icecream

  • Gör en ac-service med tryckprövning. Oringarna vid torkfiltret kan behöva bytas alt torkfiltret.
    De e där det brukar läcka lite. Gjort så på 4 av familjens exemplar.

    Min 00 har fortfarndee originalgrejjerna som e täta, peppar peppar. Påfylld senast 2005 enligt dekal i motorrummet.

    Annars får du väl kolla bussningarna i bakvagnen som är det mes…[Läs mer]

  • @StefanM wrote:

    det finns en ”lucka” under baksätesdynan och jag tror man kan få bort kabeln men nå mer är det inte. Utvecklingsavdelningen hade nog kräftskiva den dagen som det där hålet ritades ut…………….Det är lite ”off” från armaturen så att säga…………
    Vanliga fel vet jag inte, det enda som kan göra att det visar fel är om man m…

    [Läs mer]

  • Slangarna ÄR stenhårda så det ska vara så. Men man brukar ersätta dessa med bensinslang som tål att doppas i soppan om man bara byter själva pumpen i armaturen.
    Höll monteringsringen för din misshandel?

    Ny O-ring till hålet i tanken behövs alltid då den som satt under pumplocket alltid sväller och blir för stor när man lossar den.

    Och skaf…[Läs mer]

  • Har du vägarna förbi norra stockholm kan du hämta upp en som jag har över.

  • Om siden inte kommer från exakt samma modell, motor, låda, AC/acc osv så måste den programmeras om=TechII.
    Sätts en sid från turbo i en i-kärra så funkar inte saker som det ska alt. inte alls.

  • Och varför just det. han har ju ingen turbo.

    ja har plats o kunskap o rätt utrustning för detta. Bytte lådda i carporten förra våren utan rätt verktyg. 2 kvällar gick åt.

    Rosersberg har vi ett hobbygarage i.
    Fast första prio är ändå att hinna måla klart hemma. Knappt 2 veckor kvar på semestern.

  • Sen är de övre axiallagren inget underverk i slitstyrka heller.
    Kolla infästningen till styrväxeln samt bussningarna på de långa styrstagen som sitter i styrväxeln.

    karossens/ramens bussningar till krängningshämmaren blir ju också sletna och kan klonka lite.

    Oljud blir man oftast bara av med när allt e bytt, tyvärr.

  • Den släcks inte av sig själv. Lovar.
    En gång tänd, släck med TechII.

    Då får du samtidigt reda på om nåt e knas. Kan va skönt å ha när de kommer en mötande i fel fil.

  • Justering av växellägena.
    Alt byta växellådsfästet som sitter i bakre delen av ramen. Ett rätt enkelt ingrepp.

  • För att inte få fel värden på bl.a hastighetsmäter och färddator, samt undvika risk för kontakt mellan däck och kaross/chassi bör man tänka efter mer än 1 gång innan man skaffar nåt som ej funkar på bilen.

    Rätt dimensioner är, enligt min bok ja hade;
    185/65-15 på 5,5″/ET49 fälg
    195/60-15 på 6″/ET49 fälg.
    205/50-16 på 6,5″/ET49 fälg.
    215/…[Läs mer]

  • @CitroFrukten wrote:

    Test tryckte lite slangar med mera kom fram till att ingen var trasig.
    Kollade lite annat smått å gott.
    Kom fram till att det måste ha med bränsle att göra.
    så gick in i tanken igen och såg att min pumps nya slang hade expanderat av någon anledning. (troligt vist tål den ej bensin på utsidan av slangen)

    Ska bygga en egen lite…

    [Läs mer]

  • Hade det varit E1 så kunde jag acceptera det.

    Jag dissar både E85 och Diesel. Högre förbrukning utan någon som helst miljövinst samt driftstörningar på vintern, eller ökade utsläpp av cancerogena ämnen och giftiga partiklar är inget för mig.

  • @skymek wrote:

    Okej, då blir det till att byta båda löphjulen samt remmen.
    Remspännaren är det inget fel på så den får sitta kvar.
    Löprullarna kostar 500kr/st och remmen kostar 400.
    Så jag funderar på om det kanske kan vara värt att köpa begagnade rullar eller måste man köpa nya? Bilen har trots allt gått 23K mil.

    Köp ALDRIG beggade rullar.…[Läs mer]

  • Nummer 1 och 2 byts alltid samtidigt med remmen. Nr 6 är själva remspännaren. De övriga 2 är löphjul/löprullar.

    1;an håller aldrig mer än 1 rem.

    Remspännaren håller oftast bilens livslängd men kör man tills det rasar så kan den ta skada. Kostar bara runt 500 komplett med löphjul på mekonomen.

  • Det var lättare att göra än på 9000. Fast jag fick byta höger bakhiss innan och där sitter drivningen med popnitar.

  • Oftast bara muttrarna som lossnat. På Opelvis lossnar dessa ganska lätt. Använd gärna lite gänglåsning. Gjordes på alla 4 dörrarna på min när förardörrens ruta hamna snett förra sommaren. Självklart 1 timme innan nya ägaren skulle hämta den.

  • Kör du med rätt olja i servot?

    Alla og-ng900/9000 fram till halva året -97 kan ej köras med fel olja. Då uppträder sådant du råkat ut för.

    Finns på saab.

  • Jag har sett flera redan från -86 som har ABS så därför var min fråga rätt naturlig. Däremot vet jag ju inte vilka modeller som haft detta.

  • Nu vet inte jag var bränsleackumulatorn sitter, men den kan ju kanske surra lite.

    Har du ABS? Denna mackapär kan surra rätt ljudligt när du vrider på nyckeln.

    Då den drar lite ström så är som bekant og900 lite spänningskänslig.

    KAN vara detta.

  • icecream svarade på ämnet Avgasproblem i forumet OG900 7 år, 8 månader sedan

    Det är ju LH-sprut på den kärran väl, och då är det som på 9000, både motortempgivare och lambda som har stor påverkan.

    En del tror att vattentempgivaren i kylaren krånglar, men den styr ingenting i den härad vi pratat om i denna tråd.

    Alla saabmotorer, även de med vattentempgivaren i toppen har en motortempgivare som många förbiser vid felsökning.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng