kenta

  • Tanken var att få min bil att bli tystare i kupen,Nu har jag monterat ”postbilsfästet”.
    Tack min värmlänske broder.
    De här vibbarna i 3500-4000 varvsregionerna blir man inte av med hur som helst?
    Kanske hjälpte det något, men vänster framskärm skakar värre på tomgång än någonsin

    Kenta

  • När jag har kört framåt och stannat, så brukar jag prata snällt sådär en 3-4sek, då går det bra.
    Jag antar att dreven i lådan hinner att stanna då?

    Kenta

  • 1. Tack, krämarna kanske också borde komma 14/6.
    2. Verkar ju prisvärd, med tanke på användningsområdet.
    3. Gör den?
    4. Jag har samåkt på morgonen…undrar om den flyter?

  • Angående WD40/5:56/sonax.
    Jag vill citera en jobbarkompis från Trollhättan.
    Han smorde upp en kärvande cykelkedja med spray, och jag sa, det är ett väldigt bra rengöringsmedel, men det kärvar snart igen.
    Ja, sa han.
    Det är som att pissa ner sig när man fryser.
    Först känns det bättre, men sedan blir det värre än det var från början.
    Vad jag…[Läs mer]

  • Angående punkt 2.
    I dessa kalla dagar, så uppenbarar sig ju en del problem för oss frihjulsåkare.
    Tappat grepp pga. skitig/dålig olja.
    Jag löste det för stunden genom att köra de första kilometrarna med frihjulet urkopplat.
    När lådan blivit varm, peta in spaken med högerfoten.

    En annan grej är ju att handbromsen tenderar att frysa fast.
    Detta…[Läs mer]

  • Hoppsan!
    Jag måste dementera det där med att nypa åt vevhusventilationsslangen.
    Jag provade nyss på min egen, och visst ändrar sig tomgången.
    Sorry.
    Kanske någon annan har något fungerande trix för att kolla ventilen, utan att byta?

    Kenta

  • I jakten på den förhatliga tjuvluften så kan jag meddela att det finns ett förträffligt vapen.

    Sprayflaska.

    Jag höll på att bli tokig på min motorcykel för ett antal år sedan.
    Trots vad jag tyckte var tillräcklig tätning så ville den inte gå bra.
    Många komponenter åkte isär på den hojen vill jag lova.
    Så fick jag ett tips om att spraya 5:56 el…[Läs mer]

  • Det finns ett oändligt antal sanningar för olika förutsättningar, det här är några av dem?

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,231082,00.html

    http://www.automotorsport.se/bilvard/motorolja.php

    Ifall man orkar läsa, så finns det mycket mellan raderna.

    Kenta

  • Johan!

    ”Jag tar tacksamt emot tips under arbetets gång, och jag tänker nog inte stressa mig igenom bytet.”

    Helt rätt, enligt mig.
    De bästa jobben, och fridfullaste själarna skapades under opressade & motiverade förhållande.

    Jag tycker din lista verkar va ok.
    Om du vill diskutera detaljer så starta en ny tråd, eller kontakta mig på eposten,…[Läs mer]

  • Johan!
    Om du nu har dåliga balansaxellager :confused: , och är beroende av bilen dagligen.
    Så vill jag bara göra dig medveten om att bytet är en omfattande operation som kräver noggranna förberedelser för att göras på en helg. Åtminstone för en knogskrapare som mig .
    Vill du ha tips, så fråga mig, jag har smärtsamma erfarenheter,…[Läs mer]

  • Hej Johan!
    Du sa, ”gediget spel”.
    Jag vet att det är lätt att lura sig på glappet i ”vridningsspel”, så håll remskivan vriden åt ena hållet när du ruskar upp& ner.
    Detta, om det inte är kolossalspel, då är det ju inget snack.

    Om du är tveksam, så kan du ju alltid åka till saabverkstan å se om du hittar någon fossil, (erfaren V4mekaniker) [Läs mer]

  • Hej PerSa!
    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=002193

    Jag ville bara tillägga att mina erfarenheter är fantastiskt ovetenskapliga, och bygger mycket på känslor jag har haft.

    En annan känsla jag haft, är att 22år gamla 155 textilradial, ålar sig mer än nya 165 regummeringar…

    Vet någon vilka fälgbredd…[Läs mer]

  • Amöborna är ju inte heller att förakta, om man tror på evolutionsteorin.
    Säg hej till farsan, och hans förfäder!
    Råttorna brukar ju anpassa sig till miljön ganska snart, pga ständig reproduktion.
    Nu, så påskyndar vi SAABentusiaster proceduren genom erfarenhetsdelning, och de som inte har öppna sinnen kommer att dö ut.
    Om ni kommer ner hit, så k…[Läs mer]

  • Dovhjort!
    Jag tror att knystningar skapar glada människor, & löser problem.

    Som tidigare sagt har jag haft 2ras på 20år.
    Och då har motorerna säkert vart misskötta tidigare + att jag i avsaknad av SAABforumet, inte själv har gjort det bästa.

    Så följer du detta så ligger dina lager i bomull :confused:

    Kenta

  • Jag är mest en sån här neanderthalsmekaniker med låg panna . (samlar nötter och torkat kött på vänster sida i verktygslådan, och fräscha balansaxellager på höger sida.

    Därför vill jag dela med mig av ett besök jag gjorde på ett kraftverk lite söder om här.
    Det var några år sedan så jag kan minnas lite fel, men.
    De hade riggat upp 2st träni…[Läs mer]

  • För en månad sen ,skruvade jag på sprillans nya Firestone 155or runtom.
    Nu gör bilen nästan som jag vill.
    Den där understyrdheten blir man väl inte av med om man inte lägger ett kylskåp i bagagen.
    Men det är fritt från otrevliga överraskningar, trots provokation.

    Det beror väl kanske mycket på att övriga väghållningskomponenter är i bra skick.…[Läs mer]

  • Hmm. En annan aspekt på trögdriven generator är förstås att remmen slirar lättare.
    Då är det ju mänskligt :rolleyes: att man sätter in kofoten under generatorn och spänner, för att få tyst på grejorna.
    Men det är klart, då är vi ju inne på spänd fläktrem igen, även om det är en följd av trög generator.
    Jag har även för mig att en fläktrem som h…[Läs mer]

  • Jag satt& tänkte lite på vad som skiljer de tidigare & senare modellerna åt.
    Så för att dj..las lite extra så lanserar jag en ny teori.
    75B tror jag, så kom en kraftigare generator, och elbakruta.
    Anta nu att kvicksilvret har krupit ner.
    Så kommer det nån dj…el, och slår på tändningen med elsitsar& hela faderullan.
    Då tar väl generatorn ut…[Läs mer]

  • Om fotkrampen, (plattan i mattan) plötsligt släpper.
    Då borde väl också belastningen på lagren göra det. :confused:
    Hoppsan! nu tänkte jag mest på de andra lagren.
    Balansaxeln är väl inte påverkad av gaspådrag?
    Och oljetrycket är väl varvtalsberoende så man inte kan få för lågt oljetryck på något varvtal?

    Kenta

  • kenta svarade på ämnet Postbil. i forumet Allmänt 18 år, 5 månader sedan

    Hej Matte!
    Jag kommer ihåg vårat postbud som under en stor del av min uppväxt runt 70talet, alltid levererade posten till belåtenhet.
    Trots snöoväder och branta grusbackar här i skogen.
    Han körde sin egen SAAB 95 såklart.

    För att anknyta till balansaxellagerdiskussionen, så vill jag fråga dej, hur många balansaxellager posten gjorde av med, och…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng