dotoar

  • Och ja, jag använde för ändamålet optimerat bromscylinderfett, rekommenderat av Pejas och välsignat av gud, bara så det är klargjort.

  • Slangen på den felande bromsen är bytt. Har även tagit loss bromsröret och konat om änden (i mitt tycke så bra denna gång att man borde skriva låtar om det). Har även kollat över såväl slang som bromsrör efter veck/onaturliga böjar samt blåst igenom från båda håll. Ser inte att flödet borde hindras genom dessa passager iallafall. Har int…[Läs mer]

  • Det tål att undersökas (konan alltså). Skrev en svada på FB-gruppen också och fick tips om att snöa in på själva bromsledningen så ska se över den. Tillägger även att jag inte hade luftat bakbromsarna efter cylinderbytet (eftersom jag var dumlat och otålig) så det ska jag göra också, om nu det mot förmodan skulle ha inverkan.

  • Jag har en, förmodligen fullkomligt idiotisk teori, men eftersom jag har fått slut på idéer i övrigt kan jag lika gärna skriva ner den också.

    När jag bytte bromsslangen drog jag av bromsröret alldeles ovanför muffen som sitter på inre ändan av slangen (den som sitter så oerhört klyftigt monterad i motorrumssidan i en utvikt plåtremsa in…[Läs mer]

  • Right, nu har jag helt jävla skitslut på idéer.

    Ny huvudcylinder, och visst, vänsterbromsen kom tillbaks så det var uppenbarligen fel på den gamla. Men högersidan ligger fortfarande an. Givetvis, varför skulle den inte göra det? Oket går att bända tillbaks med lätthet medelst hammarklo mot skivan men något håller alltjämt tillbaka kolven och jag…[Läs mer]

  • Helt riktigt, hylsan saknas och fjädrarna inuti cylindern låg bara löst, så redan där skiter det ju sig i så fall antar jag.

    Där gjorde jag nog bort mig i så fall. Jag tryckte i alltihop på en gång varpå jag drog åt skruven så det är fullt möjligt att den inre kolven inte kom tillräckligt långt in när jag drog åt den så skruvtappen hamnade…[Läs mer]

  • Det känns som att det blir mer och mer fel för varje åtgärd. Nu har jag plockat isär cylindern och mycket riktigt var det en skruv lös där, helt lös alltså. Jag skruvade in den i den bakre kolven och satte tillbaks allt samt luftade. Resultat: broms på vänster och samma anliggande på höger. Minst ett steg bakåt på spelplanen alltså.

    Ett p…[Läs mer]

  • Inser att jag har nog inte nämnt det men det är alltså en -78:a det rör sig om, om nu detta skulle råka ha betydelse. Det hände ju inte alltför mycket efter 1967 rent konstruktionsmässigt.

  • Passar på att fråga också; enligt tidigare trådar ska det sitta ytterligare en låsring innanför en packning innanför den vita plastbussningen. Har bara sett det i samband med trådar om äldre årsmodeller men är det likadant på de senare? När man försökte dra/slå ut kolvstången känns det nästan som att det är metall som tar i.

  • Datorer is a bitch. Jobbar med skiten 8 h/dag så man får sin beskärda del av irriterande fel. Gamla bilar blir en skön motvikt även om de också, som nu, kan jävlas men skillnaden är att när man väl får ordning på det så är det ren njutning som väntar.

    Iallafall, har läst runt lite i andra trådar och gängse metodik verkar vara något i stil med…[Läs mer]

  • Sitrep:

    Ny kolv, samma problem kvarstår. Nu finns det ingenting i ok-ändan som kan kärva, and that’s a fact. Har siktat in mig på huvudbromscylindern nu men blir inte klok på hur man får isär den. Har fått bort låsbrickan, brickan samt packningen därunder och även skruvat ur skruven som sitter mitt på sidan av cylindern, men kolvstången…[Läs mer]

  • Tilläggas bör att med de gamla nedslitna beläggen låg de inte alls emot. Då gick ju kolvarna bra mycket längre ut och den friliggande ytan har kunnat rosta ifred. Därav min nyss påkomna teori om att en fräsch kolv borde löpa bättre in och ut.

  • Har ju funderat kraftigt på att bara ta den breda vägen och bara slipa ner beläggen, men det känns ju som en fullösning om något. Ska prova byta ut kolven samt kolla huvudcylindern som påpekades ovan härnäst.

  • @991aero: Var det #9 på bilden tro?

  • Det ska jag helt klart kolla också, tackar för den aforismen!

  • Sitrep:

    Har nu plockat av bromscylindern (efter att ha insett att skruvarna till bromsoket sitter obönhörligt fast) och noterade en förmodad anledning till varför kolven inte rörde sig så mycket som den borde. Notera tätningsläppen:

    Således var det nog ingen dum idé att byta ut tätningsläppen samt den inre tätningsringen. Passade på att göra…[Läs mer]

  • Japp, det gör jag alltid när jag monterar dit nya belägg.

  • Som jag förstått det så ska kolven åka tillbaks något när man släpper på pedalen och det är gummitätningen som tillser detta, eller är jag ute och frihjular?

  • No offense, men det där fick jag Google-translata 😉

    Jo, jag läste igenom lite fler trådar och insåg vikten av att gummitätningen (samt gummipackningen inuti cylindern) kan vara bovarna i dramat också, så jag avvaktar med att jaga ok och satsar på att plocka av det befintliga, byta alla gummin samt göra rent inuti cylindern och se till att…[Läs mer]

  • Har nu provat verkligen göra rent bromskolven samt pumpat ut och in den igen åtskilliga gånger (åtminstone 30-40 ggr) samt regelbundet smort in den med bromsvätska men den ligger fortfarande an. Nu började det vibba redan efter några hundra meters körning. Jag antar att nästa (och sista) steget är att byta ut hela oket. Någon som vet vart man k…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng