goose

  • Hej,

    Någon som är intresserad av en cardinalröd 96 v4 från -77? Den är naturligtvis rostig och ful, men den startade för några år sen, inget glapp i balansaxeln. Dessutom finns det papper och avgiften är betald varje år. Komplett så när som avgassystem. Kan ev skaka fram ett sådant vid intresse…

    Skänkes gratis mot bortforsling. Står i Hedemora kommun.

  • Det tycker jag inte. Skulle jag själv vara spekulant på en cylinder hade väl debatten i tråden inte direkt inspirerat till köp… Det är jättebra att fel och brister uppmärksammas, och som jag skrev tidigare är jag inte intresserad av att nasa trasiga grejer. Därför känns det som det enda raka att lägga försäljningen på is tillsvidare. Nä…[Läs mer]

  • Jag skulle vilja förtydliga för alla läsare att jag inte på något vis har för avsikt att lura någon eller sälja defekta grejer. Att cylindrarna kunde ha de skador stefan beskriver var för mig helt obekant.

    Jag tänkte förmedla en sällsynt reservdel i nyskick men jag inser nu att den kommer vara omöjlig att få såld, därför drar jag tillbaka för…[Läs mer]

  • ”Faktiskt helt osäljbara”

    Nu slog du huvudet på spiken Stefan. Jag misstänker nämligen att det är precis vad min cylinder är nu!

    Jag har inte rivit någon av de cylindrar jag köpt men jag är som de flesta andra medveten om riskerna med NOS. Jag har inte för avsikt att prångla ut defekta cylindrar så naturligtvis kan en intresserad köpare få d…[Läs mer]

  • Som rubriken säger; Huvudbromscylinder till TT med tvåkretssystem samt Sonett. Cylindern är helt ny i originalförpackning, inlindad i finaste vaxpapper!

    Jag vet av erfarenhet hur svåra dessa kan vara att få tag på. Jag har efter en tids letande snubblat över ett antal NOS-cylindrar och säljer (minst) en av dom här.

    Kolven rör sig fint och dammsk…[Läs mer]

  • Hi Erik,

    A year ago I found myself in that very same situation, the brakemaster in my -73 had to be replaced. I started out looking for alternative solitions usch as the two cylinders you mentioned. Pretty soon I realized what you probably also realize by now; either there are no one that has tried an alternative solution or no one wants to…[Läs mer]

  • Oj, vad långt det blev… Ber om ursäkt för det.

    Ja, tydligen får dom, som sagt, dela ut så många nya tvåor dom vill. Vilket distriktschefen jag talade med på telefon förklarade på ett tydligt och vänligt sätt. Surt såklart men inte mycket att göra åt. Det är bemötandet och mitt knäckta avgassystem som retar mig till vansinne.

  • Vad är egentilgen en bra besiktningsman? Det är ju naturligvis inte någon som har överseende med potentiella trafikfaror och ”släpper igenom” vilken skit som helst. Jag är helt och hållet med på att man ska ha ordning och reda på sina bilar, gamla som nya.

    MEN, jag tycker man ska kunna kräva en objektiv bedömning gjord efter förutbestä…[Läs mer]

  • Ok, huruvida den finns eller inte var ju inte riktigt vad jag ville veta. Jag vet redan att ”min” återförsäljare inte kommer att få hem någon mer QL. Dessutom har oljans vara eller icke vara avhandlats flera gånger tidigare.

    Så alltså; Är 120:-/liter dyrt, billigt eller standard?

  • Jag håller faktiskt inte med dig riktigt… Renoverade nyss en solex med automatchocke och den går som tåget. Så länge man håller efter grejorna någorlunda tycker jag det fungerar bra. I mitt tycke har autochocken lite oförtjänt dåligt rykte, men vad vet jag, det kan ju vara tur, eller rättare sagt; brist på otur..? Ursäkta kapningen.

  • Har du kollat att chockespjället går lätt och att bimetallfjädern är fräsch? Går det bara lite tungt i spjällaxeln blir det problem! När motorn är kall kan du ju plocka av luftrenaren och kolla ifall spjället slår igen om du trampar på gasen.

  • Alla problem är nu lösta! Tänkte att jag skulle dela med mig av hur och vad jag gjort, vem vet kanske någon får nytta av det.

    Så här var det:

    Från början flödade gasaren när bilen blev varm, bensin bubblade upp hur ett hål (se tidigare bilder), detta avhjälptes genom att packa material under nålventilen och därigenom sänka flottörnivån. K…[Läs mer]

  • Det har skrivits spaltmetrar om detta i forumet vid flera tillfällen. Prova sök lite, återkom gärna sen om det fortfarande är några oklarheter. Lycka till!

  • Avsaknad av, eller borttappad, bricka till nålventilen medförde problem med flödande förgasare. Lade dit 1mm bricka och problemet var löst!

    Andra problem kvarstår, återkommer om detta.

  • goose svarade på ämnet 1700 kolvar i forumet SSR 6 år, 8 månader sedan

    Har du, eller någon annan för den delen, erfarenhet av kolvar från motomobile.de?

  • Det kan finnas små stålkulor med motvikter i mässing som sitter i förgasaren, akta så att du inte tappar bort dessa då du tar isär förgasaren.

  • goose svarade på ämnet 1700 kolvar i forumet SSR 6 år, 9 månader sedan

    Jag har varit och tittat lite motomobile tidigare och konstaterat att det finns massor av olika kolvar, men passar dessa rakt i den svarta motorn? Komphöjden (41,65mm) är väl aningen hög, eller har jag fel?

  • Jag antar att det krävs lite precision på brickorna, alltså inte från lösvikten i järnaffärn. Brukar vanliga järnaffärer ha brickor, eller shims, med garanterade mått eller vart ska man vända sig?

  • Att shimsa kopplingen via inspektionshålet har diskuterats i min kopplingstråd i sonettforumet. Och ja, det ska gå, men som sagt tålamodet får nog sig en match!

    Jag har en v4 med bra koppling just nu, så för mig blir det aktuellt först till sommaren då sonetten ska fram, men om ingen annan hinner före så kan jag skriva en liten rapport när/om jag…[Läs mer]

  • I min första v4 stank det bensin i kupén. Det visade sig vara en bränsleslang under huven som var torr och sprucken. Ibland är det enklare än man tror. Kanske kan löna sig att kolla slangar och rör..?

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng