hakan_f

  • Det stämmer att man måste serva dem själv speciellt som jag har bilen på en ö i Stockholm skärgård. Ingen mek här i närheten. Dessutom är det ju lite roligt att klara det själv.

    Ja, det är en 900i från 1987. Det var vid en kallstart det hände. Hade kört bilen dagen innan. Jag har servat den själv med nya tändstift, luftfilter etc men inte stä…[Läs mer]

  • Och hur gör jag det. Måste jag lämna in bilen eller kan jag göra det själv?

  • Hände något konstigt idag. När jag startade bilen small det till och sedan dog motorn. När jag försökte igen tände den men dog direkt igen. Upptäckte att den svarta gummihuven på spjällhuset hade hoppat upp. Det är en 900i med insprutning. Satte dit den igen och sedan gick bilen som vanligt.

    Vad kan vara orsaken till detta? Bör jag vara rädd a…[Läs mer]

  • hakan_f startade ämnet Byta kylarvätska i forumet OG900 1 år sedan

    Hur gör jag bäst för att byta kylarvätska? Var tappar jag ut den gamla vätskan? Hur gör man för att spola ur systemet? Vad bör jag tänka på? Hur mycket kylarvätska går det i?

  • Jag har ärvt en SAAB 9-3, årsmodell 2000 som har gått 6000 mil. Problemet är att den står i Nässjö, 35 mil från Stockholm där jag bor. Problemet är också att den är avställd och obesiktigad sedan 2016. Har dock stått i varmgarage sedan dess. Enligt trafikverket måste den besiktigas i Nässjö omedelbart efter den blivit påställd.
    Vad gö…[Läs mer]

  • Är det någon som provat att byta strålkastarnas H4 lampor mot LED? Måste väl fungera. Vilken typ har ni köpt i så fall?

  • Så var det man gjorde ju. Vet inte varför jag glömt bort det. Tack för tipset.

  • Vet inte varför men själva sittdynan därbak har fastnat. Man lyfter den väl i framkant först och sedan lyfter man upp hela dynan i bakkant innan man kan fälla ryggdelen. Men sittdynan sitter ordentligt fast. Vad kan man göra? Vad är det som håller den fast och hur lösgör man den?

    Själva vitsen med en combicoupe är ju att man kan lasta mycket…[Läs mer]

  • Ni har ju faktisk helt rätt. Jag bytte tändmodulen och tändstiften och sedan startade bilen hur lätt som helst. Jag som hela tiden trott att felet måste ligga i bränsleinsprutningen.

    Jag får tacka så hemskt mycket för goda råd. Det är ovärdeligt att ha ett bra forum att rådfråga när man har problem med bilen.

  • Tror ni det kan vara luftmängdmätaren som gör att motorn dränks med bensin när man försöker starta? Kan ju knappast vara tändmodulen. Räcker med ett par varv på startmotorn för att det ska rinna med bensin om tändstiften. Någon som har haft samma problem?

    Luftmängdmätaren har nummer 0438120071

  • Inget problem med bränslepumpen. Den fungerar. Problemet är att motorn dränks i bensin så fort jag försöker starta den. Börjar misstänka luftmängdmätaren. Det är ju den som ska fördela ut rätt mängd bränsle till de fyra cylindrarna. Kan det inte vara något som hängt sig i den så den sprutar ut för mycket bensin till cylindrarna?

    Kan…[Läs mer]

  • Runmarö i Stockholms skärgård.

  • Nu har jag provat kallstartventilen. Fungerade som den borde. Sprutade bara ut bensin när man försökte starta bilen och med elkabeln ansluten på den. Annars helt tät.

    Hur vet man om tändmodulen behöver bytas? Jag får gnista på alla stiften så det verkar OK. Kan det trots det vara problem med tändningen?

  • Den tanken har slagit mig också efter att ha läst om K-jetronic. Jag provade men bilen startade inte, åtminstone inte innan batteriet tog slut. Nu står den på laddning.

    Men om ventilen läcker så kan den väl göra det även utan ström inkopplad. Kanske skulle prova att byta den. Finns den att köpa? Hittar den inte på SAAB klubbens reservdelslager.

  • Det hörs ett klick från ett relä och ett vinande ljud ett par sekunder efter jag vridit på tändningsnyckeln. Förmodar att bränslepumpen fungerar.
    Jag har gnista på alla tändstift.
    Den stora skivan i mängdmätarhuset är helt stäng i sitt övre läge. Det går att med fingret trycka ner den någon centimeter. Förmodar det ska vara så, eller?

    Bilen stå…[Läs mer]

  • Luftmätarskivan är helt stängd, dvs den är i sitt övre läge.

  • När du säger ta bort slangen till insuget menar du då den stora svarta enheten som sitter fast med slangklämmor i bägge ändarna?

  • Jag har använt den till och från hela vintern. Kör året runt. Problemet är att den inte startar. Har nu kollat alla tändstiften. Finns gnista på alla. Betyder väl att att jag kan utesluta tändsystemet.
    Tror inte att det är fel på bränslepumpen. Den tänder till något i början efter att stått över natten, men dör snabbt. Verkar som den snarare får f…[Läs mer]

  • Har en SAAB 900i med bränsleinsprutning från 1987. Har gått som en klocka under många år men nu vägrar den att starta. När den har stått ett tag tänder den om jag försöker starta den men stannar snabbt. Efter det verkar det som den får för mycket bensin och vägrar helt om den inte får stå ett tag och antagligen torka upp.

    Vad kan det vara för fe…[Läs mer]

  • Det där handlar om problem med bränsleinsprutningen. Hade liknande problem själv i min 1987’a. I min var det styrtrycksventilen som behövde bytas. Efter det har den gått som en dröm.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng