john asplund

  • john asplund svarade på ämnet dekal i forumet 95/96 V4 6 år, 8 månader sedan

    I boken ”Rally Giants” Saab 96&V4 finns det en hygglig bild tagen näatan rakt från sidan på sidan 116. Men antar att man inte får scanna och lägga ut hur som helst?

  • Låter som rätt väg att gå för att få dom att se prydliga ut . Det finns ingen risk att bromsvätskan ”suger” in i plasten och ger otrevliga överaskningar efteråt?

  • Varken baklyktorna eller blinkersarna fram är i överdrivet bra skick, smutsen gör att de inte ser så bleka ut 😆

  • En liten måbra uppdatering utan att något mer har hänt sedan igår. En tidstypisk stereo är aldrig fel även i bruksbilen, med dagens möjlighet att köra musik via Fm-sändare från Mp3 spelare så har man ju fullt utbud på favoritmusiken utan att behöva trassla på med kassettband och svajjigt ljud. Stereon är en blaupunkt från gissningsvis mi…[Läs mer]

  • Dags för uppdatering, har i själva verket skrivit 2 uppdateringar tidigare men på grund av mer än lindrig klantighet så lyckdes jag radera dessa innan de begav sig ut i cyberrymden och låt oss säga såhär, jag har mer tålamod med rost än datorer….

    Tack för tidigare komentarer, att kontaktstycket var av så modern karaktär hade jag nog inte list…[Läs mer]

  • Den är inte så vacker att se på, mossan hade fått ett bra fäste under åren den stått avställd. Mina egna minnen av bilen sträcker sig fram till 2005 innan den lämnade byn och fram tills dess såg den ganska välskött ut, en riktigt prydlig vagn men nu var den forna glansen borta.

    Under huven såg det ganska bra ut, inte för mycket hemdragen el d…[Läs mer]

  • Tack för svaren. då kommer frågan på 10 poångsnivån…Finns det någon elektrisk tempgivare från någon annan bil som passar i toppen på en TT, alltså en givare som fortfarande finns hos reservdelskedjorna?

  • It´s been a while since i read it, but still it one of the book i remember the most from my childhood =)
    But to claim that a Valiant is a Cadillac…Fom an other angle, a Valiant Convertible is probably more rare in Sweden than a Cadillac Convertible of any give year.

  • Bra fråga, har inget bra svar på den..Dom saknar ju nummer och det kan ju betyda att det är eftermarknads iofs.

  • Hennings förslag var riktigt läckert. Med risk för att svära i kyrkan så tycker jag den har vissa linjer gemensamt med Toyotas ur-Celica, och det säger jag som beröm för det tycker jag är riktigt läckra bilar :duck:

  • Här är några bilder på mina Usa-speglar. Finns inget reservdelsnummer på dem så vitt jag kan se. Foten är kromad medans spegelhuvudet är i rostfritt. Böjen på foten är lite annorlunda än den svenska.

    En annan skillnad mot standardspegeln är att spegelhuvudet inte sitter med synlig skruv utifrån.

  • Ett enkelt sätt är att klippa av en cykelslang, fäst de lösa ändarna mot slanganslutningarna på kylaren och pumpa med en gammal hederlig pump. Om man har en stor balja att sänka ner den i är det ju att föredra men annars duger det att spruta på duktigt med såpvatten med en blomspruta.

  • Nu är det ju upp till tycke och smak, men vad gäller plåtsaxar rekomenderar jag den gamla hederliga modellen utan utväxling, vill man inte lägga ut 7-800 kr st brukar man kunna hitta fina sådana på loppisar för några tior och dom tål att slipas om =outslitliga. Saxar av ”Wiss”-typen luggar mest plåten och tålamodet.

    Gå sedan till en mekanisk ver…[Läs mer]

  • Jag helsvetsade allt, men när det gällde bensintanken kändes det säkrast att ha både livrem och hängslen så att säga. Idag hade jag nog sågat upp hela för att få ett vackrare slutresultat.

    När tanken väl är öppnad och rengjord är det i mina ögon riskfritt att svetsa i den, det var mer när man började såga i den som jag bad en stilla bön om att d…[Läs mer]

  • Första steget var en ordentlig rengöring, avfettning följt av 2 vändor maskindisk och hetvatten om jag minns rätt. Sedan sågade jag upp översidan, började i rundningen på översidan ocg tog så mycket som möjligt med bågfilen, sedan körde jag med ett löst bågfilsblad som tejpades för att spara händerna, det tog en stund och hade nog gått minst li…[Läs mer]

  • Jag öppnade min tank, sugröret i tanken sitter i en ”låda” och den var nästan full med rost, hade nog aldrig kunnat skölja ut den rosten oavsett sten skruvar muttrar och kedjor.

  • Ursprungligen stod nos för ”Not Original Supplier”, vilket på svenska motsvarar piratdel, men den betydelsen används inte på vår sida pölen.

  • 95an är kanske inte bort om all räddning, men den är nog ett sämre objekt iaf 🙂

    Den här 95an är sämre, fast en riktigt härlig färg har den

    Att se 93an ger lite känsla av Bruno Liljefors, (fast det håller nog inte riktiga konstkritiker med om)

    En krockad -67a

  • Tog några bilder idag på min egen lilla skogsskrot som fått stå kvar efter tidigare boende på fastigheten, för dåliga för att göra något av men trevliga att vila ögonen på ibland 😀

  • Nu vet jag inte om 93an har snarlik säkringsdosa som långnosen, men jag hade en del spökfel på min 65a och det var själva ”skenan” på baksidan av säkringsdosan som spruckit på flera ställen. Slipade rent ”skenan” och lade ett lager lödtenn på den och efter det har det inte varit några bekymmer.
    Kan ju vara värt att testa om inget annat hjälper.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng