johannes

  • Hej, tackar för det. Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg. När jag skrev spacers tänkte jag på adapterspacer. Från v4ans udda 5/170 till något mer vanligt.

    Tar även tacksamt emot tips om firmor som breddar fälgar fortfarande.

  • Söker breddade plåtfälgar till Saab V4. Spacers kan också vara ett alternativ.

  • Det är det troligen ja :D. Men det vore förstås lite kul att sätta ihop den här med 1700 kolvar osv. Iofs utesluter ju inte det ena det andra. Jag skulle kunna stoppa i en motor under tiden jag grejar med den andra. Har du någon liggandes? 😀

  • Hej,

    Av olika anledningar har det blivit stående tyvärr. Motorn är ur, men längre har jag inte kommit för tillfället. Det blir lite trixigt utan garage, och utan tillräcklig kunskap. Jag behöver plocka ner motorn, men jag har svårt att bedöma vad eller vilka grejer som är bra/dåliga.

  • Snyggt jobbat!

  • Va roligt. Alltid kul med lite historia! Mätarställningen är runt 6000 nu så då har den ju gått en del i alla fall. Kul att han åkte till Kiruna och hämtade bilen :D. Var en trevlig prick. Då är det antagligen ’firman’ han hade den inne hos som har målat ventilkåporna. Det behöver ändå göras om nu igen, så kanske ska måla dom svarta igen då.

  • Aha! Det sitter minsann sådana Michelindäck på. Har du ägt bilen, eller jobbat på den? Skoj i sådant fall, berätta mer :D. Var hände detta. Vet att den gått långt uppe i norr innan typ Kiruna/Gällivare? Minns inte om den kom neråt vid ägarbytet 2006, eller om det var 2011. Nu är den i alla fall i Härryda utanför Göteborg. Förra ägaren sa att mot…[Läs mer]

  • Hej, tackar för de råden. Blir ny tändinställning och allt det där när eller, kanske om jag får ihop motorn igen efter haveriet. Angående fläktremmen så var jag inne på att den möjligen slirade på vattenpumpen, men just nu spelar det ingen roll. Det blir ny kortare fläktrem.

    I övrigt lite villrådig om vad jag ska ta mig till för tillfället.…[Läs mer]

  • Jag hann inte riktigt kolla på toppen, då regnet vräkte ner varannan sekund idag. Men av det lilla jag såg, så kunde jag inte se något konstigt (med mina otränade ögon förstås). Får kika imorrn då vädret ska vara bättre och ta lite bilder.

  • Ajdå. Det var väl lite som man kunde misstänka. Skruven som tidigare i tråden gjorde ett besök ner i cylindern är förstås boven i dramat.

    Garage och motorstativ hade varit gött.

  • Uppsnyggade lyktglas monterade. Drog inte så hårt för tillfället, jag vill låta epoxin härda ordentligt samt så är plasten i fästena skröplig, så det går helt enkelt inte att dra så värst hårt.

    För och efter bild:

    Efter det grävde jag fram min komptestare, äkta biltema, för att mäta upp cylindrarna. Men vi börjar med en liten teaser:

    Hmm.…[Läs mer]

  • Tackar! Ja, förgasare är kul att jobba med, men för att få det gå riktigt bra så behöver man nog införskaffa en hel del kunskap + erfarenhet.

    Startade upp bilen idag, och den verkar gå väldigt ojämnt samt känns inte som den vill gå på tomgång, troligen hände nåt dåligt när den överhettade senast. Kanske topp-packningen gick? Vad tror ni?

  • Inga förgasarfantomer som har en idé om vad problemen kan bero på?

    Vid sidan av detta så hittade jag i lådorna som följde med bilen lyktglas som förutom färgsläpp jag tyckte såg rätt OK ut. Efter en ordentlig diskning visade det sig dock att i princip alla skruvfästen var av. I alla fall på framlyktorna, bak hade klarat sig lite bättre. Jag…[Läs mer]

  • Har nu bestyckat förgasaren (Webe dcd 36/36) efter misabs tabell, men gick över något på huvudmunstyckena, då det ska sitta en annan kam i (enligt föregående ägare en snäll variant, har själv inte kollat vad det är), och efter som avgaset är lite upptaget + simons-system.

    Den går ’skapligt’ som jag tycker, men å andra sidan har jag aldrig åkt i…[Läs mer]

  • Ojoj, det var rejält kladdigt alltså! Men så tillfredsställande att göra rent sånt där.

  • Hände mig senast också. Jag har redan tagit för vana att alltid kopiera mina inlägg i typ notepad eller något innan jag klickar spara. Frustrerande helt klart! Hoppas det löser sig snart.

    Mycket trevlig tråd att följa i övrigt.

  • Ligger tyvärr en sån där slö 9-3 turbo X framför och blockar min provkörning.

  • Det blev lite mer gjort i helgen. Fick äntligen bytt förgasaren till den Weber DCD 36/36 som jag nämnde ovan. Jag ställde in mig på en lång dags skruvande och fipplande för att få grejerna att passa, men måste säga att det gick oväntat bra.

    Ut med den gamla!

    Skruvarna som sitter är för långa och tar i Webern om man inte monterar någon slags d…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng