kjellake

  • Toyo 155:or verkar väl finnas på däckonline. ttps://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=61361160.121.90902&sowigan=So&Breite=155&Quer=&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=Toyo&ra

    Sen finns ju det här hos däckonline, om det är något att ha vet jag inte men billigt iallaf…[Läs mer]

  • VW Up North säljer svetsmuttrar (mutterstycken) styckevis men då är det med millimetergänga och lite annorlunda utseende mot original. Finns också hos t.ex. Würth men där säljs de bara i 100-pack. Att få tag på några med tumgänga är nog inte så lätt, om det nu inte dyker upp någon som sparat några från nån skrotad bil eller har nån dålig kaross a…[Läs mer]

  • 784030 är ett skaft till in- och urpressningsdornar. Det står inte till vilka dornar men de till bakaxellagren ligger nummermässigt väldigt nära så till dem bör det väl i alla fall passa. 784138 är monterings- och demonteringsverktyg för vattenpumpslager till långnos. Uppgifter ur reservdelskatalogen till 2-T 93/95/96.

  • Skickade ett pm angående schemat.

  • Bifogar ett kopplingsschema till A-modellen om det fungerar, har inte provat att lägga in bilder här tidigare. Vad är det i motorrummet du vill se? Min bil står nu som helt tom kaross, men har en del bilder som tagits tidigare, innan jag plockade ner den i delar.…[Läs mer]

  • Sent svar förstås, du kanske redan fixat det här… Reservdelskatalogens bilder finns ju, men det är kanske något annat än de bilderna du är ute efter?

  • Original vippströmbrytare får sin strömmatning från en kopplingsplint som sitter på torpeden bakom instrumentpanelen. Plinten matas i sin tur från tändningslåset via en säkring. Till mittenanslutningen på vippströmbrytaren ska det alltså gå en kabel från kopplingsplinten. Från vippbrytaren går sen en kabel ut till varje pil (de båda andra ansl…[Läs mer]

  • Jag antar du kollat de yttre knutarna så de inte är glappa eller kärvar i någon av lederna? För att fortsätta lite på charlie101:s inlägg om hjulbultar som möjligt fel: Jag vet inte vilken typ av hjulbultar du har, men de tidiga 92:orna hade som original en typ av bult utan krage mot fälgen. Detta blev sen ändrat till bult med krage och jag vet in…[Läs mer]

  • Hade för mig att jag hade någon gammal färgburk kvar sen jag lackat Saabfälgar och det fanns två burkar där jag skrivit fälgfärg men ingenting mer så det var inte till någon hjälp. Tidigare fanns enskiktsmetallic där klarlacken fanns med i färgen och inte behövde läggas på efteråt. Nu tror jag inte fälgarna har någon metallic som original utan…[Läs mer]

  • Hade för mig att jag hade någon gammal färgburk kvar sen jag lackat Saabfälgar och det fanns två burkar där jag skrivit fälgfärg men ingenting mer så det var inte till någon hjälp. Tidigare fanns enskiktsmetallic där klarlacken fanns med i färgen och inte behövde läggas på efteråt. Nu tror jag inte fälgarna har någon metallic som original utan…[Läs mer]

  • Jag brukade använda den Volvofärg som Stefan nämner till Saabfälgar på den tiden den färgen fanns. Den passade mycket bra även till Saabfälgar och såg helt ”rätt” ut. Nån som håller på med äldre Volvo kanske vet om det idag finns nån färg som motsvarar den färgen och har något färgnummer. Har också lackat en del fälgar till äldre Mercedes och d…[Läs mer]

  • Jag har en kontakt som inte kommer från en 92:a utan från en nyare Saabmodell men den har samma c-c avstånd mellan skruvarna som 92. Det som skiljer är kablarnas anslutningar som på den här kontakten är flatstift istället för klämfästet för kabeländen. Den är provad med multimeter och fungerar. Skulle det vara intressant så hör av dig med pm, mai…[Läs mer]

  • Konstruktionen är ju sån så det är väl inte så mycket man kan göra om det inte är så att skivan t.ex. rostat och ytan blivit dålig och ger större friktion än normalt. Bara en teori, jag vet inte hur pass känsligt det är med ytan, jag har inte haft något problem med det här på min 92:a. Att fixa ev. tjuvläckage först kan väl vara idé så att int…[Läs mer]

  • Att tomgången inte uppför sig som den ska tycker jag låter som tjuvluft. Det är vanligt att spjällaxeln på förgasaren blir glapp och då sugs luft in där. Det kan också vara otäta packningar som orsakar tjuvluft. Att motorn sjunker i varvtal när man trampar in kopplingen är ett annat ”fel” som beror på att urtrampningslagret inte är ett kullager u…[Läs mer]

  • Att tomgången inte uppför sig som den ska tycker jag låter som tjuvluft. Det är vanligt att spjällaxeln på förgasaren blir glapp och då sugs luft in där. Det kan också vara otäta packningar som orsakar tjuvluft. Att motorn sjunker i varvtal när man trampar in kopplingen är ett annat ”fel” som beror på att urtrampningslagret inte är ett kullager u…[Läs mer]

  • Om inte materialet i damaskerna blivit mycket sämre på senare år så kan man kränga både den inre och yttre damasken över den t-formade inre änden av drivaxeln och på det sättet slippa att dela yttre knuten vid damaskbyte.

  • kjellake svarade på ämnet Kolvringar? i forumet 92/93 1 år, 8 månader sedan

    Är det standarddim. 80 mm?

  • De färger som fanns var den standardgröna och några bilar som lackades svarta. Att det funnits några andra färger från fabrik har jag inte hört talas om. (Möjligtvis någon provbil)
    Stenskottsskydd fanns inte monterade som original på A-modellen, om du tänker på de som sitter på bakskärmarnas framkant.
    Skärmlister verkar ha suttit på de svarta b…[Läs mer]

  • De färger som fanns var den standardgröna och några bilar som lackades svarta. Att det funnits några andra färger från fabrik har jag inte hört talas om. (Möjligtvis någon provbil)
    Stenskottsskydd fanns inte monterade som original på A-modellen, om du tänker på de som sitter på bakskärmarnas framkant.
    Skärmlister verkar ha suttit på de svarta b…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng