jellybear

  • Din bils färgkod står någonstans i bilen. På min -88 stod det på en skylt på balken över reservhjulsbaljan!

  • Händer det oavsett hur mycket bensin du har i tanken? Och är det någon skillnad på hur snabbt du kör, hur skarpt du svänger o.s.v.?

  • Jag tycker det luktar igensatt kylare, det är tyvärr inte ovanligt på våra bilar och spoling (hur gick du tillväga med den?) funkar bara när det är lite färskt skräp i systemet.

    Att motortempen är OK när kupévärmen är på är helt normalt, då ”tömmer” man ju kylsystemet på värme dem vägen men så fort du stänger av kupévärmen så har ju v…[Läs mer]

  • Jag har handlat på däckonline 3ggr och är mycket nöjd.

  • Om kylaren aldrig blir varm (inte ens ljummen?) har du ingen cirkulation i systemet.

    Annan dubbelkoll: Är det tillräckligt med kylarvätska i bilen?

    Vild gissning: Du har inte monterat termostatet upp- och ner?

    Plocka ut termostatet helt och se vad som händer för att med säkerhet utesluta att d det är den som är boven.

  • Varmkör bilen, känn sedan på kylaren handflatan. Är den jämnvarm överallt? Om den är kall har du ingen cirkulation (prova att ta bort termostatet helt för att utesluta det), är den varm på vissa ställen men svalare på andra är det delvis stopp i den.

  • Du säger inte om du har rn bil med eller utan katalysator, men det låter som typiska I8-kat-problem.

    Kolla här:

    viewtopic.php?f=7&t=2445

  • Rostkyddsbehandling alltså?

    I Stockholmstrakten finns ju rostskyddsmetoder (i Vinsta).

  • @StefanM wrote:

    88-90 har två lika wirar bak och de har väl? inte den justering som de senare wirarna har. Varför de senare 91-93 har olika höger och vänster kan jag inte svara på, nåt fäste kan ju vara spegelvänt eller nåt annat.

    Det stämmer att det skiljer 88-90 mot 91-93 (eller var det 88-89 och 90-93? Jag är osäker). Vad jag minns från Haynes…[Läs mer]

  • jellybear svarade på ämnet Uppgiven SAAB-entusiast i forumet OG900 5 år sedan

    Det är klart att 5300:- känns dyrt på en bil som du en bra försäljningsdag kanske kan få det dubbla för.

    Men vad är alternativet? Köpa en nyare och dyrare bil där 5300 inte ens räcker till nya skivor och klossar runt om på verkstad?

    Det jag försöker säga är att även om det känns dyrt och surt så blir det bara ännu dyrare och surare med en nyare…[Läs mer]

  • jellybear svarade på ämnet 900i -88 i forumet OG900 5 år sedan

    @morsole wrote:

    OM du har en tidig 88, med avgaskrav max 3,5%, kan du med fördel bygga om till systemet som satt på modellen innan kat’en kom.

    Nja, kravet CO<3.5 gäller hela 1988.

    Det fundamentala problemet är att B201 (8-ventilersmotorn) konstruerades innan katalysator, lambdareglering och elektronisk motorstyrning var påtänkt så lambda…[Läs mer]

  • jellybear svarade på ämnet 900i -88 i forumet OG900 5 år sedan

    Jag sätter pengarna på att trådskaparen har en 8V med katalysator, dessa har ofta just den typen av fel…

    Om det är så finns det tyvärr ingen patentlösning, ryckiga 8V-kat har diskuterats ofta på det här forumet utan att någon knäckt gåtan.

  • Storstad är dyrare än småstad, det är ett faktum. Dock skiljer det mycket mellan olika bolag så det är värt att kolla runt. Dessutom kan det bolag som är billigast för mig vara det dyraste för dig, så man måste surfa/ ringa runt själv och kolla…

    På min 9-5a erbjöds jag allt mellan 5500 och 20000 i helförsäkring…

  • Hej och välkommen till forumet!

    Vanligt fel är igensatt kylare. Det är lätt att kolla: Varmkör bilen, känn sedan över hela kylaren med handflatan: Är den jämnvarm överallt? Om inte är den delvia igensatt.

    Andra grejer att kolla: Hur ser kylarvätskan ut? Går den elektriska kylfläkten igång som den ska?

    En nödlösning för att köra en bil med d…[Läs mer]

  • Slavcylindern brukar läcka om den mår dåligt, så antagligen är det inte den.

    Den stålomspunna kopplingsslangen kan det vara, men den är lätt att kolla: låt en kompis tycka ner pedalen medan du håller slangen mellan tumme och pekfinger. Känner du att den expanderar är slangen kass.

    Är det inte slangen är det huvudcylindern (mest troligt). Til…[Läs mer]

  • Högre ET = fälgarna hamnar längre in (7mm i ditt fall). Om det funkar eller inte låter jag vara osagt. man kan dock sätta på 7mm spacers för att få ut de nya fälgarna så de hamnar på samma plats som de gamla. Kostar några kronor dock och kan även kräva längre hjulbultar.

    Glöm ej heller navhålet, vad har det för storlek? ET och buktcirkeln må pa…[Läs mer]

  • @morsole wrote:

    Du kan ju lätt och billigt byta lambdan; skicka efter på ebay och du kommer billigt undan. Lite is i magen och du kan ta den från Kina med, men jag har skickat efter från ebay då jag såg att priserna var bra för lambda med hel kabel som passar direkt.

    Mvh Johannes

    Innan du byter lambdan eller LMM så försäkra dig om att du inte h…[Läs mer]

  • @T8special wrote:

    Du menar mellan, 30 och 87?
    det har vi gjort, då fungerar det,,,,
    jag funderar närmare vad som styr relät och hur.
    Jag hade en fundering om det är manövern till relät som inte fungerar.

    Ah, jag förstod det som att du höll på att felsöka hela bilen just nu och inte bara reläet… 😉

    På dessa detaljer går jag tyvärr bet…

  • @T8special wrote:

    Jag funderar att sälja bort en av mina T8-or, men nu vill den helt plötsligt inte starta.
    (som om den anar något) 🙄

    Jag hade tidigare strul med pumprelät, så vi bytte ut pumprelät mot en från en 8V 900i.
    och det har fungerat klockrent,,, tills nu.
    När man vrider på tändningen så startar inte pumpen,
    om någon vet, kan jag få…

    [Läs mer]

  • Börja med att läsa ut felkoder innan du byter delar på måfå!

    http://popeye.rty.nu/2002/felkoder.htm

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng