kontrapunkt

  • Hej Roger,
    jag tittade på ritningen för en Grupp A kolv till 900T16 (från 1987), där anger Mahle ett kolvspel på 0,120mm (vid kolvens referenshöjd, 10mm från kolvskörtets underkant).
    Tyvärr har jag ingen ritning på Mahle-kolven till V4an.

    Hälsning / Magnus

  • Jag skulle just föreslå ett samtal till Ström men Hubbe hann före.
    Rent generellt är det så att märkningen på kolven, 90.92, är kolvens diameter mätt på sin referenshöjd. Referenshöjden beror av kolvens slipkurva men vanligtvis är referenshöjden den punkt på kolvskörtet som har störst diameter, referenshöjden anges alltid på ritning. Som säkert…[Läs mer]

  • Det var verkligen tråkigt att höra. En stor innovatörer och en trevlig man.
    Till listan kan man lägga dubbelbåstoppar, unik remspänningsprovare och karting-förgasare.

    Mina tankar går till familjen.
    / Magnus

  • Hej Ulf,
    bara en kommentar kring insugningsrör. Det är troligen inte Lanciaförgasarens insugningsrör på Kims motor.De insugningsrör som använts ihop med 40PI (Porsche) -förgasarna har varit bearbetade standard insugningsrör i samtliga fall jag sett.
    40PI passar helt enkelt inte på det grova Lanciainsugningsröret (provade för en timme sedan). Och…[Läs mer]

  • Kim, Ulf,
    Intressant diskussion.
    Bifogar bild på den bil K Hansen köpte av Saab 1967. Detta är samma bil som Sigge vann med på karlskoga 1966.
    Bilen gick till Danmark, Kjeld Hansen (Kongevejen 109-111, Birekeröd) 1/6 1967 enligt registreringsbeviset.
    Motorn som satt i när den vann i Sverige finns fortfarande i Sverige och den var blandsmord (ej S…[Läs mer]

  • Intressanta bilder.
    Förgasarna ser helt rätt ut. Jag ser även en justerbar oljepump, dessa användes ofta av tävlingsavdelningen.
    Även luftfiltret stämmer med de som byggdes till dessa förgasare (fast de användes ofta utan filter).
    Motorn har helt klart rätt delar, men om den är byggd av tävlingsavdelning eller någon med bra kontakter är svårt att…[Läs mer]

  • Hej igen Kim,
    det är korrekt, 40PI användes på de första 911orna (6st). Det har gjort dessa förgasare ganska eftersökta idag då många tidiga 911or byggdes om till weberförgasare och de byggs ofta tillbaks till solex idag.
    När 40PI användes på saab-motorerna gjordes ett antal modifieringar i förgasaren. (Vilket gör att de inte längre funkar så bra…[Läs mer]

  • Hej Kim,

    Saabs tävlingsavdelning använde Solex 40PI under 1966.

    Hälsning / Magnus Nilsson

  • Det är snygg körning, som sagt, med det tempot kunde man tro att det redan var V4 under huven.

    Projektet väntar på kaross- och burjobb, växellådan är i princip komplett men gjutjärnshuset skall bytas mot ett al-hus. Motorn blir en resa för sig, jag startar från noll. Men klart är att det blir kortslag och enkelblås. Kort sagt, det är just nu en d…[Läs mer]

  • Det gick ju bra, är du redan klar med V4an? 🙂

    / Magnus

  • Roterande filar från tyska Pferd har använts för att bearbeta mina motorer.
    Jag filar inte själv men resultatet har alltid varit mycket bra, men det är antagligen mer beroende på 40 års erfarenhet hos han som håller i filmaskinen.

    / Magnus

  • Roger:

    – Läs appendix K, först paragraf 1.1 och 1.2. Därefter läser du hela paragraf 3.3. Där hittar du svar.

    – Ralf P är mycket kunnig på rallybilar (inte Saab Sport då…) men jag kan inte svara för honom.

    Klart är att denna bil ej skulle få ok som rallybil:

    Fuling: I bilsport är det lätt, FIA bestämmer. Det har alla som löser ut sin…[Läs mer]

  • Men så är det inte, och det vet även Ralf.
    Och det har inte med Grp2 att göra. Återkommer igen till periodspecifikationen.

    Häls / Magnus

  • Med trög styrning hjälper det med en stor ratt.
    Titta på Sigges bil, överst. Är inte det en träratt?

    / Magnus

  • Roger,

    En berättigad fråga.
    En grundprincip i Appendix k är att man får bygga en replika av en befintlig tävlingsbil. Detta betyder att oavsett typ av bil får man bygga en kopia med exakt teknisk specifikation (en replika).
    För standardbilar är detta det vanliga då få kvarvarande ”riktiga” tävlingsbilar finns kvar.

    På HTPn bestämmer man sedan om…[Läs mer]

  • Hej Grabbar,

    låt oss reda ut detta en gång till (har behandlats förr på detta forum)

    Roger är i princip rätt ute.

    Tre klasser är mest aktuella för V4an.

    G1 – 1966 – 1969: Har krävdes att insugningsröret var homologerat för grp2, dvs bara tvåportsinsuget var ok.
    Om någon sett en bil köra med något annat i grp2 hjälper inte detta (någonsin).
    Men…[Läs mer]

  • Halloj Truls och god fortsättning.
    Det var absolut inte min avsikt att raljera över din entusiasm, bara att ge rätt nivå för de tyska bilarna. Jag har alltid uppskattat dina inlägg och dina kunskaper. Och som du vet har jag både 2T, V4 och Porsche och sann jämställdhet råder.

    Att Porschemotorerna självklart gav mer litereffekt är inte att undra ö…[Läs mer]

  • Truls: En Porsche 911 i racing utförande gav 110 hk/liter (DIN ifall någon undrar) ganska konstant, oavsett om det var 2 2,5 eller 3-litersmotorer (och då klarar de ett Le Mans utan problem). Motsvarande siffror du anger för en 1815 V4a är då 91 hk, viss skillnad kan man säga.

    / Magnus

  • Och momsen var 17,5%…

  • Johan:
    har kollat och är nu säker (typ 95%) på att dessa sonetter använde en gummiblåsa som tank.
    Denna såg dock inte ut som en modern ATL tank. Jag gissar att detta var ett tidigt säkerhetstänkande, då tanken i princip satt i kupén. Volymen fick inte överstiga 70liter 1967.

    / Magnus

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng