jonas e

  • LE2,0 Thomas wrote:

    Mats: Du hade troligen fel på de två ”extra” brytarspetsarna som sitter på en egen brygga undertill i fördelaren och som styr pulserna till spridarna.

    finns de extra brytarspetsarna på K-jettronic eller bara på D-jettronic?

    Undrar var man hittar den svaga länken i K-jettronic.

    själva insprutningsventilerna borde väl var…[Läs mer]

  • peter engqvist wrote:
    vågar man det.

    har funderat ett tag på att släppa iväg turbo 79an eller 99an
    har tappat lusten att skruva på dom och ser hur rosten tar över mer och mer
    och försöker hålla möglet borta. :tired:

    Jag har köpt ett låsbart tanklock, samt broschyrer på tradera. Det är den bästa annonssidan för att köpa/sälja mindre lättare sm…[Läs mer]

  • jonas e svarade på ämnet Kopplingen slut? i forumet 95/96 V4 13 år sedan

    kallsund wrote:
    Hejsan.
    Jag har börjat få lite bekymmer med klenoden, en V4 -75. Kopplingen tar väldigt långt ned och det börjar bli svårt att lägga 1:an och back från stillastående. Under körning så är det inga bekymmer. idag tyckte jag även att den tjuvdrog svagt då jag kopplade. Kan man justera upp kopplingen eller är den slut månntro?

    Tack…[Läs mer]

  • jonas e svarade på ämnet Små saabar i forumet Allmänt 13 år sedan

    Mats A wrote:
    Jag har en Brekina-Saab i sin lilla monter. När jag en gång tog ut den och satte den på datorskärmen som blickfång blev den alldeles knäpp. Den innehåller uppenbarligen en magnet. Jag kan inte mycket om modellvärlden (heller) och undrar därför: Ska man kunna köra de där i en modell ung som en modelljärnväg? Hur då?

    Skala 1…[Läs mer]

  • jonas e svarade på ämnet Små saabar i forumet Allmänt 13 år sedan

    Martin wrote:
    Brekinas 1:87 är häpnadsväckande fina om man ser till priset och skalan
    De finns också i två rallyutföranden.

    Rallybilarna är från det svenska och finska rallyt. Köpte mina modeller för ca 75kr/st på tradera. Rallybilarna kostar ca 120kr/st. Tänk på att 1:87 är en väldigt liten skala, på bilderna ser modellerna större ut än va…[Läs mer]

  • jonas e svarade på ämnet Byte vindruta Saab 99 i forumet 90/99 13 år sedan

    rickard735 wrote:
    Till 99:an behöver du bara en ny ruta. Gummilist + dekorlist återanvänds
    om inte gummilisten eller dekorlistan är trasiga

    Gäller detta även för V4orna? Ska man lossa klämman i mitten på listen nederst på rutan? Behövs specialverktyg typ sugkoppar? Trycker man ut rutan med fötterna? Behövs nån form av tätningsmedel?

  • Hotrodder wrote:
    Har haft det lite väl körit på jobbet de senaste 2 månaderna, sen så har jag ju varit upp i norr å hämtat en EMS :hype:
    Dessutom har ett blivande Klassikerreportage gällandes en Camaro stått som ett monument i verkstan och det har varit almänt bara jävligt dåligt me kul jobb men se… Ikväll gjorde jag klar Camaron åsså körde j…[Läs mer]

  • jonas e svarade på ämnet Året var 1959 i forumet Off Topic 13 år sedan

    Martin Sigge wrote:
    9500 kr sommaren 1959 motsvarar drygt 107 000 i slutet av 2008 om man jämför konsumentprisindex för dessa år. En ny bil för den summan idag lär väl ha en hel del mer att erbjuda en 1959 års SAAB 95 (om ni ursäktar), särskilt om man betänker att dagens bil för 107 000 är belastad med betydligt högre skatt (väl?) PÅ de…[Läs mer]

  • jonas e svarade på ämnet Året var 1959 i forumet Off Topic 13 år sedan

    Klippet med saabs nya modell var underhållande. Kul att se hur de två herrarna satte sig i ”spyfällan” som innebar 2 extrasäten. Säkerhetstänkandet hade inte riktigt tagit fart 1959.

    När jag själv var liten knatte under 70-talet satt jag i det lilla utrymmet bakom baksätet på föräldrarnas folkabubbla. Säkerhetsbälten ? barnsäten? ingen tänkte p…[Läs mer]

  • Idag var det svinkallt ute. Nu på kvällen när jag skulle hem från jobbet, så hade kvicksilvret här i länshuvudstaden sjunkit till -17 grader, så jag oroade mig för om jag skulle komma hem.

    Funderade ett tag på att fixa en sibirisk motorvärmare,dvs anlägga en brasa under motorn. När jag åkte hemifrån kl 12 var det -13 C och redan då kände jag a…[Läs mer]

  • V4_petter wrote:
    Kan man undersöka vad felet är med enkla verktyg på plats där bilen blev stående?

    Enligt vhb kan anslutningarna df och d+ sammankopplas, starta motorn. Om kontrollampan slocknar är laddregulatorn felaktig. Om kontrollampan blinkar eller lyser hela tiden skall generatorn renoveras.

    Kolen kan tydligen bytas ut genom att löda…[Läs mer]

  • Min v4 glödtänder emellanåt, antar att tändinställning+nya stift borde göra susen. Det märkliga är att den bara glödtänder ibland, oftast enstaka tillfällen. Startar jag och slår av motorn en andra gång brukar den inte glödtända mer.

    Hur vet man att det handlar om tändningen eller om sotrester? tyder glödtändning på bra kompression, varfö…[Läs mer]

  • jonas e svarade på ämnet V4 postbil i forumet 95/96 V4 13 år, 1 månad sedan

    david westling wrote:
    Jag jobbade innom posten för ett par år sedan. Vi använde oss av ovannämda Renault Kangoo. Vad jag förstår så är postens regler idag att ”postbilar” brukas till ett visst antal mil eller slitage sedan skrotas dem, alltså kommer de aldrig ut på privat begagnatmarknad. Kanske var det så även för dessa 95:or?
    //dav…[Läs mer]

  • jonas e svarade på ämnet V4 postbil i forumet 95/96 V4 13 år, 1 månad sedan

    Molte wrote:
    Jag har tyvärr inga bilder på hur de ser ut på insidan, hade själv varit intreserad av sådana bilder. Då jag jobbar på Posten.
    Lantbevbärabilar tror jag inte att det var eftersom de var privatägda förr och på en av bilderna syns en hel flotta med flotta postbilar 😀
    kanske de användes som paketbilar? Ingen jag har pratat med kommer…[Läs mer]

  • AJensen wrote:
    Jonas, jag har ingen lösning på ditt problem men när jag ser en av bildena blir även jag nyfiken. Kan du tala om för mig varför du har uppmärkta tändkablar och sätter 3an på 1ans cylinder och 4ans på 2an??? :confused:

    Mycket spännande iaktagelse :applause:

    Köpte bilen för drygt en månad sen av en gubbe född 1916, han hade…[Läs mer]

  • Kaparn wrote:
    Köp en kompressionstestare det kostar inte många kronor, förmodligen så har du en bränd ventil eller förresten om den skramlar och går dåligt så ta och byt motor det är billigare än att fixa en som är slut. En begagnad motor i bra skick får du för runt tusenlappen.

    Har inget garage, ingen lyft och inga pengar eller tid heller fö…[Läs mer]

  • Rallysaaben wrote:
    Det är bättre att ha för stort ventilspel än för litet, vid större spel så låter det ju lite mer, men vid för litet spel kan du bränna ventilerna, och att accet skulle påverkas av ventilspelsjustering tror i allafall inte jag, det måste vara något annat fel.

    Vad menar du med att det ””låter väldigt mycket om motorn”? Hacka…[Läs mer]

  • Rallysaaben wrote:
    En toppfart på 80km/h låter inte bra, har du gjort komptest på cylindrarna? Om motorn är helt slut så kan kompet bli dåligt, med den följden att motorn går men utvecklar ingen kraft bara värme, går den för varm?

    nej har inte gjort komptest, har ingen kompmätare.

    har däremot ställt ventilerna. På några av ventilerna var…[Läs mer]

  • Bengt Akesson wrote:
    Ja eftersom du tydligen inte läst den! 😀

    /B

    jo, jag har läst den, har dessutom samma verkstadshandbok hemma.

    Framgår inte vilka ventiler som är insug och vilka som är avgas, kanske självklart för de som vet, men inte för mig.

    Undrar också vad man ska göra om nån ventillyftare smörjs dåligt. Kan tillägga att…[Läs mer]

  • Bengt Akesson wrote:
    Favorit i repris (igen)

    /B

    du länkade till samma tråd !!

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng