gonzo

  • Var tvungen att gå ut och kolla, ingen gulvit på höger sida i någon av mina tre 900or =( Säkringen är densamma som bakrutans värmeslinga, och den fungerar ju…, men ingen el i den vänsta gulvitingen. Tror jag ger upp detta och tattar lite kabel nån gång när jag har tråkigt.

  • Så det är den gulvita iallafall då, stämmer att den har rund kabelsko. Men underligt att den bara verkar finnas på vänster sida… och att jag inte hittar någon spänning på den? Någon som vet ifall spegelvärmen går igång tillsammans med bakrutans värme när den slås på? eller är de termostatstyrda? det skulle kunna förklara saken eftersom jag…[Läs mer]

  • Är du säker? Verkar underligt att elschemat i Haysen har med elvärme (boken är ju för 90, 99 och 900) isåfall. Är mycket nyfiken vad det är för oanvänd gulvit kabel där i framskärmen också, alltså bakom säkringslådan i utrymmet framför dörren.

  • Bak och dörrcylindrarna är rätt enkla att demontera, i bak sitter en plastlucka över låsmekanismen, minns inte hur själva cylindern sitter men det märker du. I dörrarna är det ett metallbleck som låser fast cylindrarna inifrån, bort med dörrsidorna och bänd bort med en mejsel. Är det c-lås får du pilla bort staget dit också. Verktyg torx-sat…[Läs mer]

  • Regnar fortfarande in, även när bilen står still. Har kollat alla dräneringshål undertill, tre på varje sida, och dräneringen i luftburken. Listen runt luftburken ser ok ut, men det kommer in någonstans bakom knäskyddet på höger sida. Misstänker att det är vid skruven som håller knäskydddet, där i innerskärmen, men det är torrt på utsidan så det…[Läs mer]

  • @SaabAero wrote:

    @joH900 wrote:

    @SaabAero wrote:

    Vid luftintaget är det ganska vanligt med läckage på og900

    Dräneringen från ”luftburken” där kupefiltret sitter? Den slangen som kommer ut i hjulhuset typ?

    Nej, den slangen går ju bara rakt ut.

    Fast är den tilltäppt (som den var på min bil) fylls luftburken upp med vatten och det borde då kunna…[Läs mer]

  • Nuså! Besiktning i dag, liksom tidigare utan anmärkning 😀 Jag upptäckte i sista stund att avgassystemet läckte och hann byta det, hade varit nesligt med en anmärkning…

    Efter kopplingsfixet har jag gjort lite service: olja, filter, stift, luftfilter, batterikontroll och bytt bromsvätska och annat småpyssel som att byta lampor i instru…[Läs mer]

  • Hitttade reläsockeln gömd bakom en kabelstam där under sätet, nu sitter ett relä på plats. Felet inte bara fixat, funktionen uppgraderad 🙂

  • Jo det förstås, men de brukar kunna se rätt misshandlade ut så tänkte om det finns nya att köpa så föredrar jag det.

  • Där ser man, är det tillvalsutrustning? Jag har haft… minst sju 900or årsmodeller 88-92 tror jag, ingen 91a iofs, men av dem har enbart 92an haft förrdröjning.

  • Felet identifierat, enklare än jag hade föreställt mig… missade knappen i konsollen, det var den som var glapp. Som jag trodde fanns inget fördröjningsrelä, kom först 92, möjligtvis 91? På min 92a sitter ABSboxen och säkringslåda på vä. sida under baksätet, på 90an fanns ingen säkringslåda, och ABSboxen sitter till höger.

  • Lamellen jag fick med var slitsad på båda sidor, ca 2-3mm slitsar mellan ca 4cm puckar, säkert att du beställde rätt grejer? Tror ändå det blir att återanvända donatorkopplingen till brukssaaben sen, den kändes bra när jag körde hem reservdelsbilen för nån månad sen.

    Uppdatering angående Sigward: Kopplingen är alltså bytt, liksom urtrampnin…[Läs mer]

  • Bytte till en annan huvudcylinder och nu funkar det! 😀 men ska ändå ta och renovera orginalcylindern så den är fräsch… Har inte märkt av något slir ännu, bara kört någon mil. Kör iofs på glt och kommer inte sätta någon apc i denna, så det kanske är lugnt då. Men bra att du tipsade om det, hade tänkt köpa en ny koppling till min fulltryck…[Läs mer]

  • Kolla så att alla slanganslutningar är täta, det kan pysa vid vredet om det läcker in vid någon annan anslutning. Det är lite mek att ta bort knäpanel och eventuellt även instrumentbräda för att komma åt alla vacuumklockor.

  • Nya kopplingen är på plats, med renoverad slavcylinder

    Det jag är lite fundersam över är glappet som nu är mellan solfjädrarna och tryckplattans främre kant, försökte ta en bild men det syns inte så bra… Det går med lätthet in en m4 gängstång där när tryckplattan är helt fastskruvad i svänghjulet, så var det absolut inte med den gamla koppl…[Läs mer]

  • Löste just ett liknande problem då jag skulle ha väck kopplingen med en läckande slavcylinder. Se tråden som joH900 länkade.

  • yeah! nu är kopplingen loss 🙂 Jag löste det genom att en för en bända in solfjäderbladen och peta in en cirka 2,5mm tjock bricka som distans på var och en. Därefter gick det att pressa loss tryckplattan från styrpiggarna så att den la sig ovapå dessa, då var solfjädern såpass komprimerad att det gick att få in en M4 gängstång jag hade bänt t…[Läs mer]

  • Vilka tjusiga specialverktyg 🙂 Eftersom jag gillar den krångliga vägen ska jag göra ett försök med lagom tjocka brickor och pilla in dem en åt gången samtidigt som jag bänder varje fjäder för sig med en mejsel, skiter det sig blir det till att smöra för saabverkstan…

  • Hej Kerstin, kul att du hittade hit! Jag har påbörjat en ny pärm för fortsatt historik, fanns som inte mer plats i den befintliga 😉

    I helgen har jag satt igång med att få ordning på kopplingen. Det är slavcylindern som är otät, vilket gör det knepigt att få loss kopplingen eftersom det inte går att pressa in solfjädern som vanligt… nå…[Läs mer]

  • Dekalerna får sitta tills vidare, de går ju att ta bort sen om jag skulle vilja, betydligt svårare sätta tillbaks efter jag har skrapat loss dem.. det var annonsen med en engelskreggad bil på bild.

    Växelspakslåset heter mul-T-lock och är eftermonterat 1992, tror inte det är ett orginal-tillbehör, återförsäljaren heter/hette simsonite im…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng