andypeak svarade på ämnet Har en 1700vev, vad mer behövs? i forumet 95/96 V4 11 år, 11 månader sedan
Hej jag har ett sprillans nytt set med kolvar för 1200 spänn!
andypeak svarade på ämnet Ronal/Minilite 99/900 i forumet SSR 12 år, 8 månader sedan
Minilite väger 0.4kg mindre… om jag minns rätt
andypeak svarade på ämnet Kamaxlar i forumet 95/96 V4 13 år sedan
Ring XP-Niklas (0707-334878) vi talade om det så sent som igår, detta med andra kammar på en std-motor. Så svaret är ja.
andypeak svarade på ämnet Glapp i ventilstyrningen på en V4 – vad göra? i forumet 95/96 V4 13 år, 1 månad sedan
Hej,
överdimensionsventiler är nog nästan omöjliga att få tag på idag.
Däremot så löser man problemet med att sätta in K-line, i princip en bronsbussning som ventilstyrning. Logiken är då att samtidigt slipa ventilerna samt ventilsäten och byta ventiltätningar och skava av topplocken så de blir plana. Ventilsäten på avgassidan är mumma, då räc…[Läs mer]
andypeak svarade på ämnet v4 1700cc motordata? i forumet 95/96 V4 13 år, 2 månader sedan
Hej när det gäller frågan om att använda standardstakarna, ja det går. Jag har åkt med kulpenade std-stakar (med ARP skruvar) till min turboladdade V4 sedan 2004 och det funkar. Effektuttaget är måttligt 155hk vid 5400rpm, maxmoment 230Nm vid 2300rpm laddtryck 0.75bar. Bra körbarhet dock, det finns ingen som hinner med…. då bilen väger 785kg (Sonett).
andypeak svarade på ämnet Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd? i forumet 95/96 V4 13 år, 3 månader sedan
Hej, jag har 9:36 som slutväxel i både min V4 och Sonetten med spec2 mellanväxel och det funkar kanon.
De varvar ca 3000rpm vid 100km/h, beror lite på däckprofilen.
Upplägget innebär en lång 1:a och ett litet steg mellan 2:an o 3:an. Sen blir 4:an som en överväxel.
andypeak svarade på ämnet värmebeständig färg,,,i rött i forumet SSR 13 år, 3 månader sedan
Hej, jag har använt en väldigt bra grenrörsfärg som fanns hos KG trimning i Dalby.
Den är tyvärr då inte röd men grafititgrå. Den har jag använt på turbogrenrör och det ser bra ut även efter några års användande! Jag har kört avgastempar på ca 900 degC.
Den luktade fruktansvärt och de poängterade att vara noga med att inte måla i slutna utrym…[Läs mer]
andypeak svarade på ämnet 205or på V4? i forumet SSR 13 år, 3 månader sedan
Hej tillbaka till ursprungsfrågan:
”Någon som har erfarenhet av om detta är att gå lite för långt med tanke på styrning og spårkänslighet? Finns ju några V4or som rullar på 195or.”
Jag har 195/50 på min V4 som jag brukar 2-3 dgar i veckan till jobbet.
Fram sitter hemmatillverkade 4-bultsnav (tack UffePuffe!), i princip 5-bults nav med en Al-s…[Läs mer]andypeak svarade på ämnet 205or på V4? i forumet SSR 13 år, 4 månader sedan
Hej, jag åker 15 tum 205/50 på min Sonett och det funkar utmärkt! Det kommer säkert att funka kanon för dig.
Åker -1 deg camber och 4 grader caster fram, 1mm toe-in. Bak -0,5 camber och neutral toe.andypeak svarade på ämnet hur mycket kan man borra i forumet SSR 13 år, 5 månader sedan
Hej, jag fick det att fungera…. ett tag..
På min första 2l motors använde jag kopparpackningar och det fungerade en sommar. Körde också med CR=12.8:1 (med ARP skruvar och muttrar) och E85 kan tilläggas. Tyvärr fick jag sedan läckage på tre av cylindarna som bara blev värre och värre.Numera kör jag med CR:11.5:1 och den vanlig setupen med…[Läs mer]
andypeak svarade på ämnet Tänningstidspunkt i forumet Sonett 13 år, 8 månader sedan
Hej => prova med 10 grader.
Om det mot all förmodan skulle knacka, sänk tändningen lite i taget tills det slutar. => Färdigt!
andypeak svarade på ämnet gungig v4:a i forumet 95/96 V4 13 år, 8 månader sedan
Hej du kan använda de 99-dämpare (fram) som finns på Biltema till V4. Tror de kostar ca 200/st.
Du kan använda bakfjädrar från Saab OG900 bak och använda dessa fram till v4.
Ta sedan dina gamla framfjädrar och montera dessa bak så börjar det likna ngt.
Självfallet måste allt kapas till rätt längd… Dvs prova kapa, prova, kapa => köra!
andypeak svarade på ämnet Turbo-kolvar low compression i forumet SSR 13 år, 9 månader sedan
Hello Erik,
I can get you forged 93mm pistons for this engine. They cost 1990SEK/piston. Interesting? Call me +46 762 773648.
Mvh Andreas
andypeak svarade på ämnet 94 mm kolvar ? i forumet SSR 13 år, 11 månader sedan
Hej det ligger 1700 kolvar komplett med vevstakar på Tradera, kanske ngt?
andypeak svarade på ämnet Var ska man leta sonettchassie och kaross? i forumet Sonett 13 år, 11 månader sedan
Hej, spännande projekt!
Jag vet var det finns en bottenplatta utan glasfiberkarossen. Jag skall kolla läget med ägaren. Ring mig på mobilen i mitten av nästa vecka, 0762-773648.
andypeak svarade på ämnet Tack Dick mfl i forumet Allmänt 13 år, 11 månader sedan
Tack Dick, Lennart och alla andra som på ngt sätt bidrog till träffen!
Vilken dag => det kunde inte ha blivit bättre!
andypeak svarade på ämnet lager till v4 -68 i forumet 95/96 V4 13 år, 11 månader sedan
andypeak svarade på ämnet 94 mm kolvar ? i forumet SSR 13 år, 12 månader sedan
Kjetil,
bästa alternativet är att skicka ett block till Ströms trimservice så planar han både blockplan och insugsplan så att allt passar!
Jag var där idag och lämnade ett nytt block till honom. Han har fullt upp och borrar så mycket han bara hinner! Han nås på 0520-19746.
andypeak svarade på ämnet 94 mm kolvar ? i forumet SSR 13 år, 12 månader sedan
Hej Kjetil,
Förslag 1:
Plana blocket max, dvs 2mm totalt.
Använd XP:s 0.5mm tjocka kopparpackning.
Plana sedan topparna till den önskade kompressionen.
Det är lite pyssel att få till passningen mellan toppar/insug etc, men det går bevisligen då jag själv har gjort det.Förslag 2:
Bygg en 2L-motor, eller egentligen 1993cm3.
Stroka veven 5mm till…[Läs mer]andypeak svarade på ämnet Trimmad v4 på besiktningen i forumet SSR 14 år sedan
Hej, besiktade min V4 med en 2L-motor i höstas och besiktningsmannens kommentar vara bara att den var trevlig att köra. Han tog till och med en liten extra sväng….
Enligt ovan, ”Hel och ren..” är nog det som gäller!
- Visa mera