anp624

  • Nu får den plats…

  • Gav inte TT-sonettmotorn 60hk istället för sportens 55 just pga elektrisk kylfläkt?
    Eller minns jag helt fel?

  • Hmm, den gröna som finns i Tyskland. Trodde han var helfrälst och hade köpt ladan i Åsaka dessutom. Någon som vet varför den var/är till salu? Om såld, vad gick den för och vem köpte? Hur hittar man sådana annonser 🙂

  • Johan Josefsson wrote:
    Och det har ju även varit en Sonett I till salu nyligen.
    Nu är det ju inte bara att vilja ha en som gäller.
    Oavsett hur fin 99:a man har så ligger Sonett I i en annan prisklass.

    Vilken då? Undrar nyfiken!

  • Vad tror ni om LEX SAABIANA!
    I grova fall av vanvård kan man ju omhänderta både barn och djur om de far illa och omplacera dem i nya hem. Varför inte vanvårdade Saabar och andra rariteter. Vi mailbombar Bodström eller hans eventuella efterträdare för en ny lag på området. Skämt åsido, hur många sådana här original finns det? Känner iallafall till…[Läs mer]

  • Såg likadant (som ovan) ut i min toreadorröda sport -65.
    Har också lagt märke till att det finns röd galon +rött tyg.
    Har alltid trott det var årsmodellrelaterat men kanske det har med bilens färg att göra.
    Borde finnas någon på forumet som vet mer om detta.

    /H

  • Tackar för de snabba uppgifterna och länktipsen.
    Ska genast kolla!
    /H

  • Jag brukar också säga torpedVÄGG och utgick automatiskt från att det var den som avsågs med torpedplåt. Intressant med språkliga skillnader. Min uppfattning om torpeder är att det är något som skickas, oftast inte helt vänskapligt, mellan fartyg när det är krig eller när någon vill driva in spelskulder. Någon som vet varför detta ord förekommer i…[Läs mer]

  • Liten undran? Torpedplåt = motorhuv?
    Här har jag i alla år trott att torpedplåten var den som skiljer motorrummet från kupén.
    Man lär sig nya saker hela tiden.

  • anp624 svarade på ämnet 93 GT750 i forumet 92/93 12 år, 1 månad sedan

    Ja, gärna mer bilder. Om inte i forumet så i bildarkivet. Nästan alla har väl en digitalkamera idag. Foton på hela bilar och på alla de detaljer som är unika för GT:n, instrumentering, kattögon, extraljus mm. Har för mig att det fanns en ”reprint” i Bakrutan på 80-talet av en artikel från Road&Track som behandlade 750GT. Någon som har kvar? Som ha…[Läs mer]

  • Vad trött jag blir… Satt och skrev ett inlägg i 35 minuter och när jag ska posta det så säger den ”this form is no longer valid” (jag valde förhandsgranska) och när jag kör ”back” på webbläsar’n så är fältet tomt. Orkar inte skriva om det idag…
    /H

  • Beror lite på hur fint skick bilen är i och hur rädd du är om den
    Redan Erik Carlsson rullade sina bilar ur leran på de afrikanska savannerna på sextiotalet och faktum är att Saab 96:orna rullas både fint och lätt (gissar att det handlar om en V4:a av signaturen att döma). Jag gjorde så här med min -66:a (detta var på åttiotalet innan de nått…[Läs mer]

  • Det ser ut att vara sådana fälgar som du säger, ratten är svårare att se i den vinkeln men det verkar troligt att den är Saab relaterad. Märkningen på däcken säger 155-15 så det är inga diagonaldäck. Bilden är säkert 70-tal eller senare. Att Saab i ”modern” tid har kört lite uppvisning med bil nr 1 (med Erik Carlsson bakom ratten) känner jag till…[Läs mer]

  • Jag blev inspirerad av ombyggnadsprojektet av biltemas varvräknare. Dock var typsnittet fel i den filen som finns här på forumet. Jag ritade av en från ett foto mha AutoCAD, blev riktigt bra. Dock gick inte min att ställa för 5-cylindrar. Om du har en räknare som går att ställa för 5-cylindrar så kalibrera 7.000varvs tavlan så att den sammanfalle…[Läs mer]

  • Du tänkte nog på 9000. Där måste lådan ut, slavcylindern är nämligen ”trädd” på ingående axel till växellådan. Hade en läckande packning där. Den kostade 30 spänn hos Saab, 7.000kr hos verkstaden för jobbet! (Då passade de på att byta urtrapm.lager och koppling). Mycket bra konstruktion.

  • Brukar inte vara några svårigheter. Lyft ur växellåda (är det girkasse på norsk?) och motor som EN ENHET och dela dem sedan. Du bör nog ha en sats med fasta nycklar och en hylsnyckelsats (gärna även tum) till hands. Även skruvmejslar av olika storlek och sort kan vara bra att ha. Du får nog ge dig på hjulupphängning för att dela drivknutarna,…[Läs mer]

  • Hmmm…
    Har en 9000cde -95 med samma problem. Har inte märkt att det har med vädret att göra.
    Har funderat på om det har med spänningen från batteriet att göra. Motorn är alltid avstängd när jag råkar ut för det men startar jag motorn så funkar alltid centrallåset igen. Kanske finns en ”tröskel” på spänningen för att det ska funka.
    /H

  • Hmmm…
    Har en 9000cde -95 med samma problem. Har inte märkt att det har med vädret att göra.
    Har funderat på om det har med spänningen från batteriet att göra. Motorn är alltid avstängd när jag råkar ut för det men startar jag motorn så funkar alltid centrallåset igen. Kanske finns en ”tröskel” på spänningen för att det ska funka.
    /H

  • Killen är helt otrolig!
    Titta på den här filmen…
    http://www.3dluvr.com/grid/gallery/saab96_divx4_01.avi
    Detta är alltså helt framställt i datorn på samma sätt som i filmer av typen
    Shrek, Toy Story m.fl.. Bilen finns alltså inte i verkligheten!
    /H

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng