charlie101

  • För mej så verkar det som att lamellnavet är skadat, slitage eller som jag tror, sitter snett. En trasig fjäder i navet kan orsaka detta. En dålig bussning eller lager i navet på svänghjulet kan också nöta ner axeln med vibrationer så splines på axeln blir dåliga och då kan inte lamellen glida som den ska, på axeln. Jag vet inte säkert men nå…[Läs mer]

  • Is i insugskanalen beror inte bara på yttertemperaturen utan också på luftfuktigheten. Isbildning sker väl främst mellan +15 till -5 tror jag. Nu späds ju bensinen ut med en del (billig) sprit i mackarna så i praktiken ska det vara något lägre risk, men att köra på vinterläge påverkar inte motorkylningen ett dugg, det är bara luften i insugsröret…[Läs mer]

  • Kubota trädgårdstraktorer har en liten alternator på 12V 19A som inte är större än en handflata. Den kan gömmas i ett generatorhus och har också genomgående axel så en vattenpump eller dylikt kan anslutas med lite jobb förstås. Googla kubota alternator eller Kokusan Denki. KD som tillverkar dessa har en hel serie av små alternatorer. Med lågförbr…[Läs mer]

  • Jag har skaffat en SAAB växellådsjigg och är på gång att demontera och gå igenom 2st 4 växlade lådor för att kanske få ihop en fungerande till en -63a 95. Jag har också 2st V4 lådor att ta delar ifrån. Det är ju arbete och kostnader involverat och det är de första SAAB lådorna jag demonterar så jag har inte koll på varken det ena eller andra. F…[Läs mer]

  • Hela numret byttes, inte bara länsbokstav.
    Mystiskt att inget hittades, det kan löna sig att ringa det landsarkivet som lagrar korten för det aktuella länet.
    En gammal forumtråd med mycket information: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5877

  • Du kan ju testa först med att ta bort locket på luftrenaren, att köra en kortare tid utan luftrenare gör ju inte så mycket, särskilt på en lågtrafikerad väg, eller efter en regnskur/i luft med hög luftfuktighet. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av förgasarbestyckning på SAAB motorer.

  • Det beror ju på vad du vill, och har möjlighet att göra. Vill du inte offra orginalutseende på burken kan du tillverka en likadan pip med lite större diameter…Eller montera 2 pipar…eller korta av pipen så inloppsdiametern blir större…Är du intresserad av vetenskap och hårddata så kan du koppla in en presicions vacuummeter på luftburken…[Läs mer]

  • Oooohh! Jäklar!..Tur det var en begränsad yta och inte hela undersidan, men fortfarande ett jäkla extrajobb med knöliga ytor.

  • Lite avis på den..Vad kostar en renoverad sån med min standard axel som utbyte…

  • charlie101 svarade på ämnet Chokning i forumet 95/96 TT 1 månad sedan

    Det kan ha många orsaker…Kompression, tändinställning, skick på kontakter i fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift, brytaravstånd för litet, spänningsfall till tändspole, förhållande mellan gasspjällets grundinställning och ”luftskruven”, glapp i gasspjällets bussningar, en trasig vacuumklocka eller slang kan ge tjuvluft, flottörnivå, br…[Läs mer]

  • Man får ju en fundering på kvaliteten på gummit. Var det samma typ och fabrikat på den nya som den gamla damasken? Jag har köpt 2 att ha i reserv men kanske får ångra det…

  • Gratulerar till målgången då…! Vilken fartfylld bild! Hur kändes motorn med den nya vevaxeln?

  • Jag undrar om inte vevaxelpaketet med kolvar (i det fallet cyl. diameter är samma) och kanske svänghjul, passar rakt av från långnosmotorn till kortnos? Någon som vet?

  • Långnosmotorn har vattenpumpen och fläkten för kylaren framtill på motorn så det måste göras en speciell ombyggnad med andra slangar, fläkt, stag för motorkudden från topplocket till innerskärmen och möjligt något annat, för att passa i en trubbnos.

    I Piteå finns en -65 långnos som var beställd från fabrik med treväxlad låda. 2 taktarens 3 och 4…[Läs mer]

  • charlie101 svarade på ämnet Bromsar i forumet 95/96 TT 1 månad, 1 vecka sedan

    Absolut kan trumman vara sprucken, inte alls omöjligt! Jag hade också problem med en broms på ett eller två hjul som var svag och pedalen fjädrade och jag luftade flera gånger, kollade rörkopplingar och bytte grejor. Jag blev inte av med problemet förrän jag luftade huvudbromscylindern! Jag lossade rören ett efter ett vid huvudbrom…[Läs mer]

  • Det kan ju också vara så att det är högre fjädertryck i klockorna till en V4a jämfört med 2 taktare, jag har inte provat V4a…

  • Rör sig inte armen när du suger i slangen så vrid plattan för hand samtidigt, plattan kan ha kärvat. Varning när du suger… min trasiga klocka var full med bensin! När det var tömt och jag sög i slangen så rörde sig inte stången utan att jag knuffade på plattan samtidigt som jag sög, och först då blev det uppenbart att det var hål på membrane…[Läs mer]

  • Ett fel kan vara att flottörventilen är otät. Bara för att du har testat 2 förgasare så är det inte säkert att nålventilerna är täta. Båda kan läcka! Du kan också kolla bränsletrycket. Min pump pumpade över 2,5 meter högt och fullt med luftbubblor i slangen på trycksidan. Den ska pumpa mellan 0,8-1,1 meter ren bensin utan bubblor innan den själv s…[Läs mer]

  • Vacuumklockan på min motor var full i bensin av någon anledning, när jag vred på tändplattan för hand så rann det plötsligt bensin ur den. När den var tömd så sög jag i slangen för att testa funktionen. Jag trodde inte den var trasig förrän jag vred på tändplattan samtidigt som jag sög i slangen, då först uppdagades att det var hål i membranet…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng