kjellake

  • Reservhjulsluckan står på tur att monteras. Renoveringen av själva luckan finns inlagd tidigare i den här tråden.

    Luckan har ett par urborrade nit som gångjärn. Jag hade nit i rätt dimension men de var inte urborrade. Att hitta urborrade nit i rätt dimension och utseende verkade omöjligt så lösningen blev att borra ur de jag hade. Urborrninge…[Läs mer]

  • Saab_ahed , förstärkningsstagen sitter inne i reservhjulsutrymmet som bilden visar.
    Glaset till innerbelysningen byttes till plast vid ch.nr 4001, sen blev det en helt annan lampa under årsmodell -55.
    Den här tidiga lampan kan säkert ha suttit i fler bilar, har för mig att jag sett den nånstans. Det är inte 445 pickupen som är byggd på duettchas…[Läs mer]

  • Monteringen av delar på bilens bakparti fortsätter.
    På första bilden några delar som ska monteras; baklampor, innerbelysning och de bakre stötfångarnas förstärkningar inne i karossen. De nästa tre bilderna är från blästring och målning som gjorts tidigare. Förstärkningarna ser ut att vara precis lika på höger och vänster sida men det finns en l…[Läs mer]

  • Turen har kommit till hjulhusen bak och återmontering av delar till bakfjädringen.
    Eftersom det var nästan omöjligt att blästra inne i schakten för bakfjädringen och det inte fanns några direkta rostskador där fick det räcka med rengöring och rostskydd. Mycket skräp och sand hade samlat sig inne i schakten. Bilderna är tagna från vänstra hjulh…[Läs mer]

  • Monteringen fortsätter med lite olika saker som t.ex. delar av elsystemet.

    I vänster A-stolpe och vidare bakåt i takrännan ligger kablarna till körvisarpil, innerbelysning, tankgivare och bakljus. Här är kablarna framdragna och pilen monterad.

    Tätningslisten till huvens bakkant monterad. Sträcks upp med en skruv i var ände.…[Läs mer]

  • Det nytillverkades ett mindre antal såna i slutet av 80- eller början av 90-talet. Jag köpte de här från Saabklubben eller Saabregistret som det hette då. Jag har kvittot kvar, de är köpta 1991. Då var de bruna men eftersom originalen är svarta så har jag målat dem.

  • Kul att se de bilderna! Tror inte jag har några liknande själv. Där var karossen blästrad och en washprimer pålagd. Sen blev bilen stående i många år och eftersom washprimern inte är tät började det rosta igen. Så det blev att blästra på nytt innan jag nu fortsatte med renoveringen som legat nere under en massa år.

  • Ja, det har gått några år sen du var hit Göran!
    Det är samma bil, jag köpte den 1978. Jag minns inte vilket år det var du var hit, men för ca 20 år sen borde den varit delvis isärplockad när du såg den. Körde mycket under 80-talet men påbörjade i början av 90-talet en lite noggrannare renovering än den jag gjorde 1978. Sen kom andra renovering…[Läs mer]

  • Här ligger några av delarna som ingår i kupévärmen och väntar på montering. Fläkten, ramen som sitter på baksidan av kylaren och ”lådan” som sitter på kylarens framsida och styr luften genom kylaren där den blir uppvärmd.

    Här syns de långa fästskruvarna som går genom kylaren i små rör och håller fast lådan mot kylaren. (Lådan som fanns med på…[Läs mer]

  • Elsystemet står på tur att monteras och här ligger så gott som hela systemet. Det finns några kortare lösa kablar också utöver kabelhärvan på bilden. Inte så värst mycket kablar egentligen fast det ser rörigt ut på bilden.

    Vänster sidas förgrening framåt på elsystemet. Den går bl.a. till vänster strålkastare och generator.

    Ingen…[Läs mer]

  • Efter att främre bromsrör och andra bromsdelar fram monterats var det dags för röret bakåt till de bakre bromsarna och samtidigt även montera bränsleröret som ligger i samma fördjupning i golvet.
    Det visade sig att det skulle bli väldigt krångligt att montera de rören med styrväxel och fjäderstavar på plats så de togs bort igen. Bränslefiltret…[Läs mer]

  • Jag nämnde i förra inlägget lite om provet jag gjorde att fosfatera delar med ett av de ”Gör det själv”-kit som finns.
    Lite mer info:
    Efter att jag fosfaterat ett antal skruv, brickor mm så hängde jag ett par brickor utomhus tillsammans med några andra delar. Det gjordes i slutet av augusti och man såg nästan direkt på de brickor jag fosfaterat…[Läs mer]

  • Av det jag har sett så är styrspindel, fjäderarmar och trummor helt obehandlade från början. Har haft NOS armar och trummor och de har varit helt obehandlade. Jag valde mellan att låta dem vara så efter blästring och rengöring och låta dem rosta, eller att måla dem för att få ett rostskydd. Det är ganska länge sen jag gjorde det här och jag va…[Läs mer]

  • Monteringen av delar till fjädring och hjulupphängning fortsätter. Eftersom 92:an har torsionsfjädring så är det stor skillnad på hur det ser ut jämfört med senare modeller.
    Bägge torsionsstavarna är på plats och nya främre bromsrör tillbockade och monterade.

    Styrväxeln har säkert legat i 20 år sen den fick en genomgång. När jag kollade den nu…[Läs mer]

  • Med hjulhusen rostskyddade var det dags att börja montera olika delar i motorrummet.
    Fläkthus och spjällhus sitter på plats och ena fjäderkonsolen är ställd på sin plats men inte fastskruvad än.

    Bägge konsolerna på plats och gasreglaget är på väg att monteras men än så länge bara dithängt.

    Gasreglaget monterat som det ska sitta och huvudbr…[Läs mer]

  • Med karossen färdiglackad är det dags att börja montera tillbaka alla avplockade delar.
    Många av de delarna är redan klara, det som har behövt lackas är lackat, ytbehandlingar
    är gjorda osv, men det dyker alltid upp saker som man missat eller glömt bort eller att nånting fattas. Började återmonteringen med de olika delar som hör till vindrutetork…[Läs mer]

  • Nu börjar det mesta på karossen bli grönt. Med den gröna lacken lagd så går det att se om det finns någon miss som behöver rättas till. Allt såg ok ut så den utvändiga lacken mattades ner för att lägga ett sista lager i lackbox för att få en bra dammfri yta. Invändigt och i motorrum får lacken duga som den är, några dammkorn här och där kommer…[Läs mer]

  • Lackeringsförberedelserna fortsätter.
    Bakstammen renslipad och grundad. Här syns också vid övergången mellan renslipad plåt och den gamla lacken hur det blivit rostfläckar och blåsor i lacken efter att man vid den tidigare lackeringen lagt sprutspackel direkt på bar plåt.

    Bakre delen av högra hjulhuset renslipat och grundat.…[Läs mer]

  • Fortsättning på karossrenoveringen. Mer grundning, dels där det blivit blästrat, men också en del ställen som tidigare lackats hade på några ställen fått rostfläckar så de slipades rena och fick ny epoxigrund. Det fanns också nån rostskada kvar som behövde lagas.
    På första bilden har torpeden har blivit blästrad och fått grundfärg.

    Baga…[Läs mer]

  • Har tagit en hel del bilder under renoveringen av karossen. Kommer att lägga in en del av dem efter hand men först lite bakgrund till den karossrenovering som egentligen började på 90-talet men där den sen på grund av andra renoveringar inte kom igång igen förrän runt 2017.
    Bilen köptes 1978 och hade hela tiden fram till dess varit i trafik ho…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng