bosse l

  • Helt korrekt Anders!
    Både svaret och att jag inte har något emot att du svarar.
    (jag sparade ju lite tid på att slippa leta efter de relevanta paragraferna)

    Fuling:
    Utan att bläddra fram och tillbaka i reglmentet och korsreferera, så vill jag påstå att det som Anders Jenssen säger stämmer. I det fall en översättning inte blivit exakt är i alla…[Läs mer]

  • Blir spännande att följa ditt bygge Anders. Du brukar ju få till det riktigt bra. Men visst, projekten får ta den tid de tar, har jag också insett för egen del.
    GB har ju självklart prio 1.
    Tråkigt med motorn, min Fvee motor som följde med bilen var samma sak. (men det är nog OT i detta sammanhang.)

  • Fuling:
    App-K tillåter elfläkt oavsett om det satt på bilen eller inte i perioden.
    Elfläktar fanns för övrigt i perioden, har dock inte sett någon på en Saab.

    När jag byggde min första ban V4:a för sådär 35 år sedan tog jag och moddade reducerignsventiler från gamla Mercedes 200, de var justerbara med en skruv, lödde bara på en liten ratt på sk…[Läs mer]

  • Åkte några race på 70-talet med en V4: på bana, kul men ganska hopplös bil om det inte regnade. Det var ganska tungstyrt och lite småbyngligt. Mer beroende på hårt ställd diff.
    (jag åkte minilitekopior 6×14 med Vredestein 195:or om jag minns rätt. fälgarna finns kvar om någon är intresserad, 4 bult så klart)
    Tror också mer på Kat G då slipper man…[Läs mer]

  • Riktigt trevligt att se!
    Håller tummarna för dem i Millen.
    Roligt med de som håller Saabs fana högt i klassiksa tävlginar som denna. Hoppas killarna få en lika fantastisk upplevelse som vi fick på Le Mans!
    Bilden med en grå 93:a i det släpet ger ju en viss positiv deja vu känsla…

  • Tänk att placeringen av en liten justerratt kan vålla sådant rabalder!
    Är vi som leker med bilar verkligen riktigt normala? 😉
    Om man som Fuling vill exprimentera med väghållingen får man väl göra som i någon av Nascars klasser, ha med sig 100-300 olika fasta dämapre och labba med….
    På min garagehylla ligger en uppsättning nya röda KONI ti…[Läs mer]

  • Hej och tack Magnus B & Rodder76!

    Jodå vi har en del bilder från 1959 och lite mer än en del från 2008 😉
    Vi har inte lagt upp så mycket på nätet. Men mera kommer när tiden tillåter.
    http://www.retrospectivemotorsport.se innehåller det vi hittils lagt upp.
    (inte mycket från 2008 race ännu, men det kommer vartefter.)
    Planer på en lite annan strategi för…[Läs mer]

  • Nylonskjorta wrote:
    Bosse L(indman), ordet du söker är: patent deCarbon.
    Och det är inte utan man undrar på vilket sätt du tar ansvar för dina tolkningar?

    mvh / Magnus

    Tack, det är givetvis patentet man ska hänvisa till!
    Beträffande ansvar för tolkningar så får vi väl konstatera att det är ömsesidigt.
    Men det har ju e.g. inte med stötdämpar…[Läs mer]

  • AutoTrygg fannas marknadsförda 1965.
    Dessa var gastryckstötdämapre (bytte senare namn till Bilstein)
    Så den typen av stötdämapre kan du ha i period F.

    I övrigt är väl relevant period för våra Saabar i relation till App-K fram till 1981.
    Sedan gäller det att säkerställa vad som hände på de olika teknikområdena i E, F G, H och I. Hårddraget bör m…[Läs mer]

  • Mycket tyckande om både stötdämpare och App-K regler och tolkningar.
    Blir lite tveksam när det tvärsäkert hävdas saker som kanske inte är fullt så glasklara.

    Vi börjar med stötdämparna i sig.
    Om vi ska förenkla,finns det i princip endat fyra olika tekniska grundutföranden.
    1) Oljefylla ej justerbara (typ original och dito eftermarknads…[Läs mer]

  • Underbara bilder!
    Nya även för oss som lagt åratal på att leta bilder och info om Saab på Le Mans
    Stort tack för att du postar dem här Rodder.

    Några små fakta kring de frågor som bilderna väckt kan jag bidra med.
    Avgasssytemet. Precis som Johan säger så lät vi röret gå ut på sidan för att ta tillvara på alla hästarna med ett maxiamlt avstämt sy…[Läs mer]

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng