kalle

  • kalle svarade på ämnet Innertak i forumet OG900 8 år, 4 månader sedan

    Hallå

    Jag har gjort ett så här jobb et stycke sen. Ligger någon bild och uppskrivning (riktignog på engelska) här

    http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=173391

    Använd polstrat innertaktyg och inte alcantara som jag gjorde, på mitt första forsök. Överlåt det åt proffsen.

    Takluckan är faktisk mycket enkelt. Minns jag rätt så kom h…[Läs mer]

  • Va bra att det löste sej…
    Ett annat typisk fel med SAAB ABS systemen är att lampan tänds så snart man har bromsat lite, för så att släckas lite senare.
    Det felet beror på en defekt ackumulator som inte kan hålla bromstrycket uppe pga gummimembranet inuti har spräckt och det enaste som nu trycksätter systemet är ABS pumpen. Så snart man bromsar…[Läs mer]

  • Finns ju en nederländer som har hakat på 9000 aero skinn i et 900 baksäte här på forumet eller det andra…hela 9000 Aero sätet passar bra fram och är minst strul men du tappar insteget till baksätet då man inte kan fälla 9000 sätet framöver. Borde ju gå att haka på Aero stoppningen och läder på 900 stamen om man är klurig, minns jag rätt är 9000…[Läs mer]

  • Var det denna modellen som kallades 900c? Minns att det fann en så kallad i kring 1987, men om jag minns rätt hade denna nya fronten. Nån som vet?

  • Ajabaja.

    Har du kollat inuti ännu? Stora oljeutsläpp kommer oftast efter nått eller nån har slagit hål på lådan.
    MInns en gång länga sen mina polare och jag tog oss från Tanum till Roskilde i en Fiat Ducato med grovt läckande packboxar vid att meka ett påfyllningsrör från kupen direkt inn i lådan genom golvet…när det börja gnälla och hoppa…[Läs mer]

  • Kan de va så att fästet sitter på felvändt? Asså att det finns två bulthål under startmotorn?
    Minns hur krökigt det va att plocka bort/sätta dit startmotorn i min 99T. Bra fyndat!

  • Plocka av bakre sidoskjörtan. Då ser man hur den kromade plastikk listen sitter på en klips i fångaren, bara att huka av ena änden och det samma på andra sidan.
    Blindt våld här får bruten klips el. list til följa.

  • Äre tomt där så vill inte kompressorn koppla inn. Viss du hör ett klack med byglad torkmedelsbehållare och snöstjarnan intryckt, tyder det på lågt kylmedelsstånd. Om det är tomt kan det ju vara dags att ta sönder alla rör och slanger och byta på packringarna före man trycker inn nytt kylmedel. Har man inte R-12 på lager måste man byta packning o…[Läs mer]

  • Vet inte va dom kan va värd i SEK – men ganska bra o ha på handen om man vill sätta dit en B202 i en 99a. Bränsletank f.ex.

  • Det locket på primärhuset har om jag minns rätt ett spår som bara passar ett sätt, och en gummipackning. Muligt locket inte sitter korrekt, eller ringen fattas?. Bygeln mäste klämma över locket och sitta fast båda sidorna, annals håller den ingesting. Finess framför våld här.

  • Kolla på slitaget på u-pinnorna. Ett trix du kan prova medan du har u- pinnen ur…sätt tilbaks den upp och ner.
    Då får oken ny slityta på pinnorna, mindre spel och ka-donk ljudet går kanskje bort. Tills nästa gång.
    87 och nyare ok har into den här prolemen om jag tar rätt.

  • Hej

    Jag använde fusk-alcantara typ Microsuede. Har tyvärr inte skum bakom så jag klistrade ett lag med filt under med 3M-lim, funka bra. Framdelen är ju stort val av färger, nackdelen förstås inget skum bakom så man är tvungen att bruka ett underläge, annars ser det löjligt ut.
    Kanskje höra om det I en tygaffär eller kolla eBay.

  • Jag tar gärna emot bilder på golvet vid rattaxel utan golvmatta, och om det är möjligt någon från motorrummet på styrväxelns fästen.

  • Ang. dörrlåsen. Det är bara att hålla in yttre dörrknappen när du stänger dörren så hoppar inte den inre låsknappen upp!

  • kalle svarade på ämnet Händig kille! i forumet SSR 15 år, 11 månader sedan

    Det är 99 låda med adapterplatta mot volvomotorn, har sett bygget flertalet gånger in action och i depån och det är en trevlig syn trots att det är ett relativt standardbetonat 2150-bygge.

  • Jag är 17år, har fn. två stycken 96 v4 -73 och en 99 turbo -80. Har tidigare avverkat två stycken 96 -75or, som jag köpte vid 12 års ålder. Även haft en 900 turbo lyx -83. Sedan har man ju/har haft ett antal andra bilar som inte riktigt passar att nämna på det här forumet.

  • Bra, då var det bekräftat!

  • Slangservice i Uppsala har kabelhölje/skydd och krympslang på löpmeter.
    tel. 018-677090

  • Tänk på att fördelaren roterar åt motsatt håll jfr. med vevaxelns rotation på en V4, du kanske har kopplat tändkablarna efter medurs rotation, =du får tändföljd 1243. Det kan ge effekten att motorn baktänder beroende på att ventilerna inte står för tändning när gnistan kommer och en låga i förgasaren blir resultatet.

  • Håller med Johan, att använda fettsprutan är en bra metod som skonar motorns inre delar samt är effektiv.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng