emlo

  • Hej Mikael,
    Jag har nytillverkade brickor som ”blev över” när jag tillverkade nya till mig själv. De är aluzinkade vilket ger rätt finish och bra rostskydd. Hör av dig om du vill köpa för en billig penning. Tel: 070-4795748
    /Emil

  • Jag söker en sidoruta (höger bak) till min 96 ’62 då jag tyvärr råkat spräcka den gamla. Eftersom övriga rutor (dörr- och vänster bak) har märkning enligt bild vill jag gärna försöka hitta en med likadan märkning.
    Även tips mottages gärna! Tack för hjälpen!
    Emil Åberg, Uppsala
    Tel: 0701716624

  • Jag söker en sidoruta (höger bak) till min 96 ’62 då jag tyvärr råkat spräcka den gamla. Eftersom övriga rutor (dörr- och vänster bak) har märkning enligt bild vill jag gärna försöka hitta en med likadan märkning.
    Även tips mottages gärna! Tack för hjälpen!
    Emil Åberg, Uppsala

  • Jag söker en sidoruta (höger bak) till min 96 ’62 då jag tyvärr råkat spräcka den gamla. Eftersom övriga rutor (dörr- och vänster bak) har märkning enligt bild vill jag gärna försöka hitta en med likadan märkning.
    Även tips mottages gärna! Tack för hjälpen!
    Emil Åberg, Uppsala

  • emlo svarade på ämnet 96 vs 95 bromstrumma bak i forumet 95/96 TT 1 år sedan

    Jag har även ett par bromstrummor i gömmorna som saknade spår för låsringen nr. 22 i bilden. Kanske till en tidig 96 eller 93:a? Lagren och distansen var till den tunnare axeln i a f.

  • Intressant bil och trevlig tråd! Och vilken fin verkstad!
    Kul med någon annan som gillar SAAB och FIAT dessutom! Jag har en 96 ’62, en 9000 Aero ’93 och en 124 Sport Spider ’74.
    Du verkar ju ha en del tidigare erfarenhet av bilrenovering men jag önskar ändå lycka till!
    Hälsn,
    Emil

  • Hej Mats och övriga,

    Tack för ditt svar! Jag har mätt på ett antal ställen runt trummornas omkrets och axeln är absolut helt rak. Nästan löjligt rak faktiskt, så uppenbarligen ligger inte felet där. Länkarmarna är också exakt lika långa så det är ju bra.

    För att undersöka vidare tog jag fram den gamla 96-axeln och mätte utsticket på axeln…[Läs mer]

  • Hej,

    Jag tänkte höra om någon av er råkat ut för något liknande.

    Jag håller som bäst på att sätta ihop min 96 -62 och skulle montera bakaxeln i förra veckan men stötte på patrull. Axeln är från en 95:a och har jag haft liggande i garaget i evigheter men har precis blästrat och lackat den. När jag monterade den var jag liksom tvungen att lirk…[Läs mer]

  • Hej,

    Jag tänkte höra om någon av er råkat ut för något liknande.

    Jag håller som bäst på att sätta ihop min 96 -62 och skulle montera bakaxeln i förra veckan men stötte på patrull. Axeln är från en 95:a och har jag haft liggande i garaget i evigheter men har precis blästrat och lackat den. När jag monterade den var jag liksom tvungen att lirk…[Läs mer]

  • Tack för svar Janne! Då var jag kanske inne på rätt spår.

    Det vore intressant att höra om fler erfarenheter om sådana finns..

    Mvh,
    Emil

  • Hej,

    Jag har monterat V4:ans skivbromsar på min 96 -62 och håller på att renovera huvudbromscylindern (original enkrets). I botten av cylindern (närmast anslutningarna för bromsrören) sitter en liten backventil (SAAB art. nr. 716824) som jag blev nyfiken på hur den fungerade.
    Tydligen var ventiltypen vanlig på många varianter av huvudcyl…[Läs mer]

  • Hej!
    Ett par funderingar att lägga till E85-debatten. En bränslepump i en modern bil, typ 9-5 ligger helt nedsänkt i bränsle. Jag kan mycket väl tänka mig att det påverkar livslängden på pumpens motor på ett negativt sätt, särskilt om man jämför ledningsförmågan hos etanol med den för bensin – den är betydligt högre för etanol (ungefär 3000ggr hö…[Läs mer]

  • emlo svarade på ämnet Beijing C71 i forumet Off Topic 7 år, 7 månader sedan

    Precis som William skriver så är det naturligtvis Fam 3-motorn som kineserna kommer att använda. Att kalla det för en H-motor är kanske tveksamt – vid introduktionen av B204/B234 var det inte mycket kvar av den ursprungliga H-motorn.

    Sannolikt passar de även på att göra de uppdateringar av konstruktionen som Saab så länge velat göra men som ma…[Läs mer]

  • Kul idé detta. Om jag inte missminner mig brukar det väl dyka upp en Porsche 550 Spider-replika vid Rosersberg Classic Car Show. Jag har för mig att han kör og900-låda i kombination med Rover V8. En ohelig allians kan tyckas men garanterat en kul bil att köra. Nu är ju bilen säkert lätt som tusan vilket kanske gör det enklare att få lådan att…[Läs mer]

  • Keith Butler Wheelhouse. Verkställande direktör för Saab Automobile 1992-96.

    Tror möjligen att han inte stortrivdes i Trollhättan efter att ha läst följande i texten ‘How I made it : Keith Butler-Wheelhouse’:

    ”After GM bought half of Saab, Butler-Wheelhouse was lured to Sweden to become the Swedish company’s chief executive and presiden…[Läs mer]

  • Hej Anders,
    Jag håller med dig, och tycker att det är tråkigt att du inte på ett snabbt och smidigt sätt kunnat bli medlem (trots att jag själv inte är engagerad i klubben). Dock hade jag ingen aning om att Paypal tog en oförsvarligt stor del av kakan vid överföringar genom dem..

    Jag tycker även att metoden du beskriver för registrerin…[Läs mer]

  • emlo svarade på ämnet Undran 2 i forumet SSR 7 år, 10 månader sedan

    Per/Haninge:
    Bara en tanke. På motorer med alublock och lösa stålfoder (eftermonterade) som jag har stött på har jag noterat att kylkanalerna kring fodren är extremt små. De ursprunglinga kylkanalerna i blocken försvinner helt i samband med bearbetningen för att göra plats för stålfodren och ersätts med tunna borrade hål i själva fodren. Jag fö…[Läs mer]

  • Hej Grinolle/Anders,
    Om man tittar på ”Bli medlem”-sidan ser man att det finns två alternativ för inbetalning. Dels PG-inbetalning och dels Paypal. Modernt så det förslår.
    Dessutom går det (åtminstone med min internetbank, Nordea) utmärkt att skriva meddelanden på samma sätt som på ett inbetalningkort istället för OCR-nummer. Det funkar säkert…[Läs mer]

  • Hej SaabAero,
    Intressant info! Är det alltså så att långlådans inkrom skiljer sig helt från kortlådan/9-5? Jag har ju en långlåda i min bil och har (hade?) tänkt använda renoveringssatsen för 9-5. Vet du om det finns någon eller några delar som är samma?
    /E

  • Hej!
    Jag har kollat nu och 15GK har max luftflöde vid tryckförhållande 2,5 som är c:a 3,5% lägre än 15T. Ingen större praktisk skillnad.
    Max tryckförhållande skiljer 6,5% till 15GK fördel men det har inte heller någon betydelse i praktiken eftersom man som regel ligger på en momentbegränsad platå vid de flöden som man kan nå dessa tryckförhålland…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng