andreas plars

  • SaabAero wrote:

    Andreas Plars wrote:
    Har funderat på en sak.

    Om man har en -88 900i KAT, kan man inte bara montera dit bränslehuvud från en icke KAT bil?
    Ställa CO vettigt och köra lite snålare? Givetvis får ju katten sitta kvar men såklart med sämre funktion. Så mycket jobb borde det ju inte va.

    M.V.H.

    Det borde väl även gå att pulsregl…[Läs mer]

  • Har funderat på en sak.

    Om man har en -88 900i KAT, kan man inte bara montera dit bränslehuvud från en icke KAT bil?
    Ställa CO vettigt och köra lite snålare? Givetvis får ju katten sitta kvar men såklart med sämre funktion. Så mycket jobb borde det ju inte va.

    M.V.H.

  • Bilar med KAT har lägre komp och mera elektronik som kan ställa till det.
    Är dåligt insatt i hur själva lambdaregleringen fungerar på dessa bilar.
    Men jag hade börjat med att kolla Lambdavärde så att det ligger rätt.
    Sedan kontrollera tändningen så den står på 20° @2000rpm utan vakum.
    Är dessa saker som det ska vara så mäter man upp bränsletryck…[Läs mer]

  • Har för mig alla förgasare -86-88 har plåtgrenröret, kanske nåt nödknep för att få de att gå snålare eller renare…
    + Alla automatare samma år oavsett motor har detta grenrör.
    Fin bil! Med den finaste inredningen =)

    M.V.H.

  • Är den en 900i KAT ? Hursomhelst är ju något galet fel…
    Ligger lambda på runt 1,00?

    M.V.H.

  • Ok? Så det är samma nummer då fast att det är instansat?

    M.V.H.

  • Hade verkligen de första lådorna med kedjeprimär denna typskylt i aluplåt som de senare hade?

    M.V.H.

  • William wrote:

    http://www.youtube.com/watch?v=LrEhK_MRmPs

    Lite kul att se vad man just ser 4min och 25sek in i filmen.
    Såg en Thema förrförra sommaren i Cypern och den var utrustad med samma panel.

    M.V.H.

  • Jag skulle verkligen undvika att montera den på slangen då det på flera sätt är sämre.
    Det finns en färdig plugg på blocket vid höger motorfäste som man skruvar ut och ersätter med tex ett Defaelement. Enklare, bättre och billigare kan det inte bli.
    (slangvärmare är oftast dyrare)

    M.V.H.

  • På 900 finns vad jag vet 3 olika primärväxlar, 2, 3 och 4. De utläses precis som på manuella 900 lådor. Dvs siffra tre talar om primärväxeln.
    Sedan finns två olika slutväxlar, en 3,89:1 och en till som jag inte vet ifall den är tyngre eller lättare…
    Vad står det på din automatlåda?

    M.V.H.

  • Vindrutan är iaf större på 900:an Dörrar är samma vad jag vet och framvagnen är inte samma riktigt. 900:an är vad jag vet bredare.

    M.V.H.

  • Men på Saab kostar ju allting tre ggr så mycket som på andra ställen.
    Ventilshims gick tex på 60:- st medans de på Speedparts kostade 22:- och med rabatten 16,5:- st. En viss skillnad.

    -Ingen vits alltså att plocka bort någon till lucka och tömma?

    M.V.H.

  • Tackar så mycket för svaren!
    Då har jag allt jag behöver, hoppas bara man hinner med oljekladdandet på OK på en inte allt för dyr tid.
    EP olja 80W90 GL-5 är inhandlad till slutväxeln.

    Ska man kanske mäta och hälla i lika mycket olja som man får ur tro?
    Ska man plocka bort några fler tråg eller bara det stora med silen ovan?

    M.V.H.

  • Hej!

    Ingen som kan svara på vad det är för packningsmaterial till locket under lådan som man ska ta bort?
    Jag har 1m² 2mm gummikork att klippa av och packningspapper av lite olika tjocklek och modell. Fungerar det?
    Inget specialmaterial så jag blir stående sen när allt är nere?

    Var ut och provkörde igår i halkan, fasen var skönt bilen går i…[Läs mer]

  • Ok, då kör jag på den ”fordoljan” jag köpt 4l av och byter om nån vecka igen.
    Har läst lite om hur det ska gå till att byta olja på og900 AUT här: http://townsendimports.com/Web/
    Grymmt bra sida! Och där står det att det ska finnas en avtappningsplugg och att man tapar ur där, tar bort tråget/luckan och gör rent allt inkl sil. Monterar ihop…[Läs mer]

  • Du behöver 16V kammdrivning (allt!), transmissionskåpan och osv.
    SVårt att säga om effektökningen, Saab använde ju inte riktigt alla fördelarna med 16V för maximal effekt.
    Lite hamnade på bättre gång, lägre förbrukning osv men visst är flödet bättre och lite mera effekt blir det säkert.
    Men LH eller Trionic blir förutsättingarna bra mycket bättre…[Läs mer]

  • Hej!
    Tack för ditt svar!
    Får bli nåt sånt då..

    Men varför är det omöjligt att få nå snurr på bilen då?
    Vill motorstyret bara motverka allt eller?

    Har tatt isär toppen nu och fasen vad allt det fint ut! kul kul..

    Det blir inget vajj med kamminställningen nu då om man planar 1mm?
    M.V.H.

  • Det verkar hu finnas några här iaf som förstår en, det är ju kul!
    Och visst går ett sådant här bilköp extra mycket på känslor!! Vad annars?

    ”Det fina är ju att alla blir nöjda med den modell floran som finns av nya och gamla SAAB:ar.”
    -Så väldigt sannt!
    M.V.H.

  • Jo visst!
    Köpt, renoverat och åkt kanske man kunda har provat….
    Nu är det så att eftersom jag bor i Stockholm så är garageplats inomhus och i bur i trygghet svindyrt!
    Så jag har inte råd att ha bilen ”under renovering” allt för länge!
    Vinteravställning är inge problem, bara det att den är i Dalarna och dit åker man ju inte efter jobbet för at…[Läs mer]

  • Ok! För de som inte förstår varför man köper en 92:a så besvära er ej med att svara!
    Har en 300hk 9000 om jag vill skojköra!
    Har överhuvudtaget inte samma planer på användingsområde som denna bruksbil!
    Om det inte finns någon här som vill hjälpa till med min VETERANbil (med tips & idéer) så får jag väl söka hjälp på annat håll….
    Jag har titt…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng