dotoar

  • Skickade PM ifall du inte såg det förut.

  • Är lite halvt ute efter en hönstrappa till V4. Behöver inte vara i nyskick, nästan bättre om den inte är då bilen den är tänkt för heller inte är det.

    Hit me with what you’ve got to offer!

  • Hade vart intressant, dock bor jag i Örebro så det lite långväga för en låda.

  • Önskar köpa fungerande växellåda till V4 (-80:a). Hit me with what you’ve got!

  • Slänger ut en liten trålning ifall någon har eller känner till någon chamottebrun 96:a -79/80 till salu. Behöver inte vara i utställningsskick utan är ute efter något i lagom bruksskick. Färgen är essentiell då min allra första bil var en sådan, dock i hopplöst skick, så jag vill uppleva den hemliga känslan av att ha en sen brunfyra i respe…[Läs mer]

  • Jag bor i Örebro så det är ju inte direkt nästgårds. Dock har jag (typ) löst mysteriet. Det visade sig vara säkringen trots allt som avsäkrar såväl instrument som backljus som ideligen går när man lägger i backen. Efter att ha bytt ut den fungerar mätare och kontrollampor som de ska igen så jag kommer koppla bort backlamporna tills vidare. Felet…[Läs mer]

  • Sagt och gjort, snidade till ett från en hylsa och det gick vägen. Tackar för tipset!

    Det intressanta är att efter 20 års harvandes med V4:or och 99:or är detta första gången jag stöter på denna sällsamma utformning. Man undrar hur man resonerade sig fram till den för mycket sämre hade de inte kunnat gjort den.

  • Har råkat ut för ett sedvanligt elfel och skulle gärna vilja bli pekad i rätt riktning av någon som vet bättre än undertecknad. Sedan igår har laddningslampan lyst och med den kom ett annat, gissar jag, relaterat fel i att närhelst man lägger i backen (så backljuskontakten slår till), dör hela kombinationsinstrumentet i sig, dvs. bränsle- och…[Läs mer]

  • Önskar köpa specialverktyg till avtappningspluggen i växellådan, det med två motstående halvmånar som tydligen satt på en del V4:or och 99:or under tidigt 70-tal.
    (Bifogar en bild på vad jag far efter för tydlighetens skull)

    Tackar på förhand!

  • Hallå och ber om ursäkt för dröjsmålet. Statusen för närvarande är att jag gav upp och satte tillbaks de gamla nedslitna bromsbeläggen tills vidare. Jag fick helt enkelt inte ordning på eländet. Funderar på om man ska investera i nytt ok trots att det befintliga verkar helt i sin ordning,om så bara för att det är den enda komponenten i…[Läs mer]

  • Och ja, jag använde för ändamålet optimerat bromscylinderfett, rekommenderat av Pejas och välsignat av gud, bara så det är klargjort.

  • Slangen på den felande bromsen är bytt. Har även tagit loss bromsröret och konat om änden (i mitt tycke så bra denna gång att man borde skriva låtar om det). Har även kollat över såväl slang som bromsrör efter veck/onaturliga böjar samt blåst igenom från båda håll. Ser inte att flödet borde hindras genom dessa passager iallafall. Har int…[Läs mer]

  • Det tål att undersökas (konan alltså). Skrev en svada på FB-gruppen också och fick tips om att snöa in på själva bromsledningen så ska se över den. Tillägger även att jag inte hade luftat bakbromsarna efter cylinderbytet (eftersom jag var dumlat och otålig) så det ska jag göra också, om nu det mot förmodan skulle ha inverkan.

  • Jag har en, förmodligen fullkomligt idiotisk teori, men eftersom jag har fått slut på idéer i övrigt kan jag lika gärna skriva ner den också.

    När jag bytte bromsslangen drog jag av bromsröret alldeles ovanför muffen som sitter på inre ändan av slangen (den som sitter så oerhört klyftigt monterad i motorrumssidan i en utvikt plåtremsa in…[Läs mer]

  • Right, nu har jag helt jävla skitslut på idéer.

    Ny huvudcylinder, och visst, vänsterbromsen kom tillbaks så det var uppenbarligen fel på den gamla. Men högersidan ligger fortfarande an. Givetvis, varför skulle den inte göra det? Oket går att bända tillbaks med lätthet medelst hammarklo mot skivan men något håller alltjämt tillbaka kolven och jag…[Läs mer]

  • Helt riktigt, hylsan saknas och fjädrarna inuti cylindern låg bara löst, så redan där skiter det ju sig i så fall antar jag.

    Där gjorde jag nog bort mig i så fall. Jag tryckte i alltihop på en gång varpå jag drog åt skruven så det är fullt möjligt att den inre kolven inte kom tillräckligt långt in när jag drog åt den så skruvtappen hamnade…[Läs mer]

  • Det känns som att det blir mer och mer fel för varje åtgärd. Nu har jag plockat isär cylindern och mycket riktigt var det en skruv lös där, helt lös alltså. Jag skruvade in den i den bakre kolven och satte tillbaks allt samt luftade. Resultat: broms på vänster och samma anliggande på höger. Minst ett steg bakåt på spelplanen alltså.

    Ett p…[Läs mer]

  • Inser att jag har nog inte nämnt det men det är alltså en -78:a det rör sig om, om nu detta skulle råka ha betydelse. Det hände ju inte alltför mycket efter 1967 rent konstruktionsmässigt.

  • Passar på att fråga också; enligt tidigare trådar ska det sitta ytterligare en låsring innanför en packning innanför den vita plastbussningen. Har bara sett det i samband med trådar om äldre årsmodeller men är det likadant på de senare? När man försökte dra/slå ut kolvstången känns det nästan som att det är metall som tar i.

  • Datorer is a bitch. Jobbar med skiten 8 h/dag så man får sin beskärda del av irriterande fel. Gamla bilar blir en skön motvikt även om de också, som nu, kan jävlas men skillnaden är att när man väl får ordning på det så är det ren njutning som väntar.

    Iallafall, har läst runt lite i andra trådar och gängse metodik verkar vara något i stil med…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng