hans s.

  • Det litteraturförslag jag har är http://www.bokus.com/b/0912656468.html Detta är en bra grundläggande bok.
    /Hans

  • Jag tror det är så här efter egna erfarenheter, väghållning är en icke kvantifierbar känsla, faktiskt väggrepp är kvantifierbart då man kan mäta maximal kurvhastighet etc. Moderna bilar har oftast bättre väggrepp än en 96a men man känner det inte så, man får inte samma respons från bilen. Med den moderna bilen kan man klara ut otroliga situatio…[Läs mer]

  • För snart 10 år sedan hade jag en 9000cse -93, jag tänkte sätta dragkrok på den men avstod då saab ville ha ca 4000:- för någon slags omkoppling av ACC:n för att bilprovningen skulle godkänna installationen. Kan vara värt att kolla i förväg.

  • hans s. svarade på ämnet Lutbad i forumet Off Topic 11 år, 6 månader sedan

    Detta att blästring försvagar anser jag vara en myt tills någon beskriver det vetenskapligt! De möjliga orsakerna jag ser är: 1. Friskt material avlägsnas vid blästringen, frågan då är vilken utrustning och blästermedel man använder. 2. Ytan tar härdning och blir spröd.
    Jag sökte info om detta när jag efter att ha blästrat en MC ram blev varnad…[Läs mer]

  • hans s. svarade på ämnet Lutbad i forumet Off Topic 11 år, 7 månader sedan

    Jag har också testat denna metod också med bra resultat. Skilnaden är att jag haft armeringsjärn på pluspolen. Jag hittade info om detta på följande sida: http://antique-engines.com/electrol.asp

  • Jag hade en 2kg släckare monterad stående mot hjulhuset vid sidan om paperskorgen på en av mina V4or. Kommer jag ihåg rätt så fick jag lossa släckaren innan papperskorgen kunde tas loss.

  • Största och mäst uppenbara skillnaden är att det inte finns någon agregataxel på H-motorn, det är axeln som driver fördelare, vattenpump och oljepump. Man ser skillnad på att H-motorn har en gjuten ventilkåpa där fördelaren sitter framtill och att det finns en remdriven vattenpump. Infästningen mot växellådan är lika, men H-motorn är lite längre…[Läs mer]

  • hans s. svarade på ämnet Weber på 2T i forumet SSR 11 år, 9 månader sedan

    Frågan Kvarstår, varför är inte Webern lämplig för oljeblandad bensin?

  • hans s. svarade på ämnet Weber på 2T i forumet SSR 11 år, 9 månader sedan

    Nu tändes min nyfikenhet, varför kan man inte använda en Weber till oljeblandat?

  • Vad gäller olja skulle jag göra min normala procedur med gamla okända motorer: Öppna ventilkåpan och se så det inte är för tjockt med avlagringar där, för i så fall skall man helst plocka ner motorn och rengöra. Byta filter, hälla i billig olja, varmköra ordentligt, byta olja och eventuellt filter(billigt filter är OK vid kort användning) om…[Läs mer]

  • Hej,
    Det är skillnad på hur mycket ström som passerar kolen på en växelströmsgenerator och en likströmsgenerator, på en likströms generator genereras strömmen i rotorn och måste passera genom kolen som dessutom växlar mellan olika poler vilket också sliter. På en växelströmmare passerar endast magnetiserings strömmen kolen till rotorn, dessa li…[Läs mer]

  • Kolla kompressionen i motorn, kan vara en ventil som inte stänger riktigt.
    /Hans

  • Jag tror att det är en 8 ventilers motor med K-Jectronic Insprutning, dessa har två system för bränsletillskott vid kallstart. Tillskottsventilen sitter på insugningsrörets spjällhus. Ventilen öppnar bara när man kör på starten, strömmen som öppnar denna passear en termotidkontakt som ser till att ventilen inte öppnar om motorn är varm eller man…[Läs mer]

  • Håller med om att Aero X är snygg och borde seriebyggas. Hur svårt kan det vara? Det verkar ju rätt så uppenbart att konceptbilen är byggd på en GM Y-Body (Corvett eller Cadillac XLR) stomme så annan plast kaross, inredning, instrument och annan motor med fyrhjulsdrift och så är man färdig!
    Det var inte bättre förr i tiden, gämför bara service i…[Läs mer]

  • Ja, -71 var sista året 99an hade enhetlig design, sedan kom ju gummisofforna och holkarna på framskärmarna.

  • Om det är så som jag tror att du menar så är det kåpan med motorfäste du menar, isåfall skiljer det mellan 4 och 5 växlat. Man kan inte använda en kåpa från 4 växlat till en 5 växlad låda, det är ett litet ”öra”, ca kl 7 set framifrån, på den 5 växlade. Har man fel kåpa på en 5 växlad rinner oljan ut, hur det fungerar tvärt om vet jag inte.
    /Hans

  • Jag fick en gång kommentaren att ”synd att det låter så mycket från de rostfria annars skulle det varit bättre” från en bilprovare. Är det någon som vet om det är så eller har erfarenhet, det är bara en tidsfråga innan mina behöver bytas.

  • Jag hade en Cheva pickup med V8 och den hade bara syresensor på ena grenröret. Detta skall ju inte vara några problem så länge bränslet fördelas jämt mellan cylindrarna.

  • Jag kan inte se att det borde inte vara några problem att ta tillbaka en skrotad bil varken för skroten eller den som skall ha tillbaka bilen. Skroten kan ju sälja karossen som reservdel, resten borde ju vara som när man importerar en bil från icke EU land med avgifter mm.
    /Hans

  • Med mina halvgamla bruksbilar vet man ju oftast vad som är i riskzonen för anmärkning men ibland blir man glatt överaskad där också som i fjol när jag slapp anmärkning på trasigt halvljus! När jag efter att fått ett blankt papper och naturligtvis ser ut som en fågelholk i nyllet berättar killen att det hade lagt av på väg in i hallen och när…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng