bertil karlsson svarade på ämnet En ny SAAB-träff behövs! i forumet Träffar & andra aktiviteter 10 år, 3 månader sedan
Så här i höstmörkret är det glädjande att se att det finns idéer och engagemang för kommande sommarträffar. Nu har ju inte jag varit den flitigaste träffdeltagaren genom åren men de träffar man besökt har varit bl.a. Festivalen som förr återkom vartannat år. Den var med sin storlek och omfattning ett arrangemang som förstås krävde stora insa…[Läs mer]
bertil karlsson svarade på ämnet Vässa tvåtaktarn i forumet Projekt / Min bil 10 år, 11 månader sedan
Lägger in en bild på 2 motorer, den ena vässas efter modernt tänkande medan den andre filas efter mer klassiska tankesätt d.v.s. sänkning av insugsport, höjning av avgasport och överströmmare samt upptagning av överströmningskanaler.
Efter att ha följt trimningstrådarna här på forumet under många år samt även ha läst en del litteratur i ämnet…[Läs mer]
bertil karlsson svarade på ämnet Vässa tvåtaktarn i forumet Projekt / Min bil 10 år, 11 månader sedan
Dicst: Dessvärre tillhör jag inte kategorin ”kunniga motormän” så motorbygget med vevhusmatning och 4 överströmningskanaler är således inte mitt. Tyckte bara att bilden på det pågående och avancerade motorbygget skulle kunna fungera som en inspirationskälla till signaturen ErrorFlynn som skriver att han har våta drömmar om att vässa tvåtakt…[Läs mer]
bertil karlsson svarade på ämnet Vässa tvåtaktarn i forumet Projekt / Min bil 11 år sedan
Så här i vintertider pågår hos entusiastiska och kunniga motormän en outtröttlig jakt efter varenda liten hästkraft som kan finnas gömd i det lilla motorblocket från 60-talet. SAAB-motorns akilleshäl sägs ju vara att den bara har två överströmningskanaler, då gäller det att finna nya lösningar och modifieringar, t.ex att öka antalet överström…[Läs mer]
bertil karlsson svarade på ämnet Årets første 2 takt tur:) i forumet 95/96 TT 11 år, 10 månader sedan
Klokt av er att vänta lite med årets första tvåtakts-tur. Själv var jag lite för ivrig, redan på nyårsdagen tog jag mej en tur men trots god fart, skapliga däck och svensk flygkvalitet satt den orubbligt fast i drivan långt ute på sjön.
Inte blev det bättre av att jag bara hade en spade med avbrutet skaft tillhands…bertil karlsson svarade på ämnet 9000 som arbetsredskap i forumet Allmänt 12 år, 1 månad sedan
Kraftuttag? Ja naturligtvis, det satt originalmonterat då bilen lämnade fabriken nån gång under hösten 1986. Nú i dagarna har jag dessutom via ortens SAAB-handlare införskaffat originaltillbehöret trepunktslyft med hitchkrok och dubbelverkande hydraul. Söker dessutom efter frontlastare och dyngspridare så att man ska stå rustad inför det stundan…[Läs mer]
bertil karlsson svarade på ämnet 9000 som arbetsredskap i forumet Allmänt 12 år, 1 månad sedan
Och när snöbladet sedan kopplas loss märker man riktigt hur glad den gamla trotjänaren blir:
bertil karlsson svarade på ämnet 9000 som arbetsredskap i forumet Allmänt 12 år, 1 månad sedan
Ja visst måste man ha bättre däck än vanliga vinterdäck om den ska klara av att dra snöbladet. Som ballast fungerar 7 st trädgårdsplattor och med ett spännband fästat i bagageutrymmets surrningskrok reglerar man snedställningen, high tech…
bertil karlsson svarade på ämnet Reservdels nr GT 750 motor i forumet 92/93 13 år sedan
713318, motorblock med vevhus
bertil karlsson svarade på ämnet Modifiering luftburk i forumet SSR 13 år, 2 månader sedan
Det finns säkerligen många bra idéer om hur luftflödet in till förgasarna kan förbättras. Den bilaga till trimningsanvisningen som jag syftade på i mitt första inlägg beskriver hur 2 rektangulära hål tas upp på burkens högra sida. Nu har jag också fått hjälp att tolka min blekta kopia, om det är fler som är intresserade så kan ni höra av er via m…[Läs mer]
bertil karlsson svarade på ämnet Trumm avdragare V4 i forumet 95/96 V4 13 år, 2 månader sedan
Vill nog i sammanhanget varna lite för att använda en sådan där universal trearmad avdragare på framtrummorna upp till -64 års modell. Dessa trummor sitter ju som bekant på en konisk axeltapp och kan fastna alldeles osannolikt hårt och eftersom trumman har fem bulthål och avdragaren bara tre klor så blir belastningen på trumman ojämnt fördelad. H…[Läs mer]
bertil karlsson svarade på ämnet Trumm avdragare V4 i forumet 95/96 V4 13 år, 3 månader sedan
En annan variant är att svetsa på M12-muttrar ovanpå 5 stycken kasserade hjulbultar.
bertil karlsson svarade på ämnet MHRF-försäkring i forumet Allmänt 14 år, 4 månader sedan
Vilka läckra bilder från en tillbehörskatalog som Petter.w skannat in.
Är det någon som vet vilka år det gavs ut tillbehörskataloger? Kanske varje år?
Kommer ihåg att det för en tid sedan var någon här på Forumet som lade ut tillbehörskatalogen från 1967 som en Pdf-fil tillgänglig för oss alla. Finns kanske fler att hämta någonstans i cybe…[Läs mer]bertil karlsson svarade på ämnet MHRF-försäkring i forumet Allmänt 14 år, 4 månader sedan
Till Fredrik och till er andra som hört av er på andra sätt än via Anslagstavlan vill jag förtydliga att anledningen till att jag startade denna tråd inte var att diskutera någon specifik bil och dess utförande.
Erfarenhetsmässigt har jag lärt mig att det ibland är svårt att veta om det är historiskt korrekt eller fel att t.ex. eftermontera…[Läs mer]bertil karlsson svarade på ämnet Glappig fördelaraxel i forumet 95/96 TT 14 år, 5 månader sedan
Bussningarna köpte jag på Kroons Fordonsservice i Borlänge, de har handlat med Boschdelar sedan urminnes tider, artikelnumret på fördelarbussningarna kunde farbröderna bakom disken utantill. Det tog några veckor att få hem bussningarna då de först var restade i Sverige och sedan även i Tyskland, men sedan anlände de prydligt förpackade…[Läs mer]
bertil karlsson svarade på ämnet Glappig fördelaraxel i forumet 95/96 TT 14 år, 6 månader sedan
Bussningar finns att köpa/beställa hos närmsta Bosch-handlare.
Artikelnumret är B01230301001 och priset var 57 kr/styck då jag handlade för någon vecka sedan.bertil karlsson svarade på ämnet Långnosmotor -66 Lätt trimning. i forumet Projekt / Min bil 14 år, 6 månader sedan
Om det är mej du frågar så är diametern på min Spalfläkt ca 250 mm, som gjord för kortnoskylaren
Glömde skriva i mitt tidigare inlägg att VW-fläkten har tre hastigheter, dessvärre har bilens strömställare för fläkt bara två lägen, jag valde då läge 1 och 3.
En annan sak att tänka på med VW-fläkten är att den ska matas med ständig plus, minus dr…[Läs mer]bertil karlsson svarade på ämnet Långnosmotor -66 Lätt trimning. i forumet Projekt / Min bil 14 år, 6 månader sedan
Ett annat sätt att frigöra utrymme för kylarfläkten är att ersätta defrosterfläkten med en som hör hemma på VW Golf/Jetta. Den är lite kortare än trubbnosens originlafläkt vilket gör att en Spalfläkt för motorkylningen går att trycka dit med millimeterpassning.
Bifogar ett par bilder från min 63:abertil karlsson svarade på ämnet Nostalgidagarna i Borlänge 15-19/8 i forumet Träffar & andra aktiviteter 15 år, 5 månader sedan
Programmet för nostalgidagarna återfinns på följande adress:
http://www.borlange.se/templates/BlgPage____17382.aspxVilka personer är det som representerar klubben?
bertil karlsson svarade på ämnet Fråga svetsad tändfördelare. i forumet SSR 15 år, 5 månader sedan
För en tid sedan var det någon som skrev här på forumet en förteckning över de olika fördelartyperna, vilken modell och vilken årgång de tillhör. Kan inte hitta inlägget, någon som är bättre än mej på att söka?
Skulle det sedan finnas någon som kan förklara skillnaderna mellan dessa modeller vore det toppen.
- Visa mera