gammsaaben

  • Jag har satt punkt för såna här diskussioner förut och jag kommer göra det igen.

    Den här typen av diskussioner präglas av en brist på respekt för annonsören och det tolereras inte på ett offentligt forum som anslagstavlan. Annonsören kanske är medlem i Saabklubben och läser era inlägg.

    Säljaren kanske inte är angelägen särskilt om att s…[Läs mer]

  • Jag var i exakt samma val, samma bilar och ungefär samma budget.

    Som bil, att köra och åka, föredrar jag 9-5. Den är mycket mer bekväm och den är inte just något dyrare i driftskostnader, iaf om man jämför med 9-3 med turbo.

    Grejen är det att jag upplevde inte att man fick betala just något mer för en välskött och problemfri 9-5 som har gått i…[Läs mer]

  • Som jag minns så är det som Gunnerfeldt säger. Innan 1970 så var det inte krav på bilbälten i bil och det är alltså lagligt att åka utan bälten – så länge det inte finns bälten i bilen. För, om jag nu minns det rätt, så måste man använda bälten om det finns, oavsett hur gammal bilen är.

  • Jag har just fyndat en uppsättning 17″ Aerofälgar till min 9-5. Något kantstötta och en centrumkåpa saknas, men fälgarna är raka och helt okej för vinterdäck. 600 kr! 🙂

    För några år sedan köpte jag mina fotbollsfälgar till V4:an för 2200:- utan kåpor och bultar. Kanske inte verkar så billigt, men grejen var att fälgarna var fabriksnya. En äl…[Läs mer]

  • Roligt att så många engagerar sig i tråden! Tack för bra synpunkter!

    Färgen på min bil är gräddvit, inte hudbeige. 🙂 Det ska sägas att färgen inte är 100% original, utgångsfärgen och bilens ursprungliga orginalfärg är orkidévit. Denna gräddvita är krämigare och saknar den rosa tonen i orkidévit. I mitt tycke är bilens färg en riktigt läcker kul…[Läs mer]

  • Såvitt jag vet är en 7.2 kam är inte särskilt varvvillig, den levererar max redan innan 5500 varv och passar således ganska bra till standard ventildelar. Såvida du inte bara är ute efter lägre slitage på kammen med låg fjäderspänning och lätta ventildelar.

    Annars har TG motor en kam som enligt utsago är minst lika snäll som 7.6-kammen men…[Läs mer]

  • Tyvärr så finns det knappt några jobb för mig i universitetsstaden Umeå, så jag har inte så mycket att välja på. Tyvärr, jag trivs jättebra i staden, i min lägenhet och i mitt garage… 😛

    På ett sätt vore det rätt skönt om den inte vore värd mer än 20.000 kr, då skulle jag med lätt hjärta kunna ställa undan den tills vidare och damma av den förs…[Läs mer]

  • Det är precis i de där banorna som tankarna går, men med fulltidsjobb kommer mindre tid och risken är att det dröjer innan jag har någonstans att skruva igen.

    Men låt nu inte tråden handla om att jag inte ska sälja, jag VILL inte sälja men det kanske blir så ändå. Men för att kunna bestämma mig så vill jag ha mer information om förutsättningar…[Läs mer]

  • Grattis, passade på att lägga en fin röst också när jag ändå var där! 🙂

  • Det finns en bra guide på STCS för att felsöka ABS:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=77910

    Den gäller i första hand MKII (fram till -93), men vissa delar ska stämma även på senare.

  • Om jag minns rätt så gjordes det ett fåtal 9:36 av Saabs tävlingsavdelning, men det kan säkert nån mer saabhistoriskt bevandrad svara bättre på.

    Däremot jag vet jag att XP-niklas gjorde ett fåtal 9:36 men den han tillverkar nu är 9:38.

  • Jag har inga purfärska nyheter om 95:an, men då jag hörde om den senast så var den räddad, lackad och hemtagen. Den var då under montering och det är den troligen fortfarande.

  • Så här ser slutväxeln ut:

  • Jag håller också på att fundera så smått på spacers, och jag har funderat mycket på hur man ska göra bak då det är lite trångt där på 96:an. Att jag har sänkt bilen gör det dessutom extra trångt! 😛

    Är bara nyfiken, kommer det verkligen fungera bak med en så bred spacer som 20-25 mm OCH pinnbultar? Får man dit hjulet sen? …och med hjulet…[Läs mer]

  • Kolla bränslefiltret, är det fint så har du förmodligen inte skräp i förgasaren heller. Men det skadar ju inte att blåsa ur den ändå, det är rätt fort gjort. Har använt tryckluft på burk alternativt stargas att blåsa med i nödfall när jag inte haft tillgång till kompressor.

    Du kan också testa att lufta kylsystemet så du inte har en luftficka v…[Läs mer]

  • Det bästa med poliser är att de flesta faktiskt är justa (inte ironi) och att de är så goda föredömen (ironi). 🙂 Men hellre det första än det andra!

  • Jag fick just hem 0,5 mm topplockspackning i koppar från XP, så det finns. Vet dock inte hur många han har. Den ska klara 94 mm kolvar som den är. Jag betalade i storleksordningen 6-700 kr för den.

  • Har väl provat mig fram lite på avvägar också, men nog har det mest varit Saab genom tiderna. Ekonomin har jag fixat genom att många bilar har köpts defekta och sedan har jag lagat och kört med dem ett halvår eller så innan jag sålt dem.

    Saab 900T 5D -80
    Saab 900GL 4D -83
    Renault 17TL -77
    Saab 96 -80
    Saab 900GL 5D -81
    Saab 96 -74
    Saab 99 EMS -7…[Läs mer]

  • Min trimmade 96:a från 1975 har kommit ner i 0.78 under lugn landsvägskörning, standard 95:an från -72 drar 0.69 under samma förhållanden.

    Min första V4:a, en Super -80 gick dock billigast. Som lägst körde jag den på 0.62 när jag pendlade till Mitthögskolan i Sundsvall från Gnarp. Det var dock alldeles innan ett balansaxelhaveri, vet inte om det…[Läs mer]

  • Mitt lagerljud försvann när jag bromsade, även om jag bara bromsade lätt. Jag tror det beror på att man då stabiliserar hjulet med bromsskivan.

    Så det låter som att det är läge att följa JanneH’s råd och kolla bromsarna först! 🙂

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng