jambo

  • jambo svarade på ämnet 900NG Bromsrör ? i forumet NG900/OG9-3 8 år sedan

    Hello StefanM,

    Du verkar vara en riktig ”Besservisser” när det gäller bromsar på 900NG, konstigt då att du
    inte använde den kunskapen att informera mig om läget när jag frågade, men var kvick med
    att kritisera och kommentera när jobbet var klart, ger personligen inte mycklet för sådan typ
    av inlägg.

    Mvh,
    Jambo

  • Howdy,

    Eftersom ingen svarade eller kommenterade detta mitt tidigare inlägg, så kan jag tillägga föjande,
    har nu tillverkat/ersatt/bytt sagda bromsrör, samt luftat bromsarna, besiktat (idag, 13-05-04) utan
    anmärkning, rullbromsprovaren visade perfekta värden.

    Vad som är intessant att veta är att dom längsgående, bakre bromsrör (på vänsta sidan…[Läs mer]

  • Hej,

    Har nyligen installerat/besiktat en 99:a med drag, och det är som SaabAero säger,
    man skall visa monteringsanvisningen, och den skall stämma med typskylten på
    draget, utan läslig typskylt kan du kanske få problem, monteringsanvisningen kan du
    få från tillverkaren, vilket du kan avläsa på typskylten.

    Mvh,

  • Hej Choffe1989,

    Intressant, nytt för mig, har som förtår själv skruvat mycket med sagda bilar, och har
    blivit farsinerad av instrument-problemen, se mitt tidigare inlägg.

    Skall beskriva ett annat fenomen som hände en tid tillbaka, började med att ABS-lampan tändes,
    vidare så slutade hastighetsmätaren att fungera, och till sist så var hela instr…[Läs mer]

  • Hej Essah,

    Som dom andra svarat, så är det hur många problem som helst med ”flipperspelet” på -94/-95:orna,
    har säkert ”lött” om ett halft dussin insrument, och ibland funkar dom en dag, en månad eller mera,
    ett lotteri, gör som mig och andra, installera en GPS uppe på instrumentbrädan så har du en fungerande
    hastighetsmätare, och SBP har inga ko…[Läs mer]

  • Emul,

    En viktig sak du inte får glömma är att det måste gå att föhandsgranska subjektrådarna, detta vid att ställa pekaren på tråden och se vad tråden innehåller, har sett på andra forum av den nya typ som du trummar så varmt för, att man måste öppna tråden för att se vad det handlar om, om detta inte går så är det stort steg tillbaka i utvec…[Läs mer]

  • Hello Emul,

    NEJ, NEJ, ta en paus nu, tänk efter, och använd ditt/era huvuden, verkar som om ingen har tänkt på nackdelarna, vad
    som händer är att vi förlorar en guldgruva av information,
    och får lära oss gå som små babys igen.

    Har ingen av er sett vad som hände på saab 900 forumet, hela databasen försvann, och därmed all information, g…[Läs mer]

  • Hello,

    Very well said, Ronnestrand for president !
    Känns bra att någon tar bladet från munnen,
    allt som glimmar är inte guld !

    Mvh,

  • Nello Vinkel4,

    Om du tycker så, då är väl allt ok, behåll/kör med dina gamla däck, och sluta gnäll, och det finns då väl ingen anledning att engajera oss anda med dina frågeställningar.

    Mvh,

  • Hello,

    Leta på tradera, samt blocket så hittar du dubbdäck, var lite aktiv så får du resultat. Här kommer ett exempel:

    http://www.tradera.com/SAAB-V4-Dubbdack-4-st-auktion_101135_124247454

    Mvh,

  • Hello,

    Har tyvärr allt för många bilar, men har inte hjärta att sälja mina kära barn, alla fick inte plats i stallet så 2 av klenoderna (96:or) får tillbringa vintern i sitt ide utomhus.

    Har själv en fastighet i Afrika och åker dit för att fira helgerna, och kör då Opel (inga Saabar finns där).

    Ha det så bra, och med hälsningar om ett Gott Nytt År.

  • Per,

    Med lite ansträngning och insiativ så är det inga som helst problem. Googla så hittar du, finns gott om dom (82-profil), köp från England, eller Tyskland, till och med dackonline kan skaffa fram dom, inga som helst problem, dubbat kan vara lite svårare, men friktionsdäck har både Michelin, Pirelli, Vredestine, etc. om du måste ha dubb, så…[Läs mer]

  • Hello Kotten1,

    Om du kommer åt det ”gamla” forumet så finns alla detaljera uppgifter om ditt problem, som du kan tänkas behöva.
    Orkar inte börja om, och skriva om alltihop igen.

    Det är inte bara denna information som vi gått miste om, tycker personligen att det är ytters ”slarvigt” gjort av ”Sticky” att inte se till med att överföra databasen…[Läs mer]

  • jambo svarade på ämnet EMS 1973 i forumet 90/99 10 år, 7 månader sedan

    Bengt,

    Här kommer svaret, skall inte gå in på allt för mycket detaljer om elecroniken, utan försöka att summera på ett förståligt sätt.

    Vredet på styrdonet används till att justera styrningen av insprutningsmängden till insprutningsventilerna. Om jag inte tar fel så är det 15 hack (knäpp) på vredet, och fullt motsols (vänster) är +-0, detta om…[Läs mer]

  • Hello,

    Har haft exsakt samma problem på min -94 900ng, 2,3. Oljan kommer från ventilkåpan där fördelaren sitter,
    och rinner efter fördelarhalsen och droppar ner presis som din bild visar.
    Vad jag gjorde var att lyfta på ventilkåpan, fyllde infästningen (spåren som håller fördelaren) med flytande packning
    (blå), skruvade tillbaka kåpan, och v…[Läs mer]

  • Hej Weddie,

    Att spolarpumpen på den här bilen pajar är ett vanligt fel, har nyligen själv bytt, och det är som Icecream säger, demontera plasten/innerskärmen vänster hjulhus så kommer du åt pumpen, själv köpte jag en ny till min på eBay Motor för dryga 100-a lappen inklusive frakt, så det är ingen större utgift, lite bökit att få bort plasten o…[Läs mer]

  • Hello Örnen,

    Drar samma slutsats, dvs att det är något problem före instrumentet, har kollat jordpunkter, mätt resistans i kablar, använt electronik-rengörning, tittat efter ärgningar, inspekterat kontaktstycket med lupp, men har inte hittat något som ser skumt ut, saken är att jag inte kan mäta när det börjar bli ”flipperspel” för då kör jag no…[Läs mer]

  • Hello Gurason,

    Hade samma problem som du beskriver, plockade ner förgasaren,
    rengjorde, och installerade nya packningar, och voila, bilen
    blev en ny körglädje, jobbet tar bara 1 timme, och kostnaden för packningssatsen är minimal.
    Har du resurserna så gör som soulmannen rekommenderar, byt förgasare, för mig räcker det med en förgasarr…[Läs mer]

  • Hello Stefan, och alla andra,

    Håller med dig till viss del, är inte enkelt att hitta felet, detta på grund av all elecronik, har själv kämpat med detta i 2 år tid och ännu inte kommit i land, har lött om alla inkommande (power) pinnar, bägge sidor, och som du säger, funkar i ett tag och så börjar eländet igen, men vad som samtidigt är interssan…[Läs mer]

  • Onskan,

    Tackar för den länken, skall gå vidare och prova detta.

    Mvh,

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng