krister

  • Vi kanske kan göra en bytesaffär mot en av dina dubbelnior? Den där med T16-spis verkar vara helt ok 😉 Nädå, skämt åsido. Jovisst vet jag att om jag ”bara” fixar felen så har jag ju en nästan ny bil. Problemet är bara att jag för stundem inte har bästa hälsan, kroppen har sagt ifrån. Sjukskrivning och dialysbehandling väntar runt hörnan, men de…[Läs mer]

  • Här fick man visst på pälsen, minsann 🙂 . Jodå, visst begriper jag att även andra bilmodeller och märken krånglar ibland. Och ja, visst är det mycket slitdelar som det handlar om i mitt fall. Men när ALLT kommer på en o (nästan) samma gång, ja då blir man ganska tvär. Det kan ju vara roligt att lägga de stackars surt ihoptjänade slantarna på nå…[Läs mer]

  • Det VERKAR som att jag är felet på spåret nu. Har kopplat bort spolarpumpen, och hittills så har säkringen hållt :AP , peppar peppar… Däremot så har check engine börjat lysa, men det kan ju knappast ha med torkarna att göra. Jag vet att bilen startade på enbart tre cylindrar vid ett tillfälle för några dagar sedan. Den hade antagligen su…[Läs mer]

  • Har bytt torkarreläet, men det hjälpte inte. Tror dock att jag är felet på spåret. Har med hjälp av en bekant mätt mej fram till att det är kortis i en av kablarna som går från spaken ut till torkarmotorn. Så långt allt väl, men att komma åt och byta kabeln (alt. dra en ny vid sidan om) verkar vara snudd på omöjligt 😡 Så otroligt trångt…[Läs mer]

  • En liten uppdatering och korrigering: Fick igång torkarna (med hjälp av en ny säkring) en liten stund när jag startade bilen idag på morgonen. Fick dom till att fungera så pass länge att jag kunde få rutan ren från morgondaggen. När jag sedan skulle köra ett svep över rutan igen efter någon kilometer så var det dött. Provade med en ny säkring när…[Läs mer]

  • Mina favoriter är nog og 900, samt 9000.

    Hade en 900 EMS -82 som jag körde ca 10 k mil med. Köptes -98 för runt 5000:- och såldes -03 för 1500:- Då stod mätaren på runt 44 k mil, och rosten hade tagit det mesta av bilen. Men oj vad den gick fortfarande då!

    Ersättaren till 900 EMS:en blev en 9000 T -87 som fortfarande rullar inom familjen.…[Läs mer]

  • Nu tror jag att jag (äntligen) har hittat var missljudet kommer ifrån. Det kommer varken från stötdämparna eller från powerflex-bussningarna, utan det verkar vara i bussningen/leden där den nedre tvärgående bärarmen är fäst i länkarmen som det väsnas. Har försökt att spruta in tunn krypande olja som innehåller grafit, men har hittills inte ly…[Läs mer]

  • Hade bilen på en lyft igår och sprutade ganska rejält med tunn olja på bussningarna (hoppas bara att jag inte sköljde bort för mycket kopparfett). Men knaket/knäppandet fortsätter. Verkar vara stötdämparna i alla fall. Fortsättning följer…

    /Krister

  • Tack för respons och tips! Men hur går man lämpligast till väga för att kunna utesluta det ena resp. det andra? Har funderat på att hissa upp bakändan på bilen o helt enkelt lossa det undre fästet till stötdämparen, och sedan försöka med hävstång e.d. att liksom ”gunga” på det fritt hängande bakhjulet upp och ned. Skulle detta kunna funka, tro…[Läs mer]

  • Om jag får komma med ett tips så vill jag rekomendera ”niofemmorna” från årsmodell -02 och frammåt, eftersom det från den årsmodellen är lite bättre och styvare framvagn på dom. Jag hade tidigare en -00 kombi 2,3, men jag måste säga att jag upplevde den som lite mjuk och svajig i framvagnen. Nu har jag en -03 kombi 2,3, och det är faktiskt gan…[Läs mer]

  • Jag har en svart Saab Turbo, och jag har känt till den låten sedan ganska många år tillbaka. Gissa om den låten går varm i cd-spelaren i bilen? Det känns ganska gott när man sitter o kör med händerna i ett fast grepp om ratten, samtidigt som låten ljuder ut ur högtalarna 🙂

    /Krister

  • krister svarade på ämnet Oljud i framvagn 9k -98 i forumet 9000 8 år sedan

    Länkarmsbussningarna är ett hett tips. Brukar göra underverk att byta dessa, dessutom så är bussningen som sitter i bakkanten av länkarmen väldigt lätt att byta. Kolla även dom s.k. lagerstöden så att dom inte är bortvittrade. Ett bra tips också är att göra en framvagnsinställning efter bytet.

    /Krister

  • krister svarade på ämnet Handbromsproblem Saab 9000 i forumet 9000 8 år sedan

    Jaa du, ärligt talat så vet jag faktiskt inte exakt vad det är för sorts ok (dvs. märke/fabrikat) på dom, eftersom jag hela tiden har använt mej av beg. dito. Men jag har valt att ställa undan bilen tills vidare, till dess att inspirationen infinner sej igen (förhoppningsvis framåt våren – sommaren). Det handlar ju trots allt om en fullutrust…[Läs mer]

  • Jodå, mycket riktigt. Plåten runt infästningen av spaken i golvet hade brustit sönder rejält. Fick svetsa dit en ny bit så att det blev stadigt och bra. Men tro nu inte att besiktningen godkände handbromsen för det! Nädå, svag och ojämn bromsverkan. Jippi! 😡 Bilen är ombesiktigad fyra gånger nu (slapp iofs att betala den här gången), så n…[Läs mer]

  • Skivorna är nya, likaså klossarna (har kanske rullat max 15 – 20 mil). Ska kolla upp det där med sprickor vid spakens infästning. Mina funderingar har varit lite åt det hållet hela tiden faktiskt, även om det låter väldigt långsökt att det skulle vara själva spaken som sviktar… 😉

    /Krister

  • Vajrarna är justerade ungefär på det sättet som du beskriver det, Saab Aero. Man kan med lätthet peta loss dom ur hävarmarna när spaken är opåverkad.

    /Krister

  • Tack för dom värmande orden, Stefan! :/
    Owe: Vilket låsbleck menar du? Den där plasthylsan som man låser justerskruvarna på vajrarna med, eller det där plastblecket som vajrarna (ytterhöljena) liksom ”stoppar” mot vid spaken?

    /Krister

  • Vilken snabb respons! Tack för alla tips o tricks. En hel del matnyttigt som jag ska testa.

    /Krister

  • Hejsan!
    Försök med detta: http://www.fordonsarkiv.ra.se Telefon 0623-72500, fax 0623-72605. Där har i alla fall jag lyckats med att få tag på gamla handlingar till en bil som har fallit ur registret på samma sätt som din. Lycka till!

    /Krister

  • En dum fråga, men ändå: Det är väl inte så att luftfiltret är för skitigt, helt enkelt?

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng