andha

  • Trist med rutan men förhoppningsvis går listen att återanvända. Jo innertaket är nog svårt att byta utan att plocka ut rutan. Vidare måste väl störbågen (vilket för med sig bakrutan) och listen kring bakrutan ut samtidigt.

    Min ruta ordnades via ’Veterania’ i Söderköping (Stegeborg) och tillverkades i Finland. Om den är bättre eller sämre än dom s…[Läs mer]

  • Hej!

    Been there..om du har en hyfsat felfri originalruta som passar på bilen så är mitt tips att vara rädd om den (och skulle du ändå få för dig att byta så är jag nog intresserad av att köpa den 🙂 )

    Jag har åtminstone sett en nytillverkad ruta (av okänt ursprung) som var alldeles för ’platt’ för att kunna monteras.
    En annan tillverkades m…[Läs mer]

  • Enligt http://www.fomcc.de/p4.htm och min knaggliga tyska tolkar jag det som att såväl bil som motor landade i Köln som en inte helt välkommen present från Detroit.

    Växellådan på bilden ovan verkar föga förvånande vara samma som i Taunusen. En fiffig detalj var att det gick att byta koppling utan att lyfta ur motorn. Ingående axeln var genomgå…[Läs mer]

  • Hej

    Hur det ser ut i amerikafronten vet jag inte men på en vanliga långnos med runda lysen så har jag med framgång gjort mig av med plastsmäcket genom att montera hållare för ljusinsatsen med tillhörande skruvar från en kortnos. Det enda jag behövde göra var att korta fjädern på skruven för att det inte skulle bli för tajt.

    Mvh
    Anders H.

  • Hej

    Jag har gjort en del båtreparationer (och även mindre Sonettdito) med westepoxi.

    Ett tips som jag läst mig till nånstans är att använda ett kärl med lite större yta att blanda i, då blir det inte lika varmt vilket förlänger brukstiden. Jag brukar köpa på mig en packe djupa papperstallrikar för ändamålet..man får vara försiktig när ma…[Läs mer]

  • Hej,

    Angående vagnar utan instansat ch nr. Föregående ägare till min gamla SAABO (nr 421 registrerad juni 68) köpte vagnen kring 1970 och berättade att han haft problem med detta. Han kontaktade SAAB och jag har en kopia på ett brev från flygdivisionen där man beklagar att numret inte blivit anbringat och uppmanar ägaren att stansa in det på ’d…[Läs mer]

  • Hej

    På en 65:a jag hade så satt det en cylinder från V4 med tidigt utförande med bromsservo (stora runda bromsvätskebehållaren,69-70??) med själva servoburken demonterad. Kommer inte igåg detaljerna men vill minnas att det till min förvåning verkade ganska ’bolt on’

    Anders H.

  • Men jag är inte med så uppenbarligen finns det ett ’mörkertal’ (reg besiktigade strax före 92 träffen i Trollhättan augusti 2000 men skyltarna fanns sedan flera år tidigare).

    /Anders H

  • 92b -55, vägd vid första besiktning med moderna skyltar 2000
    Tjänstevikt 910
    Maxlast 250
    Totalvikt 1160

    /Anders H.

  • För att återgå till ursprungstråden..antar att du kollat med Jula? Dom har ju lite släpvagnsgrejor i det mindre formatet, kanske i alla skärmar som kan passa.

    Äldre släpkärror har ju annars ofta enkla skärmar i bockad plåt. Har en dålig sådan från ett Br. Fransson båtsläp som du kan få låna som mall ifall du är intresserad.

    /Anders

  • På min (sena) vagn var det dubbla ’glas’ med luftspalt mellan som isolering. Vill minnas att någon påstod att det var extrautrustning och att det fanns med enkelt glas också. Ett enkelt glas borde väl ’bara’ vara att skära ut ur ett lämplig plastmaterial (lexan eller vad det heter som man gör båtrutor av).

    /Anders

  • Ja Linköping, det skulle jag kanske lagt till. Det var en försäljare som brukade sätta upp sin ambulerande verksamhet vid ’Abiskorondellen’ här i stan. Sista gången jag såg den där var nog omkring 1991. Minns att jag bad en kompis som bodde i närheten gå ut och ta en bild på den. Kan kolla ifall han kommer ihåg om han nånsin gjorde det.

    Sen så…[Läs mer]

  • Det var jag som köpte karossen..minns att vi hade ganska så besvärligt att bärga den från fyndplatsen utan något underrede. Jag hade dessutom en vagn till i dåligt skick så planen var att bygga en av 1 + 1/2. Senare fick jag dock erbjudande att köpa en färdig vagn i rullande skick varför projektet såldes vidare.

    Den ’gröna’ kommer jag f.ö väl…[Läs mer]

  • Jag kan ju också passa på att försöka lära mig det här..någonstans i Småland Augusti 2004

  • Ett tips..om du inte gjort det redan så kolla konditionen på pumpmembranet innan du lägger för mycket möda på det elektriska. Plockade isär en i somras och gummit var som gele, gick att dra väck stora bitar med nageln. Hade gått att renovera med jag kostade på mig en ny pump istället.

  • Hej,

    En grej jag råkat ut för ett par gånger är tjuvluft pga trasigt membran i vacuumdosan för tändförställningen. Enkelt att kolla, lossa vacuumslangen vid förgasaren och sug, det skall ta stopp ganska snart om det är tätt.

    mvh Anders H.

  • Pappdetaljer typ innerklädsel på torped, handskfack och liknande. För egen del i första hand till trubbnosen men även till andra modeller.

  • Bränsletank, universalmodell för 92,93 och 96 samt dito för 95. Eventuellt i form av en materialsats som man får svetsa (eller låta någon svetsa) ihop själv . Dom tankar som sitter i bilarna är ofta ruttna, brandfarliga och hälsovådliga att arbeta med.

  • Eftersom dessa luft och bromsrörsnipplar till Saab 92 och 93 inte är så lätta att få tag i så tycker jag att de vore lämpliga detaljer att försöka köpa in till Saabklubbens lager.

    Dom är inte så utrymmeskrävande att lagra, går åt i begränsad mängd och skulle bidra till trafiksäkerheten genom att minska behovet av att återanvända slitn…[Läs mer]

  • Hej

    Har ingen gänginfo men sök på ’bil och industribromsar’ på forumet. Dom kunde i alla fall hjälpa mig med nipplar till 92:an. Tror att det är samma som till Saab 93 och gamla engelska bilar som exempelvis Morris Minor.

    /Anders H.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng