charlie101

  • Så, det är block 3 du kör, med 2 kolvar från block 1 och en kolv från block 2 om jag fattat rätt. Har du gamla kolvar i cylindrarna utan att ha kollat att det är minst fabriksrekommenderat spel och helrunda cylinderlopp så hjälper ingen inkörning, är det för trångt så kan det nypa om 1, 10 eller 100 mil och är det för glappt så slamrar det reda…[Läs mer]

  • Har du lossat kablarna? Isåfall kan det vara så enkelt att kablarna är omkastade. Jag hade samma trubbel som du men kommer inte ihåg om det var vid armaturen eller mätaren som det var omkastat, kanske det var på bägge ställena… Är armaturen losstagen och du försöker få den att fungera så kom ihåg att det måste det vara en jordkabel från…[Läs mer]

  • Jag har funnit att ett pärlband med bubblor är inget problem så länge som pumpen levererar tillräckligt med bensin till förgasaren, men blir det skumliknande mycket bubblor som det blev med mitt ”trasiga” membran (har fortfarande inte funnit något hål eller uppenbart fel med det!) så är nåt fel, och förgasarnålen kan inte hålla tätt så förgasaren…[Läs mer]

  • Att kolla bränsletrycket är ganska enkelt. Montera en 2m lång genomskinlig bränsleslang på pumpens utlopp. Bind upp slangens ände på en pinne, lyft den så högt det går och starta pumpen. Mät hur högt över pumpens utlopp som bränslet pumpas.

    Enligt SAAB Servicehandboken:
    Bränslepump samtliga vagner………………..S.U. typ AUA79 eller 89
    Spetsavstånd………………[Läs mer]

  • Enligt mig så är kolvringsglappet värst. Jag skulle satsa på att skaffa en ny/beg 70,5mm kolv. Kolvras kommer för det mesta plötsligt och definitivt och skadorna blir permanenta. Ett dåligt vevlager kan i en del fall höras mala ett längre tag innan det slår stopp, men jag skulle nog montera den krokiga axeln om jag inte kan hitta nån i närheten s…[Läs mer]

  • Bypassen är ju till för att släppa förbi gasbubblor som frigörs ur vattnet, till kylartanken eller expansionskärlet. Gas frigörs när vattnet har varit trycksatt och trycket minskar, och gas bildas vid heta ytor när vattnet hettas upp. Lite flöde är bra för att röra om i vattnet så det inte blir för stora gasfickor i motorns skrymslen och…[Läs mer]

  • Det beror på, ibland har bara muttern ramlat av. Svänglänken är bara 2 plåthalvor med en svänglänk inuti. Den är lätt att ta isär, rengöra och fetta in. Skruva in justeringen under motorn och haka ur wiren är ”enklast”, då kan du ochså kolla och fetta in hela wiren och fixa till så justeringen går lätt. Sen kan det vara lite knepigt att haka…[Läs mer]

  • Du kan justera upp backarna så de låser alla hjulen, och testa om pedalen blir styv. Då ellimenerar du felen som kan vara med bromsbackarna eller trummorna.
    En gång hade jag liknande problem, det var ett läckage i utrymmet under baksätet, antingen var det en skarv eller i rörets anslutning till gummislangen för bakaxeln, jag kommer inte ihåg. G…[Läs mer]

  • Kolla wiren först, antingen kan den vara på väg att gå av, eller svänglänken i motorrummet har gått isär, eller vinkeljärnet under kopplingshuset som håller emot stången för justeringen har lossnat. Det kan också vara så att en svets som förenar hävarmen och röret som går genom kopplingshuset till urtrampningslagret har lossnat.

  • Ja, troligtvis spolen, om kondingen har kortis till jord brukar inte motorn gå. Har kondingen avbrott så belastas inte spolen nämnvärt, men det gnistrar mycket mellan brytarspetsarna och motorn missar.

  • Det är mycket mystiskt om du har provat flera cylindrar utan att någon funkat. Pedalen trycker ju direkt på kolven. Dels är den lilla backventilen längst in i cylindern lite krånglig, det gäller att ha rätt ventil och att montera den rätt och sen kolvtätningarna på kolvstången med fjäderbricka måste monteras rätt. Sist hade backventilen l…[Läs mer]

  • Kopplingen känns inte normal med trasig fjäder, och ett skrammel eller gnissel skulle höras. Lamellen centrerar hela tiden på axeln och den är lagrad i svänghjulets bussning så den kan inte komma i olag. Lamellen kan monteras utan centreringsdorn, det är bara att se till att den är i mitten när tryckplattan skruvas fast och det finns andra met…[Läs mer]

  • Nja, vid högt vacuum, när du släpper gasen, sugs membranet in och tändningen ställs om. För att kolla klockan ordentligt måste du ansluta en (ren) slang till klockan och suga i den. samtidigt knuffa på armen inne i fördelaren, för det är inte alltid att suga räcker till för att armen ska börja röra på sig. Läckage visar sig oftast endast när membr…[Läs mer]

  • Svårt att diagnosticera. Det skulle kunna vara något i tändfördelaren, vikterna eller vacuumklockan som felar. Felmonterade fjädrar till vikterna, trasigt membran i vacuumklockan är vanligt, … Det skulle kunna vara vevaxeltätningen i framkant av motorn som är skadad (spännfjädern i tätningen kan ha hoppat ur) eller sliten.. med högt vacuum i ve…[Läs mer]

  • Ska kolla jordningen på samtliga blinkerslampor, det kan mycket väl vara knas där men jag tycker är konstigt är ju att reläet inte ändrar frekvens när lamporna inte blinkar, det är ju ett gammalt bimetallrelä.

  • Jag har problem med ett intermittent fel på en bekants -73 SAAB 96. Blinkersreläet knäpper med lugn och stadig frekvens inne i bilen, kontrollampan indikerar på instrumentet men ibland så blinkar inte lamporna,varken höger eller vänster på utsidan av bilen?? Blinkersspaken är isärtagen, rengjord och uppsmörjd, reläet vid säkringsdosan är isärtaget…[Läs mer]

  • Jag skulle undvika att använda tanktätning. Bättre med att lappa och löda utifrån så långt det går. Mycket värre om tanktätningen börjar krångla med blåsor, flagna eller lösas upp. Resultatet blir driftproblem som är svåra att diagnosticera och kan jäklas i åratal! Vanligtvis rostar inte tanken med 2t bränsle från insidan. Rengör, lappa, spola ur, måla.

  • Siliconvätskan är bra för den är inte hygroskopisk, den suger inte åt sig fuktighet. Fuktigheten kommer från luftens kontakt med bromsvätskan på ytan i vätskebehållaren och från kondens vid bromscylindrarna. Bytet är inte vidare svårt i samband med renovering men det kräver eftertanke. Det innebär att allt gummi -slangar, packningar och…[Läs mer]

  • Jag personligen tycker det bara är irriterande med ljud från högtalare bakifrån och är helt nöjd med endast främre högtalare.

  • Glykolbaserad bromsvätska DOT 4 eller en med något bättre specificationer, 5.1.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng