Johan Bergman

  • De hade en passande ”förgasare” men de hade inte elektroniken som behövdes runt det för att det ska passa på en V4.

  • Den har jag sett. Sedan håller vi (jag och far) på att fundera över om det även skulle gå att sätta in ett system från en golf också och borra in spridarna i insuget. 🙂

  • Bumpar tråden lite då jag återigen är i insprutningstankar till bilen. Och väljer mellan att borra in spridarna från en jettronik (vet inte än vilken av de olika) eller leta reda på någon form av Monojetronik som kan passa V4-motorn. Kikar bland anant på Edelbrookförgasare med spridare istället för flotörhus. Men tror tyvärr att de är lite för st…[Läs mer]

  • Jag håller på och funderar på att skaffa krängingshämmmare till min V4 -74 just för att få henne mindre vindkänslig. Men har ni några andra tips så mottages de varmt. Jag kör iallafall med 165or i däck eftersom 155or är svåra att få tag i utan att nästan behöva sälja bilen. På det har jag dubbelverkande stötdämpare och har därför fått förstärk…[Läs mer]

  • Härligt. 🙂 När vi ändå pratar regalia så undrar jag över möjligheten att ta fram väggflaggor antingen med SAAB-emblemet eller klubbens emblem? Jag håller på och fixar till lägenheten lite så som jag vill ha den.

  • Johan Bergman svarade på ämnet Drivknutar i forumet 95/96 V4 11 månader sedan

    Har du kollat så att det är drivknuten och inte däcken? För min del är det att däcken går in mot innerskörmen eftersom jag kör på 165/80 R15 eftersom 155/80 R15 är rätt såra att få tag i.

  • Att vrida på justerskruven är inga problem. 🙂 Vi skruvade ut skruvarna och la på kopparpasta och sedan dess har de inte kärvat. Däremot är bromsarmarna slitna. Och sedan för egen del har jag svårt att komma åt muttrarna för vajrarna när de inte drar hela vägen.

  • Det är utöver kolven mest niten på nedsidan som kärvar i detta fallet. Därav har jag börjat fundera på att se om jag kan byta ut bromsoket helt till en annan modell.

  • Två frågor
    Ja undrar om man kan byta ut bromsoket mot en annan modell på V4orna eller måste man då byta hela navet?

    Undrar lite då mina bromsok har tjorvat en hel del genom att de rostat ihop, inte bara kolven utan även i den lilla vågen som gör att oket ska ”tippa”. Sedan undrar jag över om man kan sätta in hydraulisk handbroms och det funder…[Läs mer]

  • Jag såg att reservdelsshoppen har fått sig ett ansiktslyft men hittar inte fliken för klubbregalia. Har planer på att köpa mig en keps men tyvärr så är alla klubbens aktiviteter utanför mitt län så kommer inte åt att handla då. ^_^

  • Johan Bergman skapade ämnet Luftfilter i forumet 95/96 V4 1 år sedan

    Jag håller på att letar efter en bra ersättare till nuvarande originalluftfilter till min V4 -74. Anledningen är dels så är luftburken rätt vinn och skev i locket och dels har gängen i den lilla bygeln på förgasaren där luftfiltret ska skruvas fast blivit rätt utsliten i gängorna så det är het enkelt gängkalas där. Kikar lite på olika idéer på sp…[Läs mer]

  • Sedan som det såg ut om det är samma klädsel du har annonserat ut så är det fel färg. Jag glömde skriva att det är den mörkgröna klädseln jag söker.
    Skulle kanske funka med ett par ljusbruna framstolar för just nu har jag fram mörkgröna stolar och det ljusbruna baksätet.

  • Inväntar dock besked från försäkringsbolaget för de har tjorvat till det. Hyresbolaget säger att det är min hemförsäkring, Frsäkringsbolaget var osäker på först om det skulle gå på hemförsäkringen eller bilförsäkringen. DSedan kom de fram till att det är hyresbolagets förskringsbolag som ska stå för det. Och den kontakt jag har där verkar inte så…[Läs mer]

  • Hej!

    Jag undrar vad ett baksäte till en V4 kan kosta i någorlunda skick i färgen grönt?? Jag hade ett men upptäckte att det har blivit mögelskadat tack vare ett rör i taket inne i förrådet har läckt när jag var ner idag. Sedan passar jag även på så jag vet vad jag ska säga till försäkringsbolaget vad ett par framstolar kostar med eftersom jag had…[Läs mer]

  • Eftersom jag har avslutat planerna på att renovera webern och istället ca till en originalförgadare så tänkte jag kanske sälja insuget. Men osäker på vad man kan få för det.

  • Jag tänkte höra om någon har märkt någon skillnad på motorgång och bränsle när de kört med tändstift där minuselektroden ser ut som en gripklo runt pluspolen mot den vanliga där minuselektroden går över som en flärp? Jag har byggt om till ignitor-tändning och har deras flamethrower-spole.

  • Har själv varit i den situationen. När jag köpte V4an så var kylaren allt annat än bra. 😜

  • Dels den kylning den behöver. Samt att om man kopplar den över termostat så går den inte när motorn är kall och därmed sparar både hästar och motorn blir varm fortare. Speciellt vintertid när man även kör med extrakylaren, även känd som värmepaket. 🙂

  • Har iallafall kommit fram till att även om den kan vara räddningsbar så kostnaden för att renovera webern kommer inte att göra så stor vinst utan jag har en väldigt fin original FoMoCo-förgasare som jag ska försöka bygga om till manuell choke. 🙂 Utan ska istället lägga kraft på att få till en elektrisk kylarfläkt som kan ge en liten bränsleb…[Läs mer]

  • Går de rören ihop någonstans också eller är det separata rör hela vägen? Jag har redan sett Simons-systemet och det som säljs via Klubben. 🙂

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng