gul-kalle

  • Hej

    För att genuppta det här ämnet, söker jag en uppsats vä och hö framlykta til trubbnos. Gärna i ok brukskick, behöver inte alls vara i nyskick.
    Kan gärna bytes plus evt. mellanlägg i USA sats om man är nyfiken på hur dom ser ut på en OG 900 i sveariket.
    Hör av er..

    mvh
    GK

  • Hej

    Ville bara lägga till att en hockeypuck fungerar utmärkt ochså.
    Spicka ner den tills den passar mellan dom två halvorna, borra hål i den före.
    Två styck m6 40mm bultar träs så igjenom hela mojängen och så tightar man ner muttrarna och så kör man.

    GK

  • Istället för att lägga inn mitt ärfarande i den gamla tråden, puttar jag dom inn här.

    Oftast är det växelspaksknutan som går isär, och växlingen går trått intill det går inte alls. Om du har den gamla typen knuta, funkar inte det här trikset.
    Har du den med gummimellanlägg, kan du stripsa dom två halvorna isammans. Enkelt som det. Okänt om bi…[Läs mer]

  • Va bra! Den här länken går ner med jämna mellanrum, så spara på den om man kan.

  • Caddamotorn och lådan är ju så enorm att det spörs om man kan hånka inn den i det hela taget. Allt går med vilja och våld, men det frågs vel ochså på plånboken.

  • gul-kalle svarade på ämnet 900 kombi i forumet OG900 11 år, 7 månader sedan

    Rodder76 wrote:
    Klicka på bilden för större!

    Genibygge! Ser ut som om man har kapat bakluckan från en cc och andvändt infästet från denna, nån som vet?

  • Om tyget är fint kan man fuska lite med skruvar eller annat dylikt;) Grundet för släppet är att limmet äter upp skummet med tid. Att forsöka limma utan att skrapa bort allt gammalt lim, upplöst skum och mustigt takfiber funkar tyvärr inte i längden.
    Mao. ett långt pet-jobb som kräver taket ur, nogrann förberedning och tungan rätt i munn.
    Jag ha…[Läs mer]

  • SaabAero wrote:

    Pysandet vid laddtryck…
    vacumburken för ventilationen

    Efter att du har kollat noga i motorrummet:
    Titta noga på alla slanger som hör till under instrumentbrädan på höger sida…på min hade en hoppat av og jag hadde märkvärt pysande under tryck. Dom här slangorna regulerar ventilationsystemen och viss du inte hör pschhh lju…[Läs mer]

  • Ditto på tjuvluften…min varvade helt enormt på tomgång, dubbelkollade och smorjade tomgångsmotorn till ingen verknad. Fann däremot flera slangor med hål i, da ordna det sej.
    Tjuvluft i dom här motorerna ger seg utslag i allt från hög tomgång till ryckig gånga och bara bastryck när man vill gasa.

  • walle wrote:
    …jag har lagt ner i dag med fyllning av ac exackt 202300kr har kvitto på allt
    vad som driver mig?

    Jag satte morronkaffet på tvären i halsen då jag läste det här…kosta inte en 84a aero omkring så då den va ny?

    Walle, det är en underbar vagn du har mekat där och ett fantastisk jobb.
    Inte vet jag va som driver dej men mata på!

  • Hej Elvis,

    Jag hadde nästan likadant problem förårsakad av en lös kontakt til soppapumpssäkringen, har du kollat i säkringslådan? Mycket skumt där om man inte passar på det. Elfel i dom här bilarna ger seg utslag i många förskjelliga symptomer som inte alls verkar va elektriska vid första ögonkast.

    Kalle

  • Ingen import tyvärr, jag bor i unaiten. Jag minns at at jag justera o2 värdet til 0.5v för ett år sen, dags att kolla igjen. Antar att viss tändmodulen trasar är det ingen att göra än att byta? Jag börjar luta åt tändmodul evt. koppling mellan denna och pumprelät, nånstans där inna finns felet och jag ska suse mej ha det här skrammelet på…[Läs mer]

  • Aha visst och det är det som är så himla frustrerande. Det kan va allting. När den går så går den mycket bra. Min 78 är en USA version och har brytarlöst, vart sitter modulen nånstans? Ska prova med tolv volts lampa på soppapumpen tills den pluddrar och pajjar igen, så får man se.
    Tack,

    Kalle

  • Står i noll inntils den tänder…vicken del kan det va då?

  • Mycket fint tack, har haft mycket skoj med den här bilen. Lite fuskande/stopp problem nuförtiden som begränser lyckan. Viste sej at det övernänmda problemet var för att generatorn inte var tilkopplat.

    Kalle

  • Står i haynesmanualen att man kan sätta på en stor bricka under en vänstergängat mutter på pumpaxeln. Bända så på brickan tills pumpen lossas. Det här hjälper givetvis bara för demontering.

  • Okay,

    Nu är första åkturen sedan bytet nära! Har bara ett lite problem, det är att det går inte att stänga av motorn. Den startar och går ganska normalt (väl, lite ruskigt men nya pluggar är på väg) men när jag vrider om nyckeln til AV, går motorn vidare som om inget hänt. Varvräknaren går til noll och ampereljuset tänder, men motorn taslar vid…[Läs mer]

  • Jaha, då har det hänt lite i mitt garage senaste.
    Bytesmotorn är äntligen bogserad inn, men inte utan drama.
    Dom indre knutarna föll sönder självklart. Två gånger.

    Stålomspunnen bromsslang bakut och framåt, etter bromsluftning (tryckmetoden med cykelslang strammat över reservoiren fungerar kanon) är pedalen stenhård. Enklaste viset att lufta kop…[Läs mer]

  • Man kanskje lurar på varför bilen är nedplockad…
    Jag kjörde bilen några veckor tills jag trodde toppackningen var slut.
    För det var den svårstartad och ville inte gå på alla fyra för den blev varm.

    Oavsett lack det vatten från pumpen, och tempen var uppe i det röda för termostaten öppnade sej när den va kall.
    Inte bra för en B-motor!
    Plocka…[Läs mer]

  • gul-kalle svarade på ämnet i forumet gul-kalle 14 år, 6 månader sedan

    Förlåt!

    Va inte meningen att trådkapra! Jag har flytt alla mine bilder till min nya tråd.
    Anton, håll oss informerat!

    Kalle

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng