kjellake

  • Eftersom halvljuset och helljusblink fungerar enligt tidigare inlägg så borde rimligtvis felet ligga i relävippan mellan hel och halv. Det är den som finns på min tidigare bild. Nu är det här reläet utbytt mot ett likvärdigt originalet (som också gv8 säger) så det ser antagligen inte riktigt lika ut invändigt som på min bild. Bifogad bild visar et…[Läs mer]

  • Jag antar att det är ett originalrelä du har. Om jag förstår dig rätt så fungerar halvljuset och då får också reläet spänning från ljusströmbrytaren och felet borde vara vid reläet.
    Helljusets anslutningskabel på reläet (anslutning F) kan ju ha tappat kontakten t.ex. Fast då borde du inte ha helljusblink.
    Jag var för länge sen ute för just det h…[Läs mer]

  • Det sitter ett låsstift diam. 3/16″ (4,75 mm) som ska borras ur. Återmontering enl. bilderna ur v-handboken.
    (Bilagorna ser konstiga ut men fungerar när man klickar på dem.)

  • Skickade ett pm om skruvar.

  • Jag läste nog lite för snabbt i första inlägget och tänkte fel. 🙂 Bromsrörsnipplarna är ju de som jag nämnde, sen är det alltså skruven som håller de banjoförskruvningar jag visade du skulle ha. Då är det förstås ingen skillnad på höger och vänster. 🙂 Det är nog möjligt att jag kan ha såna, men det får jag i så fall kolla.

  • Nippeln till vänster är ny och uppmärkt 702959. Den till höger är beg. och omärkt men jag tror att det är 702960.

  • Jag har ingen 96:a själv att kolla på, men enl. reservdelskatalogen är det olika: 702959 och 702960. Jag har för mig att de här ser ganska lika ut men är spegelvända.

  • 1960 har samma gänga som 92 (som jag har). Jag trodde jag hade uppskrivet vad det var men jag hittade inget så efter lite mätning så kom jag fram till denna gänga: BSF 3/8″ x 20. Nyare systemet efter halva -61 är 3/8″ x 24 UNF. Tidigare gängan är alltså lite grövre.
    Banjobultar har jag nog i alla fall den ena (olika på höger och vänster), e…[Läs mer]

  • När det gäller shimsen så har klubben i alla fall en del av dem, jag har inte kollat hur många olika som finns. Shims går ju annars att få tillverkade efter mått. En del av shimsen har inte en helrund ytterdiameter, utan de är ”avklippta” men den klippningen kan man ju enkelt göra själv om ytter- och innerdiameter annars är rätt. Shims finns också…[Läs mer]

  • Verktygen som finns med på bilderna + några fler är såna jag köpte på 70-talet när jag höll på mycket med V4:or och körde en del rallyn. Det var smidigt att ha egna verktyg när man behövde renovera eller bygga någon tätstegad och nerväxlad låda. Jag köpte då också en hel del shims och distansringar, det behövs ett lager med shims i olika tjock…[Läs mer]

  • En bild på verktyget för att mäta in pinjongen. Det är nog i princip omöjligt att mäta in det här måttet utan verktyget. Det man mäter är måttet från pinjongänden till kronhjulets centrum och det ska vara 60,94 mm. Man skulle väl kunna tillverka en liknande hållare själv om man har tillgång till maskiner men att kunna mäta enbart med vanliga mätve…[Läs mer]

  • Morten nämner polstringens hål i dörrens överkant men även dörrklädseln har nya fästhål -67 som inte finns på tidigare årsmodeller. Plåtkanalen längs dörrens framkant för 67:ans klädsel saknas också på tidigare årsmodeller.
    Infästningen av gummilisten i dörrens nederkant är fortfarande den samma -67 som tidigare, med en plåtkanal. Ändringen…[Läs mer]

  • Om det gick lätt att trycka tillbaka bromskolven när du lossat röret vid huvudcylindern så måste det ju vara i cylindern trycket inte släpper. Har du något spel mellan bromspedal/servo och huvudcylindern? Om stången från pedal/servo ligger mot bakre kolven och hindrar den att gå tillbaka helt så kommer ju trycket ligga kvar. Om jag inte tänker all…[Läs mer]

  • Vilken sida? Har några NOS styrstag liggande men jag tror det bara är till ena sidan. Yttre led sitter fast i själva staget så det är en enhet, inre led skruvas i staget och där är jag inte heller säker på om jag har den (inre leden) förrän jag kollat.

  • Det stämmer som du säger och som också skrivits tidigare att det är gummitätningen som ska dra tillbaka kolven såpass att klossarna inte ligger an mot skivan. Det verkar som kolven går trögt så tätningen inte orkar dra tillbaka den, som ”knut” också påpekade. Att oket löper som det ska hade du ju redan ordnat.

  • Växellåda från en 900 -79. 4-växlad. Kokillgjutet hus och primärhus. En låda som legat oanvänd sen början av 90-talet. Den satt i en bil jag köpte och hade en avbruten synkring (trean). Jag ville ha 5-växlat och bytte låda och monterade sen en ny synkring i den 4-växlade. Lådan kom sen aldrig till användning utan har stått oanvänd tills nu. Jag k…[Läs mer]

  • BOA står väl för Bengt O Askanius som slipade trimkammar en gång i tiden, bl.a. till Volvo och tydligen även till SAAB. 🙂 Vad en BOA 4 är för typ av kam vet jag inte.

  • Aha, du har en A-modell. Jag antog det var en B-modell eftersom de är vanligast. Har själv en A-modell, så jag har även lite bilder på den typen av reglage, men då har det löst sig ändå! 🙂 Bilden nedan är en av de jag tog i samband med att jag monterade isär mitt värmereglage. Det är alltså ett sånt du har?

  • Det fanns en bild till på reglaget.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng