chakka

  • Hej, Michelle! Det är fullt förståeligt att inte alla detaljer finns kvar efter 25 år. Det viktigaste är ändå att du fick mig att inse att jag faktiskt kan ha helröda bakljus på -68:an. Håller på att klura på en lösning mot platsbristen, för de helröda ska dit på ett eller annat sätt! De är mycket riktigt så snygga att det är värt arbetet!

    Insa…[Läs mer]

  • Påsken var solig, varm och vacker uppe i Dalarna. Och för första gången på ett tag, fanns Saaben och jag på samma plats. Kunde inte låta bli att börja planera sommarens vansinnigheter en aning, och varför inte börja med bakljusen?

    Läste i en annan projekttråd att de helröda glasen från -64 och tidigare skulle passa rakt på insatserna, om…[Läs mer]

  • Äsch, det är ju bara att bredda lite mer! 🙂

    Hur skulle det vara att börja breddningen redan vid B-stolparna, dvs flytta ut sidoplåtarnas bakkant litegrann? På så vis får du ju ut hela bakskärmarna, inte bara bakkanten. Eller är det i överkant det vill ta i?

    Allt går ju att lösa, det är bara frågan om hur mycket plåtjobb man orkar med. Men Rotaf…[Läs mer]

  • Jag är praktiskt taget uppväxt i 96:or som har sett ut som sju svåra år, men fortfarande med glatt humör tagit sina förare/passagerare dit de behöver komma. Så jag har en alldeles speciell förkärlek för just slitna men ändå skapligt underhållna Saabar. Därför är just den här -68:an nästan helt perfekt (i den riktigt perfekta av världar, hade det…[Läs mer]

  • Det är rätt! Bara att väcka det sovande till liv och åka och besikta! Jag gjorde samma sak med min -68 96:a som stått still sen skatteåret 1998. Fick liv i det jag ansåg nödvändigt och åkte, på ren chansning, in till SBP. Den skulle ju trots allt fraktas 30 mil och det är alltid billigare att köra själv än att hyra ett dyrt bilsläp.

    Iron…[Läs mer]

  • @Skomakarn wrote:

    PÅ andra bilden har jag vinklat vevhusvent.-röret.

    Snygg lösning! Det blir TRÅNGT med en DGAV ihop med det röret i vanliga fall. Men hur gjorde du, lyckades du få loss anslutningsröret från aluplattan? Mitt satt nämligen som berget, så det fick bli pluggning och filande för att få på Webern över huvud taget. Inte speciellt ele…[Läs mer]

  • @Michelle wrote:

    Ja, dom gamla helröda glasen funkar, dom är lite kortare, men det enda man behöver göra är att klippa en plåtbit i insatsen. Och dom gamla helröda glasen har en väldigt vacker djupröd färg och när dom är polerade och vaxade ser dom supersnygga ut på plats. 😎

    Förlåt en liten trådkapning, men det här var riktigt goda och sen län…[Läs mer]

  • Det brukar gå bra att använda lungorna också. Fick viss vana på den operationen med min -68:a, innan jag till slut var tvungen att lyfta ur och göra rent tanken.

  • Jodå, både jag och bilen lever! Men av olika skäl, blev 2013 inget vidare Saabår. För lite skruvande, definitiv för lite körande och ett enda inlägg i det här forat. Så det får väl bli ännu en sammanfattning.

    Inte förrän till midsommar, kom bilen fram ur sin vinterdvala. Efter att ha startat på första försöket, backade jag ut den (inga fastrost…[Läs mer]

  • Kan bekräfta att Pinto-Webern (32/36 DGAV) passar rakt av på tvåportsinsuget, även om det senare är anpassat för 32/32.

    Jag gjorde en nödfix en söndag för ett knippe år sedan. Solexen på min lätt uppskrämda 1740 packade ihop och tvärdog och jag var absolut tvungen att komma iväg med bilen på kvällen. Så efter att ha övertalat den lokala bilskro…[Läs mer]

  • Hösten tog slut fort, så det blev inga fler uppdateringar här. Men jag fick i alla fall till slut ur tanken, tömde ur ett halvt grustag till och lät den sedan stå med fosforsyra i sig ett par dygn — givetvis med regelbunda vändningar så syran fick komma åt mer eller mindre överallt. Det verkar åtminstone tillfälligt ha löst problemen, d…[Läs mer]

  • Efter ett par problemfria finturer mellan Rättvik och Karlstad, skulle jag bara ta en tur in till byn en kväll. Kom bara ett par km innan Saaben plötsligt tappade all kraft och stannade för mig. Jag är ju väl bekant med problemet, gammal rost från tanken har satt igen bränsleröret för mig förut ett par gånger. Så jag stannade i vägkanten, l…[Läs mer]

  • Takräcket följde med när jag köpte bilen. Håller med, det är jättesnyggt på en gammal Saab! Men det tar vind när man kör! Så för ögonblicket ligger det lite vid sidan av. Men när jag väl fräschat upp det, ska det på igen. Åtminstone så länge jag inte behöver köra långt!

  • Dicst!
    Jaså, du känner igen garaget? Inte helt förvånande! Jag har dreglat efter din 95:a, och ännu mer efter din räserkortnos, mer än en gång ute på Hammarö! Men det är sant, jag bor inte ens i Värmland längre. Egentligen…
    Men allvarligt, har du sålt din räsersaab? Den grå grymma kortnosen?

    Pelle S:
    Jaså, du hann se den där? Efter två dagar m…[Läs mer]

  • Planer då? Jo, de finns de också!

    Däcken är en katastrof! Men jag vill inte köpa nya smaldäck. Älskar att ha åtminstone 185/65 på de här bilarna, men det kräver nya fälgar. Har hittat nitade tvåtaktsfälgar som kommer få släppa ifrån sig sina centrum till nya ”Hotrodderfälgar”. Ride height måste ner ordentligt också! Har bytt dämpare runtom till…[Läs mer]

  • Så, sista inlägget av denna sammanfattning. Nu när geting inte funkar längre, är det ju en bild per inlägg som gäller. Ber om ursäkt att det blivit onödigt många inlägg!

    Fick nedslag på bromsarna på en bakhjulet bland annat. Min hovmekaniker (jag har haft många V4:or…) fixade det enkelt och billigt, men när jag hämtade bilen hade de sista s…[Läs mer]

  • Tidig sommar 2012. Det började bli dags. Endera skulle bilen flyttas eller säljas. Jag hade varit och dragit lite i den i det trånga garaget, den rullade iaf fint trots att den inte varit i trafik sen 96. Så innan jag hyrde bilsläp för en dyr 27-milsfrakt, baxade jag med visst våld ut liket på garageuppfarten. Med nyladdat batteri, fick jag got…[Läs mer]

  • Med lite baxande, hamnade Saaben till slut i mitt frostfria och avfuktade garage. Förgasaren åkte av (säljaren trodde att gammal bensin hade geggeat igen den) och gicks igenom inne vid soffbordet. Efter återmontering, pumpades fräsch bensin in med en båthandpump, och plötsligt sparkade den igång. Liket levde! Visserligen med en del fläktla…[Läs mer]

  • Jag gillar att köra ”lagom fort”, gärna på lite kurvigare asfaltvägar. Men jag upplever 165:or som rent otäcka i de sammanhangen, ibland känns det nästan som om de höga, smala däcken ska kränga av fälgarna. 155:or är mycket behagligare, 185/65 ännu mycket bättre! Men de senare har jag inte vågat montera på något smalare än 4 1/2″-fälgar, elle…[Läs mer]

  • En bra 11/16″ nyckel har för mig betytt skillnaden mellan nån timmes (på sin höjd) finjobb eller ett par dagars oavbrutet svärande när det gäller att byta stötdämpare. Har nån gång köpt på mig en 5/8″ också, men minns inte vad jag har haft den till. Kanske var det bara ett felköp. Annars har jag vara använt mm-nycklar såvitt jag minns.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng