kung sudoku

  • Fin bil Walle, hade själv en -84 Aero samma färg invändigt och utvändigt.
    Din ser dock ut att vara en -85:a då den har huvemblem, alternativt har huven bytts ut till senare årsmodell.
    Det senare alternativet är nog det troligaste då du har full koll på din bil.
    -85 kom emblemet, -86 kom skärmblinkers.

    Snyggt jobb!

  • Upplever nåt liknande med min -64. Den vill dock tappa en krets, efter tid, medan viss bromsverkan finns kvar på den andra kretsen. Jag har bytt alla packningar i huvudcylindern och kan inte se någon omedelbar orsak till problemet. Det verkar dock som att cylindern släpper in luft på något vis. Vid luftning kan jag dels hitta luft vid något av bak…[Läs mer]

  • Hej Timo, Linus i Brålanda här….
    Har ju själv en röd 900 T16 cab -88. Bifaller ovanstående tips.
    En väldigt tänkbar orsak till att det är blött i bagaget är att avtätningen runt baklamporna inte är fullgod. Skölj med slang och titta. Även lucktätningen kan ju vara lite trött efter alla år men jag tippar på baklamporna.

    Ett tips om sufflette…[Läs mer]

  • Hej Christer,

    Ja, det är ju två ganska olika bilar vi pratar om. Vad det gäller motor och elektronik så är bilarna dock snudd på identiska, såvida du inte tittar på 9-3 2,0i som då har en annan lösning map motorstyr mm. 2,0i är trött…..130hk.
    Mao är oil sludge och turbohaverier också ett faktum för 9-3 men det känns som 9-3 är mindre drabbad,…[Läs mer]

  • Rodder76
    Klart man är sugen….
    Är de osålda pga automatlåda så har ju återförsäljaren beställt en bil han inte hade kund till. Om det är för mycket pengar för en 9-3 låter jag vara osagt. Att det är dyrt håller jag med om, men det brukar gälla de flesta specialversioner av standardbilar.
    Jag har f.ö kört både manuell och automat Turbo-X, k…[Läs mer]

  • Intressant läsning…..
    Med tanke på hur insatta alla är i miljöbilar, vilka alternativ som gäller i framtiden mm, är det förvånde att så få inte inser att en liten biltillverkare som Saab, helt är beroende av de strategiska beslut som tas inom GM globalt. Resurserna för att vara marknadsledande inom tex miljöbilssegmentet, finns knappast hos…[Läs mer]

  • Vart uppbringar man munstycke till förgasaren? Jag gjorde ett försök att sätta sportluftfilter på min -64, men fick bara ett lamt råmande till svar från maskinen vid gaspådrag. Någon har säkert provat och kan säga vad jag behöver byta till i förgasaren, eller om det ens är möjligt att köra med öppet filter. Kanske blir det ”för öppet”?
    Vart får…[Läs mer]

  • Tack för infon Baard. Jag antar att det är enklast att öppna och titta om de ser lika eller olika ut och ta det därifrån.

    Mvh Linus

  • Vinsten med USA import är väl egentligen inköpspris och utbud. Sen är det ju mer komplicerat att ta hem bilen, än om man hämtar själv. Dock så har folk som importerar en förmåga att ”glömma” omkostnader för egen resa, boende, mat, biljetter, försäkringar, vägtullar osv osv. när de hämtar själv.
    Min kostnad från USA gick på 8000:-, bilen kosta…[Läs mer]

  • Hej Mats!

    Jag har tagit hem en 900 T16 Cab -88. Vad funderar du på?

    Mvh Linus

  • Jag kan rekommendera Frändefors Mekaniska. Mina hjul blev fantastiskt fina.
    Dög till finaste OG 900 på Saabfestivalen 2001……

  • Ja, just steglös display är ju kanske inte nödvändigt…

    Men, då jag på hobbynivå polerat en hel del bilar åt folk så tänkte jag bidra med mina erfareheter. Jag kör själv med en Flex, roterande maskin, samt med en dubbelhättemaskin som komplement. Den senare härör ifrån Rusta….

    Flexen är en proffsmaskin, som till skillnad från många billi…[Läs mer]

  • Som lite avslutning på denna tråd lägger jag upp några bilder tagna efter att bilen besiktigats och tagits ut på första picnic-turen.

    Visst finns det saker kvar att göra, bla har jag nu fått tillverkat plåtprofilerna för nedre dörrlisterna. Så nån uppdatering då och då blir det väl även framöver.

    Ha det så bra!

    Linus

  • Liket lever! I torsdags rullade snövit in på SBP i blårykande majestät. Senaste besöket var September -93 visade det sig. Efter hjälp med ljusinställning tog sig bilen utan mankemang igenom nålsögat och är numera laglig att framföra på allmän väg! Inte illa av en novis att lyckas undvika anmärkning på en bil som stått stilla i 15 år och varit isä…[Läs mer]

  • Tack Stefan!

    Jag missförstod ditt första svar. Hmmm trodde du menade kolven i bakre hjulcylindrarna, men nu förstår jag vad du menar. Det låter absolut som en tänkbar teori. Kolven hade lite ytskador, men jag tänkte aldrig på att den kunde dra in luft den vägen, bara att vätska skulle kunna tränga ut åt kupéhållet, vilket inte skett.
    Just n…[Läs mer]

  • Aha, det låter ju klokt. Ingen silikonbromsvätska alltså.

    Återgår därmed till grundfrågan, vad som är fel med bromssystemet……

  • Nu var ju syftet att få en bromsvätska som inte tar åt sig vatten, och det har jag fått för mig att silikonbromsvätska inte gör medans vanlig DOT4 gör det. I kombination med längre stilleståndstid över vintrar kan det dels ge konstigt bromsbeteende samt föranleda korrosion i systemet.

    Om du tar en titt lite högre upp i tråden så ser du att mit…[Läs mer]

  • Bromsvätskan byttes, det var DOT 4 i, jag fyllde med DOT 4, men har för avsikt att byta till siliconbromsvätska när jag vet att systemet funkar. Ca en liter har passerat igenom systemet så det torde inte vara vatten kvar. Det hade ju varit toppen om systemet var konstant dåligt, nu känns det som att det kan vara bra men bli dåligt när som helst.
    O…[Läs mer]

  • Det tar sig som pyromanen sa….Jag har äntligen fått ihop nåt som liknar bil. Inredningen är till stor del på plats, lite lister och krafs har också kommit på.
    Det stora frågetecknet är fortfarande nedre dörrtätning som jag inte vet hur jag ska lösa. Listerna finns men plåtprofilen som ska hålla listerna har ju dött korrosionsdöde…[Läs mer]

  • Gokväll!

    Bäst att smida medan järnet är varmt. Baklampor, främre blinkers, bakre stötfångare mm ditmonterat. Största problemet var att få till en acceptabel nivå på främre blinklers. Bilens orginalinsatser hade ju sett sina bästa dagar…..


    De var dock de enda som hade hela anslutningsstift på baksidan så jag var tvungen att delsvis nyttja…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng