grinolle

  • Tack Emil!
    Jag kanske verkade onödigt ”grinig” i mitt förra inlägg. Det ÄR jag egentligen inte (hoppas inte Patrik uppfattar det så heller). Det jag ville illustrera är inte att jag är besviken på klubben (det är jag inte, då skulle jag inte hänga här på forumet), utan att för MIG så funkar det ju utmärkt UTAN att vara medlem, men klubben går mis…[Läs mer]

  • Själv försökte jag få kontakt med klubben den 31/8 2008 för att bli medlem. Jag har inte hört nåt ännu, och då åker jag väl ”snålskjuts” på klubbens forum istället.

    Fylla i inbetalningsblankett slutade de flesta av oss med på 90-talet, visst går det bra att som du Patrik gör lägga ansvaret för att få kontakt/bli medlem på den sökande, men då komm…[Läs mer]

  • Jo, men du får ju hålla med om att det låter mycket billigare och bekvämare om det bara är en ny termostat som behövs! 😀

    Nå, det ordnar sig. Jag har ju tillgång till en både billig och bra verkstad, han kan säkert reda ut detta även om det är nåt krångligare än termostaten.

    Anders Olsson

  • Det var som sjutton, visst står tempmätaren lågt under färd! Då ber jag att få tacka, ett termostatbyte kan ju vara på sin plats hursomhelst, och finns det chans att det avhjälper detta vore det ju ypperligt! Jag trodde det bara var själva mätaren i panelen som spökade.

    Anders Olsson

  • Jag får ett felmeddelande när jag försöker klicka på länken (alltså den där man kan stödja kampanjen), vilket ju känns lite jobbigt när man vill göra sin stämma hörd!

    Edit: Det ordnade sig efter lite fipplande!

    Anders Olsson

  • Ja, av 13 körkortsmogna personer i min närmaste släkt kör 10st uteslutande SAAB. De tre ”otrogna” ingår i flerbilshushåll med SAAB inom hushållet. Det lustiga är att det bara är jag och en av mina ”plastbrorsdöttrars” pojkvänner som är det minsta bilintresserade, och ändå har det blivit såhär. SAAB ses ju lite som ett entusiastmärke…[Läs mer]

  • Han kan säkert svara för sig själv, men meningen var nog att bilen skulle säljas ändå (99:an och jag har en liten konversation vid sidan av forumet angående bilen, jag är spekulant, det var jag redan innan han hann köpa den då den låg på Blocket förra gången).
    Men han vill väl inte pumpa in mer pengar i bilen nu, han har ju nyss bytt kyl på de…[Läs mer]

  • Ja, jag vet inte det! 😀 Det har varit väldigt tyst i telefon, fram tills idag. Då ringde det två personer, den förste som kom och tittade köpte bilen.

    Så, nu har jag ingen Cheva…, vi får se hur det blir med Turbon, han skulle byta bränslepump och höra av sig.

    Anders Olsson

  • Jepp, jag kommer naturligtvis kolla över bilen i verkligheten innan det blir nån affär, men då är det åtminstone inte helt galet om bilen är som han har beskrivit den.

    Tack!
    Anders Olsson

  • Ja, det gamla batteriet uppvisade ju alltså tecken på att inte vara i toppkondition redan när det var varmt. Det var jag som sköt upp att köpa nytt batteri, dels för att jag lever efter filosofin att aldrig göra idag vad som kan skjutas upp till imorgon (vilket straffar sig rätt ofta) och dels för att jag ju inte var 100% säker på att det var ba…[Läs mer]

  • Tackar Emil!
    Imorse startade bilen utan problem efter att bensinvärmaren gått i en halvtimme. Direkt efter start gick mätaren upp till 14,5V (efter att den återhämtat sig från starten) och stabiliserade sig sedan på ca 14-14,1V under stadskörning och ca 14,2V under ett par mils landsvägskörning.
    Efter några start/stopp (korta sträckor i stadskörn…[Läs mer]

  • Ja, det satt någon mysko fillegrunka som spände remmen såg jag. Nå, det är säkert okej nu med nytt batteri. Jag blev bara lite nervös när jag såg att spänningen gick ner (till mellan 14,0 och 14,1V) vid stadskörning även med det nya batteriet.

    Men som sagt, vi får se imorgon hur det funkar. Det borde ju vara okej nu.

    Tack för hjälpen!
    Anders Olsson

  • Okej, då låter jag bli att oroa mig, åtminstone tills imorgon bitti!
    Hoppas jag slipper åka Blazer imorgon. Inte för att det är nåt fel att åka Cheva, men SAABen är betydligt trevligare!

    Anders Olsson

  • Jag skall låta den auktoriserade verkstan komma med ett kostnadsförslag, eftersom han ändå felsökte utan att ta betalt för det.
    Annars har jag några alternativa lösningar, jag har blivit erbjuden en begagnad fungerande sensor. Nu när jag vet vilken sida felet sitter på så kan jag ju åka tillbaks till den första verkstan och få jobbet gjort. Han är…[Läs mer]

  • Nu vet vi varför ABS-lampan lyser. Höger bakre hjulsensor har intermittent avbrott. Priset för sensorn är 1700:- ex. moms och jobbet skulle gå på minst en femhundring till. Han skulle kolla ifall det gick att göra nåt på priset för delen och återkomma.
    Eftersom ABS-en faktiskt funkar bara jag trampar på bromsen när jag startar bilen så är jag in…[Läs mer]

  • Toppen, tack allihopa!

    Angående larmdosorna, jag har två stycken fungerande till min bil, vilket väl får anses vara rätt okej på en 15 år gammal bil. Det är alltså just c-låset som krånglar. Dosa, larm och startspärr funkar klockrent.

    ABS-en ”krånglar” lite fortfarande. Trampar jag ner bromspedalen när jag startar bilen (innan jag vrider till t…[Läs mer]

  • Okej, lossa panelen på sidan av mittkonsolen med andra ord? Pappskivan som sitter under instrumentbrädan har jag naturligtvis redan lossat (annars ser man ju ingenting), men mittkonsolen har jag inte gett mig på eftersom den information jag fått tidigare sa att boxen satt ovanför pedalstället.

    Det ordnar sig, tack för tipset!

    Anders Olsson

  • Jag blir snurrig i skallen av det här! :crazy:
    I fredags hämtade jag bilen på verkstan som skulle kolla varför ABS-lampan lyste. ABS-lampan lyste fortfarande när jag hämtade bilen, men han hade lämnat en lapp att jag skulle återkomma (jag åker dit imorgon igen), det var en felkod han var tvungen att kolla upp (jag kollade själv felkoden på nätet,…[Läs mer]

  • Japp, i tråden som Lustgasen länkade till så fanns också en länk till STCS-tråden.

    Med lite tur hinner jag titta på det imorgon.

    Anders Olsson

  • Toppen! Det verkar vara exakt samma fel. Jag skall leta reda på den lille rackaren och se ifall det är där det hänger.
    Funkar bilen även med c-lås reläet bortplockat, eller har det nåt med larm och startspärr att göra också? Ta mig in i bilen kan jag ju göra med nyckel, bara jag kan larma av med dosan och bilen startar medans jag fixar reläet.

    An…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng