johannes

  • Får ta det när det är åt det hållet!

    Bilen höll fram och tillbaka! Skönt det. Många fina bilar där. Min v4a var nog den fulaste på plats :D.
    Trevlig tillställning.

  • Tjo. Tyvärr försvann ju ett gäng poster här efter hacket. Men i korta drag så sitter bilen ihop, fungerar och blev godkänd i besiktningen. Jag har sen dess installerat ett simons sportavgassytem, bilder på detta kommer senare. Tyckte mig märka stor skillnad i prestanda efter detta.

    Tänkte ta bilen ner till Varberg imorrn för träffen där. Om nå…[Läs mer]

  • Ingen som vet om dessa två packningar ’behövs’ eller inte? (Övre vänster)

    Ser inte dessa på några sprängskisser, så det kanske var så att saab tyckte att dom skulle hålla en livstid, men pappret på min har börjat släppa.

  • Mest bara smuts eller 😀

  • Tjusigt! Hoppas få ge min v4 lite invändig kärlek efter allt motorstrul.

  • Kör hårt :D. PS. Avis på garaget!

  • Okej. Regnet avtog för en stund, så man fick passa på att ge sig ut och försöka fortsätta. Jag inser nu att jag inte läste det SonettIII skrev ordentligt, utan smörjde på klister även på insuget innan jag drog ihop det. Förstår precis vad du menade med passformen dock, tyckte det var bra svårt att få den på plats. Hoppas verkligen jag fick det hy…[Läs mer]

  • Ja, jag tycker man lär sig grymt mycket av att läsa projekttrådar!

    Fråga, håller på att slipa till förgasarfoten mm nu, och mycket riktigt var den ganska ojämn. Mellan förgasarhuset och gasspjället sitter ju nån platta av något material. På den plattan sitter det någon typ av papperspackning, som verkar sitta rätt hårt. Ska dessa tas bort och by…[Läs mer]

  • Tack för info! Ska kolla hur plan förgasaren är, och se till att slipa till den innan montage. Ska genast in och kika på din tråd. Alltid skoj att läsa dessa projekttrådar. Harvade igenom 55 sidor av Jannes tråd häromdagen.

    Förgasaren var skruvad på mer än en gång, det syntes lite överallt. Det satt påsmetat nån röd gegga på packningarna, men…[Läs mer]

  • Tackar för det. Jag tänker nog försöka kladda såpass mycket så man slipper luftinsläpp i insuget i alla fall.. då kan man justera förgasare till dödsdagar utan vettigt resultat.

    Topparna är numera färdigslipade i avgaset, körde ca 38-39mm åt sidorna och snäppet mindre vertikalt. Det är förstås inte som dom trimmade motornerna riktigt, men ändå…[Läs mer]

  • Angående förgasare så är min tidigare erfarenhet endast från min hoj, en Xj650, alltså en radfyra med 4 förgasare som ska trilskas med varandra. Tänkte att att en endaste förgasare vore lättare att få till. Men efter att ha läst andras erfarenheter om detta så är jag inte säker längre.

  • Det var ju ändå under några veckors tid 😀

    Bränlepumpen har jag redan bytt, det glömde jag att skriva. Även filtret är bytt. Backventilen till bromsarna tog jag bara loss och blåste igenom men tyckte den var tät åt ena hållet. Ska bli kul att skruva ihop den igen nu. Men har du/ni andra några kommentarer angående packningsklister för insuget?…[Läs mer]

  • Nu var det dags att plocka av topparna. Lossade först den ena, där jag tyckte mig höra att ljudet kom ifrån. Där såg det förstås fint och rent ut, inga problem där. Tusan också tänkte jag, problemet kanske ligger djupare ner i motorn. Men när jag lossade den andra såg möttes jag av följande syn:

    Där satt den lilla urslingenn. Lagom inbankad…[Läs mer]

  • Med nytt drev sattes sedemera motorn ihop och startades upp. Den gick precis lika bra/dåligt som innan, men nu snurrade åtminstone fläkt/generator/vattenpump med motorn. Och balansen var återställd!

    Nästa projekt var att fixa bromsarna. Hade förberett med nya hjulcylindrar och bromsbackar, och efter att ha läst runt lite här väntade jag mig först…[Läs mer]

  • Som vanligt så var jag ivrig när bilen skulle köpas, och ’glömde’ fråga förra ägaren en hel massa relevanta frågor. Men lite fick jag i alla fall veta om bilen. Den kom ner från Gällivare runt 2011, vilket förklarar att den klarat sig såpass bra från rost. Efter det har bilen rullat i Göteborgsområdet, och flyttade nu senast med ägaren till Ör…[Läs mer]

  • Hej på er,

    Ny på forumet/i klubben/saab-ägare (hade iofs en saab 9-3 sportkombi som tjänstebil för 10+ år sen).
    Alltid gillat veteranbilar, och har tidigare haft en hundkoja -63 och en taunus 17m 2000 (v6) -68. Båda två var jag tyvärr tvungen att göra mig av med pga flytt och utrymmesproblem.
    Hursomehelst, satt och spanade på blocket som ’man j…[Läs mer]

  • Aha. På mina ’halsskruvar’ sitter inga spännmuttrar, det finns inte plats. (Med halsar menar jag pos 39-40)
    Däremot på munstyckena som sitter över (vet ej vad dom kallas) sitter det spännmuttrar på båda, även om skruvarna har olika längd så får det plats. (Pos 42-43)

    Länkar bilden för att förtydliga vad jag menar:

    Det jag har kvar på min är…[Läs mer]

  • Hej Mats, tjusig kärra! Jag är ny på forumet/klubben/saabv4-ägare. Läste någonstans (i Jannes projekttråd kanske?) att du hade problem med att bilen dör vid imbromsning i t.ex. korsning. Lyckades du få löst det problemet? Har själv precis samma problem med min nyinförskaffade 78a (kommer egen projekttråd såsmåningom), men inte lyckats få lös…[Läs mer]

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng