kjellake

  • Jag antar du kollat de yttre knutarna så de inte är glappa eller kärvar i någon av lederna? För att fortsätta lite på charlie101:s inlägg om hjulbultar som möjligt fel: Jag vet inte vilken typ av hjulbultar du har, men de tidiga 92:orna hade som original en typ av bult utan krage mot fälgen. Detta blev sen ändrat till bult med krage och jag vet in…[Läs mer]

  • Hade för mig att jag hade någon gammal färgburk kvar sen jag lackat Saabfälgar och det fanns två burkar där jag skrivit fälgfärg men ingenting mer så det var inte till någon hjälp. Tidigare fanns enskiktsmetallic där klarlacken fanns med i färgen och inte behövde läggas på efteråt. Nu tror jag inte fälgarna har någon metallic som original utan…[Läs mer]

  • Hade för mig att jag hade någon gammal färgburk kvar sen jag lackat Saabfälgar och det fanns två burkar där jag skrivit fälgfärg men ingenting mer så det var inte till någon hjälp. Tidigare fanns enskiktsmetallic där klarlacken fanns med i färgen och inte behövde läggas på efteråt. Nu tror jag inte fälgarna har någon metallic som original utan…[Läs mer]

  • Jag brukade använda den Volvofärg som Stefan nämner till Saabfälgar på den tiden den färgen fanns. Den passade mycket bra även till Saabfälgar och såg helt ”rätt” ut. Nån som håller på med äldre Volvo kanske vet om det idag finns nån färg som motsvarar den färgen och har något färgnummer. Har också lackat en del fälgar till äldre Mercedes och d…[Läs mer]

  • Jag har en kontakt som inte kommer från en 92:a utan från en nyare Saabmodell men den har samma c-c avstånd mellan skruvarna som 92. Det som skiljer är kablarnas anslutningar som på den här kontakten är flatstift istället för klämfästet för kabeländen. Den är provad med multimeter och fungerar. Skulle det vara intressant så hör av dig med pm, mai…[Läs mer]

  • Konstruktionen är ju sån så det är väl inte så mycket man kan göra om det inte är så att skivan t.ex. rostat och ytan blivit dålig och ger större friktion än normalt. Bara en teori, jag vet inte hur pass känsligt det är med ytan, jag har inte haft något problem med det här på min 92:a. Att fixa ev. tjuvläckage först kan väl vara idé så att int…[Läs mer]

  • Att tomgången inte uppför sig som den ska tycker jag låter som tjuvluft. Det är vanligt att spjällaxeln på förgasaren blir glapp och då sugs luft in där. Det kan också vara otäta packningar som orsakar tjuvluft. Att motorn sjunker i varvtal när man trampar in kopplingen är ett annat ”fel” som beror på att urtrampningslagret inte är ett kullager u…[Läs mer]

  • Att tomgången inte uppför sig som den ska tycker jag låter som tjuvluft. Det är vanligt att spjällaxeln på förgasaren blir glapp och då sugs luft in där. Det kan också vara otäta packningar som orsakar tjuvluft. Att motorn sjunker i varvtal när man trampar in kopplingen är ett annat ”fel” som beror på att urtrampningslagret inte är ett kullager u…[Läs mer]

  • Om inte materialet i damaskerna blivit mycket sämre på senare år så kan man kränga både den inre och yttre damasken över den t-formade inre änden av drivaxeln och på det sättet slippa att dela yttre knuten vid damaskbyte.

  • kjellake svarade på ämnet Kolvringar? i forumet 92/93 1 år, 1 månad sedan

    Är det standarddim. 80 mm?

  • De färger som fanns var den standardgröna och några bilar som lackades svarta. Att det funnits några andra färger från fabrik har jag inte hört talas om. (Möjligtvis någon provbil)
    Stenskottsskydd fanns inte monterade som original på A-modellen, om du tänker på de som sitter på bakskärmarnas framkant.
    Skärmlister verkar ha suttit på de svarta b…[Läs mer]

  • De färger som fanns var den standardgröna och några bilar som lackades svarta. Att det funnits några andra färger från fabrik har jag inte hört talas om. (Möjligtvis någon provbil)
    Stenskottsskydd fanns inte monterade som original på A-modellen, om du tänker på de som sitter på bakskärmarnas framkant.
    Skärmlister verkar ha suttit på de svarta b…[Läs mer]

  • De färger som fanns var den standardgröna och några bilar som lackades svarta. Att det funnits några andra färger från fabrik har jag inte hört talas om. (Möjligtvis någon provbil)
    Stenskottsskydd fanns inte monterade som original på A-modellen.
    Skärmlister verkar ha suttit på de svarta bilarna. Dessa ser som du säger inte ut som de till B-model…[Läs mer]

  • De erfarenheter jag nämnt ovan gäller med originaldimension för Monte Carlon; 155×15. 🙂

  • Ribbat alu.hus 1969. Bokstäverna har jag inte tänkt på vad de betyder, någon annan vet kanske.
    Nu frågade du väl egentligen Fuling :-), men de erfarenheter jag har från olika utväxlingar ihop med tvåtakt ( både trimmat och standard) så skulle jag väl säga att om du kör kortare sträckor för nöjes skull 7:38 och om du åker lite längre sträckor s…[Läs mer]

  • Körde den Monte Carlo 850 -67 som jag hade på 90-talet med 8:39 spec. 1. Jag tyckte det blev en mycket bra kombination till tvåtaktaren. Mycket, mycket roligare och trevligare att köra än med standardstegningen.
    Fyran hamnade på 25,2 km/tim vid 1000 varv enl. de anteckningar jag sparat, vilket ju stämmer ganska exakt med fyran på en standar…[Läs mer]

  • kjellake svarade på ämnet Saab Emblem i forumet Delar, säljes 2 år sedan

    Har svårt att bedöma storleken på emblemen men är ”SAAB”-emblemen längst ner till höger de som sitter på huvsidorna på t.ex. og 900 -93?

  • Den tätning jag modifierade på höjden för att passa (från den tidigare fasta antennen) var rak och den passade mycket bra och blev tät. Men tror också det är bättre att skaffa en antenn från t.ex. en 9000 och använda original 900 fäste och lämplig tätning på ovansidan plåten än att försöka anpassa en universalantenn, kan bli svårt att få nedre…[Läs mer]

  • Kablarna fanns, snabbkopplingen till antennen satt med ett clips i plåten framför baklampan. Den var lätt att missa, tyckte först att det såg ut som kablar som hörde till baklampan.

  • Har precis monterat en elantenn från en 9000 -98 på min og 900 -93. Köpte ett nytt fäste till 900 från Maptun (kostade inte många kronor). Som sagts ovan passar inte den plastdel som sitter närmast över plåten p.g.a. olika vinklar men jag kunde använda den biten från den gamla fasta antennen efter att ha slipat ner den litet på höjden. Ett…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng