Jonas Rudberg

  • Hej,
    kul att du fick ordning på bilen!Finns nog ingen bil som är roligare än de gamla Saab-tvåtaktarna! För två år sedan köpte jag min Saab -62 och vid besiktning fick jag nerslag på ojämn bromsverkan fram. Felet var att den gamla bromsslangen på ena sidan var helt igengeggad.Bytte den och besiktningen var klar.Körde 100 mil och tappade plö…[Läs mer]

  • Hej!
    Två tips.
    1.Smala däck med någorlunda luft i däcken.Kör själv med Michelin 145/15 och 1.8-2,0 .
    2.Efter några hundra mil vänjer man sig.Det är bara att åka ut och träna! Och man får på köpet en härlig vägkänsla,inget går upp mot att susa fram med en Saab tvåtaktare,dessutom slipper man dom här som ligger två meter bakom,efter en liten…[Läs mer]

  • Hej,
    bra ge inte upp!
    Mina förslag:
    1 bränslet.
    Lossa ledningen vid förgasaren (sätt ett kärl under ) ,vrid på tändningen, när du fått en liter eller en halv stäng av tändningen.
    2 nu gäller det att nålventil ,flottör och förgasaren i övrigt.Du måste vara säker på att nålventilen öppnar och stänger som den ska,
    när man slår på tändningen med…[Läs mer]

  • Hej,
    börjar tvivla på att du verkligen har en Saab 93,har själv haft 8 Saab tvåtaktare och kört mycket i Sverige och Europa och renoverat och trimmat flera men aldrig varit med om något liknande.Finns väl ingen annan bil som är så lätt att felsöka!Det brukar gå att få dom att rulla även om motorn är på gränsen till haveri.Vad har du för reg.nr. ä…[Läs mer]

  • Hej,
    det går med viss ansträngning men det är inte svårt att få en vanlig 93-motor att gå tillräckligt bra.Körde mycket med 93-or både hemma och i europa på det glada sextiotalet och vi hängde lätt med Alforna på 1,3 liter både här hemma och i Italien.Och det gick att göra imponerande rivstarter på asfalt.Kul att hälla i en liter motorolja i tanke…[Läs mer]

  • Hej,
    råkade ut för exakt samma fel på en Honda 3-hjuling som jag köpte billigt.När jag bytte tanklock gick den hur bra som helst.
    Jonas

  • Hej,
    att den går ibland så som din gör nu kan mycket väl vara kondensatorfel.Den nya kondensatorn kan mycket väl vara dålig.Om du har kvar den gamla prova att sätta dit den istället,för när du bytte ut den hade du ju andra tändningsfel.Ett enkelt och billigt och snabbt test. Tanken var väl helt tom på gammal bensin (och vatten ) innan du fyllde de…[Läs mer]

  • Söker dubbade vinterhjul till en 96:a 1962 ,och dom runda ”locken ”,som sitter på båda sidorna bakom kylaren.Dessutom ett ryggstöd till förarstolen med hel rödvit klädsel och en motorhuv till kortnos. Helst inom rimligt avstånd från Strängnäs. Och kolvar 70,5 mm.
    Jonas tel.0739462389

  • Hej,
    när jag köpte min 96:a fick jag med en reservmotor som jag tänkte trimma lite lagom.Det visade sig att kolvarna (70,5 mm) inte var något vidare.Men när jag kollade priset på nya Saabkolvar fick jag en chock, dom kostar över 2000 kronor styck! Medan en kolv till en snöskotermotor ,också 70,5mm, kostar 700:-! Finns det ingen som vet var man…[Läs mer]

  • Söker 1-3 kolvar i bra skick av första överdimension till en Saab 96 tvåtaktare.
    Jonas Rudberg tel.0739462389.

  • Hej !
    Tack för alla tips och funderingar om oljan.Blir nog så att jag fortsätter att köra med mer eller mindre vanlig tvåtaktsolja. Enda tillfället som jag lider av oljedoften är när jag måste backa in i garaget,annars är det ju skönt att man slipper bilar som ligger precis bakom.När det gäller fråga 2 så har jag själv (med hjälp av internet) fun…[Läs mer]

  • Hej,alla tvåtaktsåkare!
    Jag har ett par små problem med min 96-62 (treväxlad).
    !. Jag kör på vanlig tvåtaktsolja av Agrols fabrikat har provat både deras syntetiska och ”vanliga” blandar mellan 2,5 och 3 %,problemet är att avgaserna stinker.Även när motorn är varm ,ingen blå rök . Är det någon som provat någon förhållandevis luktfri blandning…[Läs mer]

  • aTack för svar!
    Toppen visade sig vara drygt 57 mm.Då kommer nästa fråga : var finns det någon som kan plana toppen och fräsa ur för kolvarna till ett rimligt pris.
    Jonas

  • Söker 2-tums avgas till en 96 tvåtaktare.
    Jonas

  • Hej,
    när jag köpte min 96-62 så fick jag med en extramotor som verkar vara i bra skick .Den motorn tänkte jag trimma lite lätt.
    Min fråga :Eftersom jag inte vet om toppen är planad eller ej undrar jag hur jag lättast kollar detta. Är det någon som vet hur ”tjockt”ett otrimmat topplock är.
    Jonas

  • Hej,
    jag är intresserad. Det vore kul med några bilder och priser på lager och hur du lyckades sätta ihop axeln.När jag var ung kunde man lämna in en axel och få den omlagrad till ett väldigt förmånligt pris. Men på den tiden köpte man en trecylindrig Saab för några hundra (oftast c:a 300 för en som sett sina bästa dagar). Men det är ju 50 år sed…[Läs mer]

  • Hej.
    Tack för svaren.På sextiotalet körde jag mycket med hemtrimmade 93:or, vi körde både till Italien och Spanien utan några mekaniska problem. Men jag har glömt hur fort vi brukade köra på Autobahn,därför undrade jag.Kollade lite mer noga i instruktionsboken och såg att 110 motsvarar nästan exakt ett motorvarv på 5000 så det bör man väl lugnt k…[Läs mer]

  • Hej Saabvänner!
    Har bara en enkel fråga som gäller en 3-växlad Saab (1962) :vågar man ligga på ungefär 110 km/t som marchfart längre sträckor på motorväg eller ska man nöja sig med 100 ? 110 motsvarar väl c:a 5500 varv/minut ,tål motorn det i längden ?
    Jonas

  • Tack för hjälpen . Det var fjädrar som var felmonterade och en fjäder som var av. Nu låter den som en riktig Saab igen.
    Jonas

  • Hej,
    har ett akut problem med min nästan nybesiktigade 96 -62. Ett mycket enerverande ljud från bakbromsarna som blir värre och värre.Till slut tog jag av en bromstrumma och fann att såväl bromsbackar som fjädrarna som håller ihop dom gick emot den del av bromstrumman där lagren sitter,alltså bromstrummans nav. Det är alltså som om navet var f…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng