greven

  • Jag återkommer med rapport. Problemet ät ju inte akut. Bilen är ju fullt körbar och inga långturer är ju inplanerade nu, men till nästa säsong vill jag ha ordning på detta.

  • Jag tar till mig båda era tips. Nu är det så att bilen (knutarna) fettas in årligen och har då körts mellan 200-250 mil föregående säsong. Problemet har blivit värre för varje år, så nu tror jag att något måste åtgärdas rent mekaniskt. Jag tar med mig era idéer till verkstaden.

  • Drivknutarna börjar bli alltmer besvärliga på min 64:a. Första gången jag märkte problemen var 2012, på långresa till Saabfestivalen i Polen. Det var extremt varmt och jag hade kört från Stockholm ca 20 mil och i närheten av Söderköping så började bilen vibrera och det ryckte kraftigt från styrningen vid minsta gaspådrag. När den frihjulade, så va…[Läs mer]

  • Den här beskrivningen av huggande och ryckande har jag haft på alla mina tvåtaktare. Värre på vissa och mindre på andra. När jag tagit upp detta, så har reaktionerna varit att den ”huggande kopplingen” är normalt och kan betraktas som ett skönhetsfel. Jag kan naturligtvis maskera detta, om jag hanterar koppling och gas med en viss finess, m…[Läs mer]

  • Skulle behöva få tag på en fungerande startmotor till min 64:a. Min ”släpper” från kuggarna om jag drar på starten en stund. Tänker låta renovera originalstarten och ha som reservdel. Söker således en fungerande startmotor, enligt ovan.

  • Gjorde fel, när jag svarade på ditt inlägg. Men budskapet framgår nedan – hoppas jag.

  • Tror inte det blir så bra, då jag har den röda klädseln i min 64:a. Annars delar jag gärna med mig av överblivna delar. Har lovat att mitt källarförråd aldrig mer, ska återgå till den röra som fanns innan storröjningen i höstas.

  • Tack för tipsen. Då kan man se fram mot en hotellnatt i Linköping eller Uppsala.

  • I samband med storröjning av mitt källarförråd, så upptäckte jag att jag hade nytt tyg till framstolarna i min 64:a. Hade helt glömt att jag köpt dessa. Originaltygen är slut och stoppningen är inte mycket bättre, så nu söker jag efter en bra sadelmakarfirma. Var hittar jag en bra firma i stockholmstrakten ? Tips mottages tacksamt.

  • Dags för lite återkoppling.
    Fick idag ett samtal från Solna Saabservice. Som signaturen Disc antydde, så hade kondensatorn gett upp. Jag tycks ha otur med reservdelarnas kvalitet, då kondensatorn byttes förra året samt övriga tänddelar likaså. Tändspolen var det inget fel på.
    Nu är ett nytt, brytarlös tändsystem från klubben monterat och bi…[Läs mer]

  • Lite återkoppling kring min trilskande 64:a.
    Fick ett telefonssamtal från Solna Saabservice idag. Kondensatorn var boven, såsom Disc tipsat om.
    Det monerades en ny kondensator förra året och därför är det extra märkligt att detta händer. Jag tycks ha lite otur med reservdelar.
    Minns att jag fick två helt nya bensinpumpar, av märket Hardy, som…[Läs mer]

  • Lite återkoppling kring min trilskande 64:a.
    Fick ett telefonssamtal från Solna Saabservice idag. Kondensatorn var boven, såsom Disc tipsat om.
    Det monerades en ny kondensator förra året och därför är det extra märkligt att detta händer. Jag tycks ha lite otur med reservdelar.
    Minns att jag fick två helt nya bensinpumpar, av märket Hardy, som…[Läs mer]

  • Tack för tipsen. Jag återkommer med svar då bilen just nu är på analys hos ”doktorn”. Alla tänddelar, som t.ex. kondensator är nya, möjligen med undantag från rotorn. Tändspolen är dock ej bytt, iaf inte under de åren jag ägt bilen (4 år).
    Jag lutar mig tillbaka och inväntar svar på detta ”mysterium”. Det är det enda förhållningssätt…[Läs mer]

  • Tack för svar. Det du beskriver var ungefär det vi gjorde, bortsett från att vi inte hittade magnetfilen. Dock användes fin smärgelduk. Knappt någon gnista från vare sig spolen eller kablarna. Det jag beskrev som ”sörja” har sannolikt fått sin förklaring idag. Sannolikt så rör det sig om infettningen som gjordes när det monterades nya brytare…[Läs mer]

  • Som titeln antyder, så fick jag inte liv i bilen när jag och en bekant försökte starta och få den att gå för egen maskin.
    Problemen började innan bilen skulle ställas undan för sin vintervila. Den började misstända någon enstaka gång och gick växelvis på två respektive tre cylindrar. Dock bara när den var ordentligt varmkörd. När jag körde bile…[Läs mer]

  • Som titeln antyder, så fick jag inte liv i bilen när jag och en bekant försökte starta och få den att gå för egen maskin.
    Problemen började innan bilen skulle ställas undan för sin vintervila. Den började misstända någon enstaka gång och gick växelvis på två respektive tre cylindrar. Dock bara när den var ordentligt varmkörd. När jag körde bile…[Läs mer]

  • Som titeln antyder, så fick jag inte liv i bilen när jag och en bekant försökte starta och få den att gå för egen maskin.
    Problemen började innan bilen skulle ställas undan för sin vintervila. Den började misstända någon enstaka gång och gick växelvis på två respektive tre cylindrar. Dock bara när den var ordentligt varmkörd. När jag körde bile…[Läs mer]

  • Tack Erik
    Då håller jag mig till den ”vanliga ordningen och hör av mig

  • Har nyss hämtat ut bilen från Solna Saab-Service, efter att ha fått vindrutetorkarna renoverade och nya grenrörspackningar monterade. Fantastiskt att ha vindrutetorkare igen och dessutom torkare som sveper hela svepytan och stannar där de ska. En sådan lyx har jag aldrig tidigare haft på någon av mina 2-taktare.
    Men, som vanligt när man anlitar…[Läs mer]

  • Tack, Jonathan
    Jag mailade från jobbet och då fungerade länken, så jag är nu anmäld.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng