charlie101

  • Du kan justera upp backarna så de låser alla hjulen, och testa om pedalen blir styv. Då ellimenerar du felen som kan vara med bromsbackarna eller trummorna.
    En gång hade jag liknande problem, det var ett läckage i utrymmet under baksätet, antingen var det en skarv eller i rörets anslutning till gummislangen för bakaxeln, jag kommer inte ihåg. G…[Läs mer]

  • charlie101 svarade på ämnet Kopplingsproblem i forumet 95/96 TT 1 vecka sedan

    Kolla wiren först, antingen kan den vara på väg att gå av, eller svänglänken i motorrummet har gått isär, eller vinkeljärnet under kopplingshuset som håller emot stången för justeringen har lossnat. Det kan också vara så att en svets som förenar hävarmen och röret som går genom kopplingshuset till urtrampningslagret har lossnat.

  • Ja, troligtvis spolen, om kondingen har kortis till jord brukar inte motorn gå. Har kondingen avbrott så belastas inte spolen nämnvärt, men det gnistrar mycket mellan brytarspetsarna och motorn missar.

  • Det är mycket mystiskt om du har provat flera cylindrar utan att någon funkat. Pedalen trycker ju direkt på kolven. Dels är den lilla backventilen längst in i cylindern lite krånglig, det gäller att ha rätt ventil och att montera den rätt och sen kolvtätningarna på kolvstången med fjäderbricka måste monteras rätt. Sist hade backventilen l…[Läs mer]

  • Kopplingen känns inte normal med trasig fjäder, och ett skrammel eller gnissel skulle höras. Lamellen centrerar hela tiden på axeln och den är lagrad i svänghjulets bussning så den kan inte komma i olag. Lamellen kan monteras utan centreringsdorn, det är bara att se till att den är i mitten när tryckplattan skruvas fast och det finns andra met…[Läs mer]

  • Nja, vid högt vacuum, när du släpper gasen, sugs membranet in och tändningen ställs om. För att kolla klockan ordentligt måste du ansluta en (ren) slang till klockan och suga i den. samtidigt knuffa på armen inne i fördelaren, för det är inte alltid att suga räcker till för att armen ska börja röra på sig. Läckage visar sig oftast endast när membr…[Läs mer]

  • Svårt att diagnosticera. Det skulle kunna vara något i tändfördelaren, vikterna eller vacuumklockan som felar. Felmonterade fjädrar till vikterna, trasigt membran i vacuumklockan är vanligt, … Det skulle kunna vara vevaxeltätningen i framkant av motorn som är skadad (spännfjädern i tätningen kan ha hoppat ur) eller sliten.. med högt vacuum i ve…[Läs mer]

  • Ska kolla jordningen på samtliga blinkerslampor, det kan mycket väl vara knas där men jag tycker är konstigt är ju att reläet inte ändrar frekvens när lamporna inte blinkar, det är ju ett gammalt bimetallrelä.

  • Jag har problem med ett intermittent fel på en bekants -73 SAAB 96. Blinkersreläet knäpper med lugn och stadig frekvens inne i bilen, kontrollampan indikerar på instrumentet men ibland så blinkar inte lamporna,varken höger eller vänster på utsidan av bilen?? Blinkersspaken är isärtagen, rengjord och uppsmörjd, reläet vid säkringsdosan är isärtaget…[Läs mer]

  • Jag skulle undvika att använda tanktätning. Bättre med att lappa och löda utifrån så långt det går. Mycket värre om tanktätningen börjar krångla med blåsor, flagna eller lösas upp. Resultatet blir driftproblem som är svåra att diagnosticera och kan jäklas i åratal! Vanligtvis rostar inte tanken med 2t bränsle från insidan. Rengör, lappa, spola ur, måla.

  • Siliconvätskan är bra för den är inte hygroskopisk, den suger inte åt sig fuktighet. Fuktigheten kommer från luftens kontakt med bromsvätskan på ytan i vätskebehållaren och från kondens vid bromscylindrarna. Bytet är inte vidare svårt i samband med renovering men det kräver eftertanke. Det innebär att allt gummi -slangar, packningar och…[Läs mer]

  • Jag personligen tycker det bara är irriterande med ljud från högtalare bakifrån och är helt nöjd med endast främre högtalare.

  • charlie101 svarade på ämnet Bromsvätska i forumet 95/96 TT 8 månader sedan

    Glykolbaserad bromsvätska DOT 4 eller en med något bättre specificationer, 5.1.

  • charlie101 svarade på ämnet Vevstakslager i forumet 95/96 TT 8 månader sedan

    Har du möjligheter att pressa isär och ihop vevaxeln? Och möjligheter att mäta och rikta upp eventuella fel så den blir helt och hållet rak. Att bara byta lager på vevtapparna utan att samtidigt renovera vevstakarna och byta lager på dessa också är inte bra. Vevstakarna behöver presicionsslipas och axlarna bytas för att få rätt lagerspel. La…[Läs mer]

  • charlie101 svarade på ämnet Värme i forumet NG9-3 9 månader sedan

    Du har för lite vatten i kylaren.

  • Helljusblinkningen går väl till jord i blinkersspaken så möjligt är att du har ryckt i den kabeln så den jordar konstant.

  • Usch. Glöm inte att rensa oljepumpen och silen också.

  • För mej så verkar det som att lamellnavet är skadat, slitage eller som jag tror, sitter snett. En trasig fjäder i navet kan orsaka detta. En dålig bussning eller lager i navet på svänghjulet kan också nöta ner axeln med vibrationer så splines på axeln blir dåliga och då kan inte lamellen glida som den ska, på axeln. Jag vet inte säkert men nå…[Läs mer]

  • Is i insugskanalen beror inte bara på yttertemperaturen utan också på luftfuktigheten. Isbildning sker väl främst mellan +15 till -5 tror jag. Nu späds ju bensinen ut med en del (billig) sprit i mackarna så i praktiken ska det vara något lägre risk, men att köra på vinterläge påverkar inte motorkylningen ett dugg, det är bara luften i insugsröret…[Läs mer]

  • Kubota trädgårdstraktorer har en liten alternator på 12V 19A som inte är större än en handflata. Den kan gömmas i ett generatorhus och har också genomgående axel så en vattenpump eller dylikt kan anslutas med lite jobb förstås. Googla kubota alternator eller Kokusan Denki. KD som tillverkar dessa har en hel serie av små alternatorer. Med lågförbr…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng