin – styrväxeln är nog slut. Alltför vanligt…

    /Alexander

  • Jag gjorde en snikrenovering av en 900 med ABS för ett tag sen. Biltemas billiga knut utan ABS-ring fick ärva den gamla ringen från originalknuten. Inga problem att lossa: Lite värme från gasollampa, överflyttning, montering med Loctite aneroblim och ett par körnslag för att fixera ringen mot knuten. Piece of cake. 🙂

    /Alexander

  • Glidytan mellan bromshus och ok skall inte smörjas med vaselin. Jag har brukat använda kopparpasta eller icke smältande molyfett i många år, helt utan problem. Gleitmo är nog en variant av det senare.
    /Alexander

  • Vakuumslangen skall inte anslutas någonstans. Den är ett skydd mot smuts i regulatorn.
    Trycksänkningen aktiveras vid antingen spjällöppning över ca 62 grader (mikrobrytare på spjället) eller över ca 135-140 km/h (givare på hastighetsmätarvajer).

    Alexander

  • Hej på er! 🙂

    Jag håller inte med er om att det är lite problem med ”moderna” tändkablar. Visserligen är det ju mer kräm i dagens tändsytem, men det är ju MÅNGA nyare bilar som har problem med spolar och kablar/kontakter under garantitiden, bla Renault, VW, och Mercedes. Bougicord har haft rostfri tråd i kablarna redan på 80-talet (och troli…[Läs mer]

  • Stopp ett ögonblick nu! :lecture:
    Tändkablarna som såldes av SAAB som reservdel till 99 Turbo är vanliga Bougicord, fast med klassning ”D” istället för ”C” som originalmonterades på sugisarna, även senare 900.
    Elektriskt motståndsvärde skiljer inte – det är värmetåligheten som är olika. (140 grader istället för 120.)
    Matthias R sa:

    So…

    [Läs mer]

  • alexander svarade på ämnet Kylare 99. i forumet 90/99 13 år, 5 månader sedan

    Vad jag vet krävs det inte modellspecifika cellpaket. De levereras nog i olika bredder, och av denna bredd kapar man till rätt längd (dvs”höjd”) för de gavlar den skall passa till. Av de olika bredderna finns det väl sedan olika tjocklek och ”täthet”, dvs c/c mellan kylkanalerna. En 99-turbokylare borde inte kosta mer än max 2000 kr – den är ju v…[Läs mer]

  • alexander svarade på ämnet Kylare 99. i forumet 90/99 13 år, 5 månader sedan

    Om du kontaktar en kylarfirma kan de nog plocka ihop en turbokylare till dig. Nu är det några år sen jag hade 99 turbo, men om jag kommer ihåg rätt har det tunnare cellpaketet för turbo 8 mm c/c mellan kylkanalerna. Standard har 11 mm, tror jag. Turbons paket är tunnare, men gavlarna är samma för bägge.

    /Alexander

  • Återanvända avbruten topplocksskruv? 😮 Hmmm, inte så seriöst…
    På många märken är det obligatoriskt att byta skruvarna oavsett skick, och man sätter absolut inte tillbaka en trasig skruv i någon motor. Borra ur den trasiga skruvbiten, rensa gängorna i alla skruvhål, köp nya skruvar om de gamla verkar tveksamma. Olja skruvarna enligt handb…[Läs mer]

  • Tankbanden är annars en detalj som vilken verkstad som helst kan göra åt dig. (Om de inte finns att köpa.) Det är ju bara en plåtremsa med en påsvetsad gängad stång i ena änden.
    De borde inte bli dyra att få tillverkade.
    /Alexander

  • Har du förresten kollat skivornas kast med indikatorklocka? Se till att det är bra innan du börjar köra, så minskar du risken för skeva skivor senare…

    /Alexander

  • Har du kört med bilen sen du monterade in alla nya delar? I allmänhet behöver klossar och skivor ”sätta sig” innan det blir rätt känsla i pedalen. Det är inte förrän då man kan avgöra om det blev bra, och om systemet är urluftat. 10 inbromsningar direkt efter varandra, från ca 100km/h till 10 km/h, och sen avsvalning med bilen körande. Eft…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng