kallsund

  • Jahopp….tagit isär och rengjort förgasaren. Lite skrufs i botten på koppen men inget verkade direkt igensatt. Däremot blev det mest bara pulver av vacuumslangen som går till den där ”klockan” vid fördelaren. Kan det ha varit problemet om den varit otät? Hursomhelst så rengjorde jag och skaffade ny slang och jösses vilken skillnad. Tack för tipse…[Läs mer]

  • Jopp. Ser ju precis ut som det jag köpte på mekonomen för nån månad sen till pärlan. :CH

  • Tack för tipsen grabbar.
    Jag får börja med en rengöring av förgasarn då så får man se. Det här med lossade avlagringar och sånt låter inte alls otroligt med tanke på hur lite och sporadiskt den använts de senaste 10-15 åren.

  • Tack för alla tips. Hade tur denna gången, det var bara ärgade säkringar.

    Däremot…..(alltid är det nåt)… Tog saaben imorse till jobbet och skulle justera värmereglaget…fjonk, sa det så gick ”pianotråden” till värmekranen av. Så nu måste jag ha tag på sådan. Vet ni var man köper detta? Det är väl egentligen bara en väldigt styv ståltråd?

  • @Janne Hagnell wrote:

    Kul att det hjälpte! :CE
    Ja, själv polerade jag en säkring jätteblank och ändå fungerade den bara ibland så jag fick byta till en ny, så nog kan de vara luriga, alltid.

    Jo, jag ska nog byta ut allihop…Dom flesta har nog suttit där sen han lämnade fabriken 🙂
    Fascinerande att nåt funkar alls efter 38 år…Ärvde den efter fa…[Läs mer]

  • @Janne Hagnell wrote:

    Enklast är väl att mäta hur långt fram strömmen kommer? Oxid på säkringarna är en klassiker på 96:orna, har testat att snurra på dem?

    Halloj. Stort tack för svaret. Jomenvisst var det säkringarna som ärgat…Tyckte jag vart på och rullat lite på dom men det räckte inte. Nu har jag putsat av dom ordentligt. Fick en rejäl d…[Läs mer]

  • kallsund svarade på ämnet Kopplingen slut? i forumet 95/96 V4 14 år sedan

    Om det visar sig att kopplingen måste bytas, känner ni till ngn. duktig gammelsaab-mek i trakterna runt Göteborg/Kungsbacka? Är det dyrt att få fixat tro? Själv törs jag nog inte ge mig på det.

    mvh
    Kalle

  • kallsund svarade på ämnet Kopplingen slut? i forumet 95/96 V4 14 år sedan

    Tack för svaren.
    Nej, den slirar som sagt inte, utan tvärtom den tar ”för tidigt”. Ska kolla upp det som ni föreslagit så kanske det löser sig.
    Kan tillägga att att den så länge jag haft den (3 år=ca 700 mil) ”småhuggit” lite när jag släpper upp kopplingen. Kan det vara en ledtråd i felsökningen?

    mvh
    Kalle

  • Hej igen.
    Tror jag betalade 180 kr för en halvliter(?) (Ska kolla på burken hur stor den är).
    Saabklubbens färg vet jag dock inget om tyvärr.

    mvh
    Kalle

  • Hejsan.
    Kungsbacka bilcentrum (Saab/Opel) brukar blanda till riktig billack som dom på nåt vis får ner i en sprayburk. Munstycket är lite bättre på denna burk oxå än på ”vanliga” burkar. Lite dyrare men resultatet blir bra tycker jag. Tror min V4 är Topasgul. Har lackat om huven och en skärm med denna lack och det blev helt ok för att vara jag :…[Läs mer]

  • 76Karoliner wrote:
    Jeg kjører med Hakook dekkene på min V4. Mine er uten dubb. Fungerer perfekt og kan trygt anbefales.

    Jepp, jag kör oxå med Hancook (dock ej på saaben). Jag kan oxå rekommendera dessa.

    mvh
    Kalle

  • Det var som fanken, nytt fint lock från mekonomen och inte det minsta glurp från kylsystemet längre. Kanoners, stort tack för tipset om locket. Det hade jag aldrig kommit på själv. Måste väl vara att det blir undertryck efter man stängt av motorn, och så dras det in luft via det gamla otäta locket, eller?

    :o)

    mvh
    Kalle

  • Hej,
    Nu har jag beställt ett nytt kylarlock på mekonomen. Ska bli spännande att se om det är det som är felet. Det jag inte fattar (man är ju lite trög) är hur kylarlockets kondition kan påverka ”glurpet”. Kan någon förklara sammanhanget?

    Körde pärlan till jobbet idag. En ren fröjd som vanligt att få ratta den gamla klenoden.
    :o)…[Läs mer]

  • Hejsan.
    Jag har ju precis detta bekymmer på min -75:a. Eh, men var får man tag på ett nytt kylarlock?

    mvh
    Kalle

  • kallsund svarade på ämnet Bussningar framvagn i forumet 95/96 V4 15 år sedan

    Hejsan.
    Jag tänkte byta stötdämpare runt om på min klenod till våren. Kanske man skulle byta bussningar oxå när man ändå är på gång. Dom var ju inte speciellt dyra såg jag. Jag har dock inte mekat mycket med V4. Är bussningarna svåra att byta?

    mvh
    Kalle

  • Hejsan.
    Undrar om det inte kan vara en sån som just nu ligger ute på Tradera, den såg grå ut med runda instrument.

    mvh
    Kalle

  • Tack för svaret.
    Jaha, då får jag köpa en saab till som passar till mina tändstift.
    :o)

    mvh
    Kalle

  • Hejsan.
    Jag gick till skroten och letade upp en lämpligt böjd slang från en annan bil som jag sedan kapade till rätt längd. Det tog inte lång stund att hitta en lämplig slang. Vet dock ej om jag fick rätt sorts gummi (tror det var en kylslang), men den har hållit än så länge. Bytte den förra hösten.

    mvh
    Kalle

  • Hej.
    Tack för tipset. Det får nog bli Quaker State nästa gång. Kör sedan förra sommaren med Biltemas växellådsolja och har inte haft några bekymmer med vare sig frihjul eller växling, men det kanske är dumt att chansa om den inte anses hålla måttet.

    Vet någon nåt om biltemas växellådsolja?

    mvh
    Kalle

  • Hej och tack för svaret. Då tror jag att jag vågar mig på en operation.

    Passar på att bifoga en bild på klenoden oxå. Framvagnen fick sig en omgång bilvård i sommras med en ny skärm och lite slipning/lackning av stenskott.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng