carl l

  • På H-motorn sitter fördelaren i kamaxelns förlängning och på B-motorn sitter den på blocket, driven av aggregataxeln.

    Kan inte tänka mig att en fördelare från H-motorn passar på en B-motor.

    Om du lägger ut en annons på köpes-forumet så finns det säkert någon som har en fördelare till salu. Jag köpte tidigare mycket delar till äldre Saabar av M…[Läs mer]

  • Det finns även en 8:ans primärväxel som förekom på vissa turbobilar i slutet av 80-talet/början av 90-talet. Denna är dock inte vanlig och dessutom rätt eftertraktad.

  • Hej!

    Ja, det stämmer att det finns olika utväxlingar. Det finns en hel uppsjö av utväxlingar, såväl med avseende på primärväxel, slutväxel och antagligen även det inbördes utväxlingsförhållandet. 6:ans primär är dock väldigt vanlig, därav att jag tog den som exempel. När jag nu läser på i ämnet ser jag att det inte är samma utväxling på högs…[Läs mer]

  • Jag talar bara utifrån egen erfarenhet, däremot inte sagt att alla fyrväxlade lådor är likadana. Detta vet jag faktiskt inte.

    Det finns annars ett lätt sätt att ändra utväxlingen på en 99/900 och det är att byta primärväxel. Med en primärväxel från en 5-växlad turbolåda får du väldigt långa växlar, å andra sidan kommer den redan trötta bilen att…[Läs mer]

  • Min 99GL -83 varvade 3000 rpm @ 110 km/h på högsta (fyrans) växel.

    Det är samma utväxling som femväxlade insprutar- och förgasarbilar från samma tidsepok. För att ge ett exempel varvade min gamla 900i -85 också 3000 rpm @ 110 km/h, men då på femmans växel.

    Personligen gillar jag den fyrväxlade lådan mer. De sägs dessutom hålla bättre.

  • Stefan wrote:
    men problemet med årsmodell kvarstår …..eftersom det är en 76 så åker han antingen på ett avgastest eller så behövs ett intyg att bilen motsvarar redan importerade bilar.

    Jag tror att Saab kan skriva ut ett sådant intyg. Det borde räcka med att en auktoriserad verktstad genomför en komponentkontroll, likt den som görs vid r…[Läs mer]

  • 3500 Euro är mycket pengar för en regbesiktning, men i Schweiz är ingenting omöjligt. 🙂

    Varför inte montera tillbaka Stromberg-förgasaren och exportera den i det skicket? Det är ju bara för honom att montera tillbaka Webrarna när bilen är införd i Schweiz.

  • Den blev ju riktigt elak med de där fälgarna. Först var jag lite skeptisk till färgen, men med breda däck med vit rand blev det riktigt snyggt. Undrar bara vad originalfantasterna säger om detta? 🙂

  • ”Nyare” Saabar med LH2.4/DI, Trionic 5 och Trionic 7 skall ha NGK-stift av rätt typ. DI-kassetten fungerar bäst med detta märke, vilket inte minst är tydligt på Trionic-systemem som använder tändstiften som motorgivare.

  • Hej!

    I stort sett är det bara det i filtret som kommer ut. Oljan pumpas som bekant upp från tråget och när man stänger av motorn ser gravitationen till att den hamnar där igen. Undantaget den olja som inte kan rinna tillbaka, t.ex. i oljefilter.

    På detta sätt skiljer sig oljesystemet från kylsystemet då det sistnämnda är ett ”fyllt” system och…[Läs mer]

  • Ditt registreringsnummer är också väldigt passande. Tyvärr kanske man ska säga. 🙂

    I övrigt en fin bil. Ta väl hand om den!

    MVH
    Carl

  • Hej!

    Du behöver inte tömma bilen på olja i detta fall.

    MVH
    Carl

  • Hej!

    Nu vet inte jag hur tjocka fjädrarna är i detta fall, men upp till 2mm är ju ganska mycket. Risken finns ju att lamellcentrum lossnar.

    Men varför använda en sinterlamell öht? Med en förstärkt tryckplatta klarar standard lamell riktigt höga vridmoment. En kompis till mig kör med detta recept på sin trimmade T8 och det fungerar fint. Han…[Läs mer]

  • Och här kommer bilderna:
    [image]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/16248DSCF0773.JPG[/image]

    [image]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/31711DSCF0774.JPG[/image]

    [image]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/665DSCF0775.JPG[/image]

  • carl l svarade på ämnet Pysljud i forumet OG900 12 år, 8 månader sedan

    Kan det inte vara så att avlastningsventilen börjar bli sliten och inte orkar hålla stängt vid höga laddtryck? Detta borde ge upphov till märkliga ljud från insugsröret och luftburken som sitter till vänster i motorrummet. Prova att plugga AV:n och dess anslutning vid spjällhuset. Det borde vara enklast så.

    Skulle pysljudet komma från en läcka ut…[Läs mer]

  • Jag förstår inte varför folk tar i för kung och fosterland när de drar åt sina oljepluggar. Med ny packning/bricka vid varje oljebyte krävs inte något högt åtdragningsmoment för att får det tätt.

    MVH
    Carl

  • Jag hjälper härmed Niklas att lägga upp några bilder på nyförvärvet:

    [image]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/28580Bild1.JPG[/image]
    [image]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/32122Bild2.JPG[/image]
    [image]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/26083Bild3.JPG[/image]

    MVH
    Carl

  • carl l svarade på ämnet Pysljud i forumet OG900 12 år, 8 månader sedan

    Jag hade en gång i tiden en 900S som jag monterat intercooler på. Tyvärr slarvade jag med att dra åt en slangklämma, så vid överladdning läckte det ut mellan det kalla tryckröret och spjällhuset. Det lät dock inte konstigt, utan det enda som hände var att bilen fick en ryckig gång vid överladdning. Jag upptäckte det hela vid en omkörning då t…[Läs mer]

  • Jag har för mig att kedjespännaren sitter i toppen på B202 och inte alls är svår eller omständig att byta.

    Glidskenorna är ju en annan sak, men det verkar inte som om trådskaparen är så sugen på att helrenovera kamdrivningen och därigenom tvingas lyfta ur motorn. Dessutom är det inte alla som har tid och plats att göra detta ingrepp. Men…[Läs mer]

  • Använder man sig av djupa högtalare så är det bara att använda en baffel, dvs en ring i MDF eller annat lämpligt material som gör att högtalaren kommer ut från dörrsidan.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng