jolin

  • Kommer jag ihåg rätt så gällde de gamla låsen med låscylinder i tryckknappen t o m 1974 års modell. Ingen aning om tillverkare.

  • Kolla längst fram på växellådan på högersidan om det sitter en liten arm. Den är till frihjulet. Jag har settl 99:or där plastkåpan vid tändningslås och växelspak varit bytt så att frihjulsmanövreringen försvunnit, men det suttit i v-låda med frihjul. Varför kåporna bytts vet jag inte. (Det här var på den tiden när det fanns mängder av dessa bil…[Läs mer]

  • Ser ju ut att vara i rätt hyfsat skick..

  • Jag har en fulltryckare automat 92:a sedan tre år tillbaka.

    Momentomvandlaren fungerar som en hävstång vid pådrag, så vridmomentet blir mycket bra. Dock måste trycket byggas upp i momentomvandlaren, vilket gör att om man trycker till på gasen blir det dels en liten fördröjning innan turbon kommer igång, dessutom en fördröjning innan man får full…[Läs mer]

  • jolin svarade på ämnet Bälteslås, trasig knapp i forumet OG900 4 år sedan

    Från 1991 kom ju 9000-stolarna, och då är bälteslåsen annorlunda.

    Jag vet inte vad som skulle skilja mellan 1989 och 1990.

  • Bilden finns i boken ”Saab – bilarna de första 40 åren” på sidan 47. Bilden du visar ser ut att vara scannad från boken. I texten står att det exporterades över 200 92:or till Marocko under åren 1952-1955, vilket var största exportmarknad utanför Europa. I bildtexten står det att den tvåtonslackerade bilen var firmans körskolebil (som synes står…[Läs mer]

  • jolin svarade på ämnet MHRF i forumet Allmänt 4 år, 6 månader sedan

    @Christian Haugsöen wrote:

    Mitt stora problem är fortfarande brukningsbegränsningarna. När de fixar en ”bruksclassiker”-försäkring så är jag intresserad.

    Det är mitt problem också. Jag nöjesåker sällan, utan tar finbilen för att göra bruksresan till ett nöje, när vädret är gynnsamt och jag inte behöver ställa ifrån mig bilen på något riskabelt st…[Läs mer]

  • @JohanH wrote:

    Hej igen,

    Är det korrekt att det fanns två manuella växellådor till OG900 -88, M5L och M5N, där M5L har lägre utväxling?

    Ja. Den lägre utväxlingen har en femma som motsvarar fyran på de fyrväxlade lådorna som fanns på en snikvariant med trubbnosfronten kvar. Det sades att det var för att kompensera för den klenare motorn sedan k…[Läs mer]

  • 15-tumshjul, inte sänkt, inte ens tärningar på backspegeln. Om det är någon inspiration eller inte får du väl avgöra – men här har du min 4-d og 900 (två år gammal reprisbild):

  • Ser ju ut att vara ett trevligt exemplar. Grillen är ovanligt fin, nästan alla icke-kromgrillar man ser har ju blivit svarta med åren, den här ser ju ut som ny.
    Väntar med spänning på hur det går med innertaket, 4-d sedan lär vara bökigt.

    Bara regskylten gör ju att det är en bil att vara rädd om! 😆

  • Är det handskrivet? Kan det vara ABS med extremt taskig handstil?

  • @bilomnibussen wrote:

    Hej! Är ju lite roligt att veta om det verkligen är originalmotorn i bilen. Jag har en 1970 års V4 med blå motor. Bilen är uttagen i september 1969. Om listan dyker upp kan jag jämföra med mitt motornummer.
    Mvh Jan G

    Min första bil (1986) var en 1970 års V4 med blå motor. Den var också uttagen tidigt på modellåret.

  • Det är växel 3 som inte går i – växling mellan 1:an och 2:an sker fortfarande.

  • Min otrimmade T16 aut drar runt 0.95 blandad körning. Det är mycket, jämfört med en T16 med manuell låda. Kan tänka mig att momentomvandlaren ger c:a 10% i merförbrukning, och den låga utväxlingen 10% till.

    I sådär 90-100 km/h står man ut med varvet, skulle inte vilja långköra på motorväg. Eftersom jag gärna kör på krokiga mindre landsvägar,…[Läs mer]

  • jolin svarade på ämnet Spel drivaxel i forumet OG900 5 år, 11 månader sedan

    Den möjligheten ska naturligtvis inte uteslutas, och det skulle vara tursamt om det är det som hänt. I så fall är korden skadad inuti på ett hjul, däcket ser juste ut utifrån. Jag tänkte vara lat och testa det först när det är dags att lägga på sommardäck.
    Ljudets karaktär har varit sådan att jag inte primärt misstänkt däcken.

  • Du ska förstås göra det som känns rätt, men jag hoppas att du sparar den i det skick den är.. Var det annonsen som hade en bild på en brittisk bil?

  • @Esak wrote:

    @Turbocab wrote:

    Byråkrati är underbart. Lampan skall funka, men om ratten sitter där eller inte kvittar alltså? I hate byråkrati. Men jag vidmakthåller att på en og900 så är det safe, 1993or är ju sjukt ovanliga så dom har inte sett många med airbag.

    Fast airbag kom väl 91? Det satt i min 92:a iaf. Hur som, jag tror nog att det bord…

    [Läs mer]

  • Om backen blir låst men nyckeln går att ta ur i andra lägen än backläget, föranleder det anmärkning?

  • Saabar har jag aldrig sett där, men.. (klicka på bilden för att se hela, forumet verkar klippa bilden) ..
    Ha en skön semester ändå! :CH

    Bua Yai, november 2005

  • @Torbo wrote:

    @Anderslindh wrote:

    tror ni menar åt samma håll. Och TS menar nog huvudparten av vxllådan som ändå är mot torpeden(bakåt). Men precis som broberg säger blir det svårt om den sidan som visas i bild ligger mot svänghjulet… 🙂

    Har vänt den nu, det verkar funka! 😀

    Men är det inte konstigt, borde man inte kalla den stora delen med a…

    [Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng