Lars Evertsson

  • Om Saabklubbens forum dör ut på grund av ointresse att skriva något som lockar andra medlemmar att läsa och diskutera våra Saab bilar, då dör nog Saabintresset också för många. Viktigt är nog att de kunniga´´ i klubben skriver och berättar om våra klenoder. De som körde och eventuellt tävlade med Saab bilarna under den gamla goda tiden börjar bli…[Läs mer]

  • Oljorna nu för tiden är säkert överlägsna de äldre oljorna. Men,, alla oljor innehåller inte zink tillsatsen som våra gamla motorer kräver.

  • Hej på dig Fuling!
    Jag använder AMSOIL Z-ROD 20w-50 som är en kanon olja. Däremot till de luftkylda motorerna ( Porsche, Bubbla ) som jag också leker med, använder jag deras 10w-30 olja. Orsaken till det är att reduceringsventilen till oljekylaren inte alltid släpper fram oljan till oljekylaren när trycket blir för högt och det gör att oljan blir…[Läs mer]

  • Syntetolja i äldre motorer fungerar ypperligt. Racingolja med zinktillsats finns hos många oljefabrikanter. Jag använder AMSOIL till mina motorer.

  • Många frågor får många svar. Får du i gång motorn är det väl bara att gasa som du brukar. Om det rasar, öppnar du motorn, kliar dig i skallen, undersöker noga, då får du svar och kunskap som du minns hela livet.

    Lycka till/Lasse

  • Det är väl som vanligt när man trimmar. Mera bränsle och luft, kanske högre komp, då måste det även kunna flöda ut genom bättre avgassystem. Att köpa en färdigbestyckad förgasare låter lite udda. Bestyckningen är väldigt viktig och bör utföras till just den motor och bil den ska mata med soppa och luft. Att tändningen är rätt inställd är lika vik…[Läs mer]

  • Jag håller med, en verkligen intressant tråd. Jag är inte hemma på V4 motorer men vad jag förstår är det stötstänger och vippor på dessa motorer och jag undrar då, hur ni gör med stötstångslängden och vipparmsgeometrin när det blir vassare kam och eventuellt planade toppar? Jag arbetar mycket med gamla porsche och bubbla motorer och då är detta…[Läs mer]

  • Ja du bäste senapsburk. Jag är ingen hejare på tvåtaktarna, jag sysslar mestadels med fyrtaktsmotorer. Jag har förvisso ägt en trimmad 96´a motor som jag hade jäkligt kul med. Det här var på sent -60tal och jag hade köpt en väldigt bucklig 96á av en kille som körde en hel del tävlingar på isbanor. Motorn i bilen var så kallat vedbodtrimmad, d…[Läs mer]

  • Det verkar som både du som köpare och säljaren har glömt bort att ni bor i Norden. Det är inte bara oljan och bensinen man ska kolla när man köper eller säljer en bil. Det behöver inte vara finito´´ med motorn, den kan ha klarat kylsmällen. Ge inte upp, V-4 motorer finns nog att få tag på om den skulle vara spräckt. Glöm inte att bilen har i all…[Läs mer]

  • Jag har införskaffat mig en turbo-topp renoverad och fin. Toppen har en sprillans kamaxel med följande nummer inristat väldigt elegant på toppen. Följande är inristat (ej stansat): 931062 samt DN 15 Plus ny rad med 5770. Är det någon där ute i etern som vet vad dessa nummer betyder.
    Hälsningar/Lasse.

  • En renoverad motor skall betraktas liknande en ny motor. Det vill säga att topplockets planhet är kontrollerat, ventiler, säten, styrningar samt kamaxeln med dess komponenter är nya. Blocket ska vara borrat, nya kolvar och ringar, renoverade stakar med nya lager, slipad vevaxel samt nya lager. Givetvis nya packningar och väl rengjort block och…[Läs mer]

  • Kolla med Kyrk motorsport, där finns det prylar till både Saab 90-99-900 till bra priser.

  • Solex AI 3st 250:- st
    Solex F 40 BI 1st 300:-
    Zenith VN 1st 250:-

  • Ja, det verkar mest troligt. Jag tänkte detsamma, men när jag läste artikeln i ett gammalt nummer av Bilsport fick jag lite funderingar på om det verkligen kunde vara sant.

    Tack Andreas.

  • Saab 900 kom fram i rampljuset 1979. Den blev utrustad enligt uppgifter med en grövre bakaxel som funkade som krängningshämmare genom att den vreds vid belastning. Resultatet blev exceptionellt bra vägegenskaper enligt hårdtestande motorjournalister. Saab-90 är ju en bil med Saab 99 framdel samt bakdel från Saab 900. Är det någon som vet om Saab…[Läs mer]

  • En bra Saab-90 för 15000:- är väl inget att vara rädd för. Huvudsaken att plåten är bra runt hela bilen. Det är ju en av de sista krångelfria bilarna som såldes. Jag skulle helt klart betala den summan för en bra och rostfri bil, även om motor och låda har skavanker så är den värd de pengarna. Gammelbilars priser stiger, även på Saab-90, garanterat.

  • Hmmm,,,det låter väldigt jobbigt att åka ned till Europa med all dess värme och mängder av stressigt folk. Att åka till Sibirien är nog bättre på många sätt. Där trivs Saaben utmärkt i den kalla nordliga vinden och trängseln bland stressiga människor är obefintlig. Skulle Saaben mot all förmodan krångla får man säkert många händers hjälp om den…[Läs mer]

  • Ja det finns säkert flera djävlar än poliser i vårt samhälle. Om nu det är vi själva som är djävlarna som ska ta hand om tjuvpatrasket då märker vi ganska snart att det även finns poliser.
    Jag tänkte på det där med att trafik eller halvförsäkra en gammelbil, det är väl ganska dumt när vi kan helförsäkra våra älsklingar för endast en liten struntsu…[Läs mer]

  • Det är väl för Saab som för många andra bilmotorer att ökar man utblåset med grövre rör bör man även öka insuget med typ en annan luftrenare. Naturligtvis helst med en mera varvvillig förgasare typ Weber 32/36 eller liknande, då blir det helt klart en trevligare motorkaraktär. Men efter dessa åtgärder är det behövligt att även ändra tändningen så…[Läs mer]

  • Ganska säkert är det nålventilen som samarbetar med flottören som kärvar eller inte håller tätt. Flottören bör kollas och eventuellt justeras då och då. Det är inte helt fel att byta nålventilen emellanåt. Choken, särskilt en automat choke kan vara en riktig krångelpelle. Till sist, droppande soppa från otäta fuggar kräver snabb tillgång av brandsläckare.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng