juvakka

  • Hej

    Jag söker en manuell 5-växlad låda till min og900. Gärna i närheten av Trollhättan, annars måste det vara möjligt att få den skickad.

    / Marco

  • Rullar 17×7,5 et18 med 5mm spacer fram och 205/40 däck på min med ganska gott om camber fram, det sitter ganska flush med skärmkanterna. Lirar helt okej och tar inte i speciellt mycket. Ska man åka bana mycket hade jag ändå höjt den lite och skickat in fälgarna en bit.

  • 8 fram tror jag är ungefär vad man får in om man kör utan breddare, med smalare fjäder lite till. Bak går det nog in lite bredare. Finns en herre i staterna som har lyckats ganska bra. Hans spec verkar vara 18×8 ET41 med 205/40R18 däck. 16mm spacer fram och 25mm bak.

  • @joH900 wrote:

    Å andra sidan var det inte direkt grov plåt som lamellcentrumet va nitat med…. Men kul när det är enkla fel 😛

    Det är sant, men jag trodde nog ändå att det skulle börja slira innan metallen gav upp. Kanske ska kika mot en lite bättre lamell framöver.

  • @joH900 wrote:

    Jävlar så snyggt ras!

    Lär ju va bra grepp i lamellen när de är tillräckligt för och slita lös centrumet… :mrgreen:

    Är det nog ändå ett av dem roligare rasen om man kan säga så 😛

    Måste vara gott grepp ja, och då är detta ändå en original lamell 🙂

  • Tog 9-5:an upp till Trollhättan idag och fick hjälp av farsan att dra hem 900:an. Väl hemma så fick det bli att kolla på 900:an direkt även om jag var mitt i ett byte av handbroms och avgas på föräldrarnas Volvo 850.

    Eftersom jag tappade drivningen på alla växlarna så tänkte jag att det borde vart primären som hade sagt sitt, men samtidigt kän…[Läs mer]

  • Körde slut på etanolen och gick över på bensin för att se om det blev någon skillnad. Den trycker på klart mycket bättre nu och det höll primären med om så den stämplade ut. Blev bogserad av en kompis in till trollhättan där bilen får stå över natten. Så jag ska åka upp imorn och se hur illa det blev, risken är väl att kedjorna har dragit…[Läs mer]

  • Fick ordning på det sista nu i helgen så den varken misständer eller blåryker. Jag åkte en sväng för att kolla lite 100-150 och 100-200 tider, men det känns som den är lite slö mot hur den borde gå. Någon med liknande spec som skulle våga sig på ett uttalande? Eller har jag kanske bara för höga förväntningar på bilen 😛

    Har fått problem med a…[Läs mer]

  • Det var stiften, så enkelt det kan vara :smile

  • Testade tändkablarna nu och den missar fortfarande.

    Stiften ligger på 1,1 i gap. Ska testa knacka om dem.

  • Han hade bara inte dem andra hemma så jag fick dessa lite billigare :smile

    Ska ta en kik på det och se om det hjälper.

  • BCPR7ES sitter det i. Kör e85.

    Kan det verkligen vara tändkablarna, borde den misstända även på tomgång då?

  • Idag bestämde jag mig för att det fick bli en begagnad 16t så jag åkte iväg och hämtade en som fanns i närheten. Blev montering idag och turbon verkar lira men med ett grundladd på bortåt 1,5 bar så får nog skruva ner den lite. Sen har det blivit nåt vajsing med tändningen så på mer än halvgas så misständer den väldigt illa, blir att byta lite…[Läs mer]

  • Bytte olja idag och körde 2 mil men märkte ingen skillnad på den sträckan.

    Sen är det nåt som låter lite om kopplingen nu också, när jag trycker ner kopplingen fullt så känner jag även små vibrationer i pedalen. Den läcker ingen vätska och kopplingen tar som den ska.

    Dessutom så har turbon gått nu också, alltså den andra kinaturbon. Börjat…[Läs mer]

  • @M.Broberg wrote:

    @Juvakka wrote:

    Då vart den klar, men jag tycker lådan låter en del. Har för mig den gjorde det redan innan jag lyfte ur den för motorbytet. Någon som vet om dem äldre lådorna lät mer?

    Har du bytt olja i den eller är det samma gamla olja från 80-talet?

    annars funkar min gamla devis rätt bra (tills dess att den inte funkar)

    ga…

    [Läs mer]

  • Då vart den klar, men jag tycker lådan låter en del. Har för mig den gjorde det redan innan jag lyfte ur den för motorbytet. Någon som vet om dem äldre lådorna lät mer?

  • @joH900 wrote:

    En låda med 9:33 och 7:ans primär borde blir typ som en låda med 9:35 med 8:ans primär, eller strax under, typ 7,5:ans primär. :mrgreen:

    Trevligt :smile

  • @Esak wrote:

    Bra tempo! Keep it up. 5:ans primär är ju jätterolig, speciellt med turbo. Varje växel blir som en nysning innan nästa ska i, och då börjar vansinnet om igen. 😀

    Kändes som det fanns risk för att bli så, men jag har bytt till 7:ans så borde gå ganska okej nu :smile

    @joH900 wrote:

    Eftersom du har 5:ans primär låter det som du har en…

    [Läs mer]

  • Fick gjort lite idag också, nu är det bara att fylla på vätskor, spänna lite skruvar på avgaset, justera växellänkaget samt montera front och huv kvar :smile

  • Motorn har fått en annan låda som verkar vara ganska fräsch av oljans skick att döma. Triggerskivan är monterad och motorn åter i bilen. I lådan sitter 5:ans primär så den vill jag få bytt, annars är det inga jättesaker kvar innan den går att köra igen :smile

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng